تأکید بر ارتباط طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک/ جذابیت، تنوع و پوشیدگی قابل جمع در کنار یکدیگر هستند
کد خبر: 3873623
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶

تأکید بر ارتباط طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک/ جذابیت، تنوع و پوشیدگی قابل جمع در کنار یکدیگر هستند

گروه جامعه ــ سخنرانان هشتمین همایش سالانه طراحان و تولید‌کنندگان حوزه مد و لباس با اشاره به ضرورت‌های استفاده تولید‌کنندگان ایرانی از طرح‌ها و طراحان ایرانی، بر حفظ ارزش‌های فرهنگی و دینی در طراحی لباس تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ هشتمین همایش سالانه طراحان و تولید‌کنندگان حوزه مد و لباس کشور با حضور گسترده طراحان و تولید‌کنندگان این حوزه، امروز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در ابتدای این مراسم با تأکید بر اینکه همکاری و همفکری طراحان و تولید‌کنندگان اهل ذوق و آشنا با تار و پود هنر ـ صنعت مد و لباس می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل فرهنگی کشور همچون آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های فرهنگی نسل جوان باشد، گفت: این همکاری می‌تواند به احیای دوباره صنعت مد و لباس ایرانی ـ اسلامی منجر شود.

وی از فعالان عرصه مد و لباس برای همکاری با کارگروه دعوت کرد و گفت: همراهی تک تک شما در بستر برنامه‌های کارگروه مد و لباس قطعاً زمینه‌ساز نگاه ارزشمند و تعاریف جدیدی از رنگ و زیبایی و تغییر سلایق مصرف لباس با رنگ و بوی اسلامی خواهدبود.

شفاپور در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم فارغ از هر طیف و جهت‌گیری‌های سیاسی برای ایران عزیز مثمر ثمر و ارزشمند واقع شویم.

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از زحمات حمید قبادی، دبیر پیشین کارگروه ساماندهی مد و لباس از آمادگی مجلس برای کمک به رفع مشکلات تولید‌کنندگان سخن گفت و افزود: امیدواریم با فعالیت کمیته مواد اولیه مشکلات تولید‌کنندگان مرتفع شود.

تلاش برای پرداخت معوقات کارگران

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستند با همکاری بانک‌ها، معوقات کارگران تولیدی‌های پوشاک پرداخت، مواد اولیه مورد نیاز تولید‌کنندگان تهیه و مشکلات گمرکی رفع شود، گفت: علاوه بر توجه به ذائقه داخلی در تولید پوشاک باید بازارهای خارجی را نیز مورد توجه قرار دهیم. البته در این میان قیمت پوشاک نیز مهم است و باید تلاش شود محصولات خوب با قیمت مناسب به مردم عرضه شود.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز قول داد این اتحادیه در خدمت کارگروه باشد و با طراحان نیز این میثاق را بست که تولید‌کنندگان طرح‌های خوب آنها را به تولید انبوه برسانند.

وی خطاب به طراحان و تولید‌کنندگان، گفت: در عرصه طراحی و عرضه پوشاک به خصوص پوشاک بانوان، ضمن ایجاد جذابیت و تنوع به رعایت عفاف و حجاب توجه کنیم. یکی از دغدغه‌های ما تولید مانتوها و چادرهایی است که در شأن بانوان ایرانی باشد و در کنار جذابیت و تنوع، پوشیدگی لازم را نیز ایجاد کند؛ این کار سختی است، اما طراحان ما با خلاقیت خود می‌توانند در این عرصه هنرآفرینی کنند.

اقتضائات جنگ در جبهه اقتصادی

در ادامه این مراسم، رحیم چگینی، مدیرعامل برند زاگرس‌پوش با اشاره به فعالیت برند خود به عنوان برندی ملی و کاملاً ایرانی، گفت: کار در عرصه پوشاک بیشترین اشتغال‌زایی، ارزآوری و ارزش افزوده را دارد. ما تولید‌کنندگان علی‌رغم همه مشکلات باید با کیفیت‌ترین محصول را متناسب با ذائقه مردم تولید کنیم.

