مناسبات همه‌جانبه ایران و ایتالیا فرهنگ‌محور است
کد خبر: 4039975
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

مناسبات همه‌جانبه ایران و ایتالیا فرهنگ‌محور است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پنجمین دور گفت‌وگوی بینافرهنگی ايران و ايتاليا تأکید کرد: مناسبات همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا به پشتوانه میراث و ریشه‌های تاریخی مشترک دو فرهنگ و تمدن غنی و پر قدمت، فرهنگ محور است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در پنجمین دور گفت‌وگوی بینافرهنگی ايران و ايتاليا گفت: تاکنون چهار دور گفت‌وگوی بینافرهنگی ايران و ايتاليا درباره نقش هنر در تعاملات علمي و فرهنگي ايران و ايتاليا، افراط‌گرایی ديني و راهکارهاي برون‌رفت از آن و نقش علوم انسانی و اجتماعی در همکاری‌های فرهنگی ايران و ايتاليا برگزار شده است و مفتخریم پنجمین دور این گفت‌وگو را با موضوع «نقش فناوری در صیانت از میراث فرهنگی» آغاز کنیم.

وی افزود: امروزه با توسعه فناوری‌های پیشرو، امکانات نوینی برای دیجیتال‌سازی و مستندسازی میراث فرهنگی کشورها فراهم شده است. این امر به نوبه خود، زمینه کاوش‌ها و تحقیقات، آسیب‌شناسی و مرمت میراث فرهنگی را فراهم ساخته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همه‌گیری کرونا گرچه آسیب‌های فراوان اقتصادی، انسانی و حتی فرهنگی به بار آورد ولی در کنار آن، ضرورت توجه به فناوری‌های نوین را یادآور شد.

ظرفیت فناوری‌های نوین در حفظ و نگهداشت میراث فرهنگی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: به عنوان نمونه در این دوره، شاهد رشد فزاینده بازدید از موزه‌ها به صورت مجازی بوده‌ایم که فرصت مغتنمی برای توسعه شناخت از میراث فرهنگی کشورها و صیانت از آن‌هاست. هم‌زمان باید به تأثیر مثبت فناوری‌های نوین در حفظ و نگهداشت میراث فرهنگی ناملموس نظیر آداب‌ورسوم کشورها، مناطق و اقالیم فرهنگی اشاره کرد.

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: از این رو، لازم است در دوره پس از کرونا نیز به ظرفیت فزاینده فناوری‌های نوین در این حوزه توجه ویژه‌ای داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی‌پور بیان کرد: اقدامات ارزشمندی که در این زمینه از مدت‌ها پیش در دو کشور ایران و ایتالیا آغاز شده بود، امروزه به دستاوردهای ارزشمندی انجامیده و امیدوارم که گفت‌وگوی بینافرهنگی‌ بین دو کشور مجالی برای انتقال تجربه و زمینه‌سازی همکاری‌های فرهنگی آتی در این حوزه نوین باشد.

گفت‌وگوهای میان ‌فرهنگی؛ از راه‌های برقراری ارتباطات بین‌المللی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به ‌عنوان کشوری با سابقه تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله و بهره‌مندی از مکتب الهام‌بخش اسلام، همواره گفت‌وگو و تعامل فکری و فرهنگی با سایر جوامع را کارسازترین و مؤثرترین راهکار برای ارتقای سطح همکاری‌ها می‌داند و بر این باور است که یکی از راه‌های برقراری ارتباطات مفید و تأثیرگذار بین‌المللی، گفت‌وگوهای میان ‌فرهنگی است که با ایجاد سازوکارهای مناسب و منطقی می‌تواند راه رسیدن به تفاهم در زمینه‌های مختلف و همچنین ایجاد زمینه‌های شناخت عمیق‌تر را فراهم سازد.

وی اذعان کرد: مناسبات همه جانبه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا به پشتوانه میراث و ریشه‌های تاریخی مشترک دو فرهنگ و تمدن غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا، فرهنگ محور است و این محوریت، ارتقاء درک متقابل را به زیرساخت دیپلماسی فرهنگی دو کشور مبدل کرده و گفتمان بینافرهنگی ایران و ایتالیا نیز با همین هدف، یعنی ارتقاء درک متقابل و تحکیم صلح و دوستی دو ملت و دولت بر مبنای آن، در جریان است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از همکاری و هماهنگی رایزنی فرهنگی كشورمان در ایتالیا و مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری شایسته این دور از گفتمان بینافرهنگی ایران و ایتالیا قدردانی به عمل آورد.

بنابر این گزارش، پنجمین دور گفت‌وگوی بینافرهنگی ایران و ایتالیا به میزبانی ادواری دایرة‌المعارف ایتالیایی تِرِکانی(Treccani) و با مشارکت انجمن بین‌المللی مطالعات مدیترانه و شرق (ISMEO)، دانشگاه‌های تهران و ساپینزا (Sapienza) شهر رُم و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

سخنرانان در این دوره از گفتگوها مقالات خود را با موضوع حفظ و نگهداری میراث و محوطه‌های فرهنگی در قرن 21 میلادی، فناوری‌های نوین تحقیقات باستان شناسی، فناوری‌های نوین مرمت آثار معماری و باستانی و فناوری‌های نوین آسیب‌شناسی و نگهداری آثار باستانی ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha