حسین صفارزادگان، فیلمساز انیمیشن در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره جایگاه و اهمیت انیمیشن در هدایت مخاطبان به سمت موضوعات خاص اینگونه اظهار نظر کرد: زمانیکه انیمیشن در بین مردم محبوبیت پیدا کرد از آن تنها به عنوان ابزاری برای تفریح کردن استفاده میشد، اما پس از گذشت سالها دیگر انیمیشن تنها یک وسیله برای سرگرمی نبود، بلکه از آن بهره برده میشد تا پیام داده شود. درباره مخاطبان این حوزه نیز باید بگویم که در گامهای اول، تنها کودکان بودند که مخاطبان اصلی این حوزه بودند، اما امروز بزرگسالان نیز به تماشاگران این بخش اضافه شدهاند، به ویژه با پیشرفت تکنولوژی این امکان فراهم آمده تا هر تصویری که خواهان آن هستیم در انیمیشن به آن پرداخته شود، حتی موضوعاتی که سینما در توجه به آن عاجز است در انیمیشن قابل تصویرسازی است.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما از انیمیشن برای مقاصد ملی و امنیتی آنچنان که باید بهره برده نمیشود، زیرا تنها کارهایی که وجه سرگرمی برای کودکان را دارد موضوعات مورد توجه است، درصورتیکه کشورهای صاحب این هنر صنعت بسیاری از مقاصد خود را در این حوزه دنبال میکنند. برای مثال آمریکا از این بخش از سینما سود میبرد تا قدرت نظامی خود را به جهانیان نشان دهد به خصوص با مخاطب قرار دادن کودکان از سنین کم آنها را با این تفکر پرورش میدهد که این آمریکاست که میتواند به عنوان یک ناجی قدرتمند همیشه در خدمت بشریت باشد!

این فیلمساز با بیان اینکه انیمیشن برای دنیای غرب انگیزه ساز برای پیشرفت هم بوده تاکید کرد: دستاورد دیگری که انیمیشن برای غرب داشته، این بوده که به آنها انگیزه دهد تا به چیزهایی دست یابند که شاید در گذشته برای آنها دور از دسترس بوده، برای مثال چند دهه پیش آنها کارتونهایی درباره رباتها یا جنگ ستارگان میساختند؛ آثاری که شاید در گذشته دور از دسترس به حساب میآمده، اما امروز میبینیم که آن تخیلات رو به حقیقت گراییده و برای آنها قابل دسترس شده است. در کلامی، انیمیشن به کودکان آنها این انگیزه را داده تا در بزرگسالی به چیزهایی که برای آنها رویا بوده، دست پیدا کنند.
کارگردان انیمیشن «آخرین پرواز کرکس» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این رویکرد در بلند مدت بچهها را به سمتی هدایت خواهد کرد که مد نظر آنهاست. این وضعیت در شرایطی است که در فرهنگ ملی و دینی ما قهرمانان بسیاری وجود دارد که هر کدام قادرند الهام بخش کارهای جذاب در حوزه انیمیشن باشد. برای مثال به حمله موشکی ایران به داعش اشاره میکنم که صلابت ایران را به جهانیان ثابت کرد. این حماسه اگر در قالب یک فیلم انیمیشن تصویر شود معتقدم خواهد توانست کودکان را شیفته خود کند، تنها کافیست که به شکلی زیبا و حرفهای به آن پرداخته شود.
این فیلمساز انیمیشن در پاسخ به این سوال که نقش نهادی دولتی و انقلابی در تولید کارهای ملی در حوزه پویانمایی چیست؟ اینگونه جواب داد: برای رسیدن به خواسته فوق باید نهادی دولتی و انقلابی وارد عمل شوند و با سرمایه گذاریهای خوب در این زمینه دست کارگردانان انیمیشن را باز بگذارند تا کارهای دلخواه خود را تولید کنند، البته باید به این نکته توجه داشت نیازی نیست که مطلب به صورت غلو شده بیان شود، چون حماسههایی که در کشور ما وجود دارد به اندازه ای بزرگ است که به خودی خود عظیم بوده و احتیاجی به بزرگ نمایی ندارد.

صفارزادگان در انتها با بیان اینکه وضعیت موجود در منطقه ایجاد میکند ما کودکان خود را آگاه کنیم، تصریح کرد: ما در منطقهای زندگی میکنیم که به نوعی در آن اتفاقات مختلف روی میدهد، برای همین اگر به موضوعات انقلابی و امنیتی در انیمیشن بیشتر توجه کنیم به نوعی به کودکان خود نکاتی را آموختهایم که در آینده میتواند برای کشور دستاوردهای خوبی داشت باشد که مهمترین وجه آن را در حوزه دفاعی میتوان یافت. منظور اینکه این احساس و حس را در کودکان پرورش دهیم که دفاع از خاک و میهن جز الزامات است تا در سایه آن خانوادهها در امنیت زندگی کنند.
حسین صفارزادگان که آثار مختلفی را حوزه انیمیشن خلق کرده در جشنوارههای مختلف جوایزی را کسب کرد که در توضیح زیر بخشی از آنها را میآوریم.
جايزه اول بخش انيميشن جشنواره Festival Film International WIND امريکا براي فيلم قرمز - 1395
ديپلم افتخار براي بهترين پويانمايي از جشنواره کومش سمنان براي فيلم قرمز - 1395
ديپلم افتخار از جشنواره FESTIVAL FILM UNDERGROUND TAHOE
امريکا براي فيلم تمام رنگي - 1395
ديپلم افتخار از جشنواره فيلم مقاومت براي مرزداران خاک سرخ - 1395
نامزد دريافت جايزه براي بهترين گرافيک پويانمايي جشن خانه سينما براي فيلم قرمز - 1395
جايزه اول بخش انيميشن جشنواره فيلم ... ايران براي فيلم قرمز - 1394
جايزه اول بهترين کات سين از جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران براي بازي پروانه - 1393
جايزه دوم مسابقه تصويرسازي چهره سايت سي جي آرت