این تولیدکننده کشورمان خطاب به مسئولان گفت: دست تولید‌کنندگان و طراحان را نباید ببندید، بلکه باید مانع ورود کالاهای قاچاق شوید. دست تولید‌کنندگان را باز بگذارید که ما هم در جبهه اقتصادی در حال جنگ هستیم. اجازه دهید طراحان کمی آزادتر فعالیت کنند. البته این به معنای کار خارج از فرهنگ ایرانی نیست، بلکه می‌توان با اتکا با این فرهنگ هم طراحی متنوع کرد.

محمد مولایی، مدیر برند خانه پیراهن ایرانیان نیز ضمن هشدار نسبت به این مسئله که اگر روزی درهای واردات باز شود و ما تولیدکنندگان تا آن زمان نتوانسته باشیم برندهای خودمان را قدرتمند به مردم عرضه کنیم، باز هم به حاشیه رانده می‌شویم، گفت: مردم خواهان هویت و فاخر بودن لباس هستند و برند تأمین‌کننده چنین خواستی است. در حال حاضر پوشاک ایران از نظر کیفیت قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد، اما از نظر برندسازی این قابلیت رقابت وجود ندارد که باید به آن توجه کرد.

مهرداد افراز، مدیرعامل برند تعطیلات نیز از نبود حمایت مسئولان دولتی نسبت به تولید‌کنندگان پوشاک انتقاد کرد و گفت: طی چند سال فعالیت، حتی یک مسئول دولتی از شرکت ما بازدید نکرده است. وقتی مسئولان تولید‌کنندگان را نمی‌شناسند، چگونه می‌توانند از آنها حمایت کنند.

ضیائی، رئیس هیئت مدیره انجمن فناوری راهبردی آمار، اطلاعات و ارتباطات مد و لباس ایران نیز در ادامه این مراسم به معرفی این انجمن و فعالیت‌هایی پرداخت که در عرصه مد و لباس انجام می‌دهد.

به تلاش‌ها امیدوار باشید و به توسعه بیندیشید

حمید قبادی، دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس و مشاور اجرایی معاون هنری وزارت ارشاد آخرین سخنران این مراسم بود.

وی گفت: روزی را به خاطر دارم که عده‌ای مطرح کردند اگر درهای واردات پوشاک را ببندیم، مردم ایران بدون لباس می‌مانند، اما به برکت حضور فعالان عرصه مد و لباس، نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه امروز شاهد پیشرفت در حوزه مد و لباس هستیم و مردم به دنبال لباس‌های جدید ایرانی هستند.

قبادی ادامه داد: در این دو سال، سخت‌ترین شرایط در همه حوزه‌ها به ویژه پارچه برای ما رقم خورد، اما در همین شرایط هم چرخ تأمین مواد اولیه با نگاه به تولید داخل متوقف نشد و درحالی که اشتغال در همه حوزه‌ها متزلزل است، تولید‌کنندگان پوشاک پرچم اشتغال‌آفرینی را به دست گرفته‌اند.

وی با یاداوری زمانی که محصولات کفش چین در حال از بین بردن صنعت چرم ایران بود، گفت: با تلاش‌های شما این صنعت از بین نرفت. پس به تلاش‌هایتان امیدوار باشید و به توسعه بیندیشید، چرا که این جامعه به غیر از دستان من و شما از سوی هیچ کس دیگری سرو و سرافراز نخواهدشد.

رونمایی از سومین کتاب مد و لباس ایران بخش دیگری از این مراسم بود که قبادی در این رونمایی ضمن تقدیر از تیم تهیه‌کننده این کتاب، گفت: این کتاب راهنمای مد و لباس ایران است. البته من همچنان چند نقد به این کتاب دارم. این کتاب باید در بستر شبکه مجازی فراگیر شود و محدود به کسانی نباشد که پول داده‌اند، بلکه همه تولید‌کنندگان را در بر بگیرد.

وی افزود: در این کتاب، برند 150 ایرانی در 360 صفحه به مردم معرفی شده است.  

پرسش و پاسخ و گفت‌و‌گوی طراحان و تولیدکنندگان با مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس، پایان‌بخش این مراسم بود.  

انتهای پیام
captcha