
به گزارش ایکنا،
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابیفرد؛ امام جمعه موقت تهران در آئین افتتاحیه سی و دومین
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که عصر امروز چهارشنبه 15 اسفندماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد به ایراد سخن پرداخت و گفت: ماه رمضان مجال و فرصتی برای شناخت پیامبر اعظم(ص) و معرفت قرآن کریم و انس با این کتاب آسمانی فراهم کرده است که امیدوارم این نعمت گرانبها را پاس داشته و آنگونه که شایسته این مدرسه است در محضرش حضور پیدا کنیم.
وی ادامه داد: در آغاز از برادر ارجمند و گرانمایه؛ دکتر صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران ایشان در مدیریت فرهنگی کشور کمال تشکر دارم که با تجارب انباشته شدهای که در اختیار دارند و همچنین با بهرهای که از ظرفیتهای ارزشمند جامعه ایرانی و اسلامی به دست میآورند، سعی بر آن دارند تا از عهده وظایف خود برآیند، همچنین از حجتالاسلام ارباب سلیمانی؛ معاون قرآن و عترت ارشاد و رئیس این نمایشگاه که فرصت پیش آمده را تبدیل به محفلی برای فهم معارف قرآن و آراستگی به آموزههای مدرسه وحی کردهاند، قدردانی میکنم.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: به نظر میرسد انتظار خدای متعال و پیامبر اکرم(ص) از جامعه مخاطب این کتاب آن باشد که ظهور آموزههای قرآنی در حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همچنین در حوزه حکمرانی و عملکرد جامعه مشخص باشد.
وی با اشاره به توصیفی که همسر پیامبر(ص) از ایشان کرده و فرمود: کان خُلقُه القرآن، گفت: همین مضمون در کلام علی(ع) هم آمده است چنانکه آن حضرت، پیامبر(ص) را تجسم عینی و خارجی قرآن معرفی میکند و جا دارد در این مجال به سخن علامه مجلسی که گفت، قرآن توصیف پیامبر اکرم(ص) است؛ اشاره کنم. همه معارف و آموزههای وحیانی در شخصیت این انسان بزرگ تجلی یافته است و رسول اکرم(ص) تجسم واقعی قرآن است که البته از این روح در کالبد علی(ع) نیز دمیده شده است چنانکه حضرتش میفرماید من کتاب ناطقم.
ابوترابیفرد در ادامه گفت: قرآن
مدیریت سیاسی جامعه را در دست دارد و انتظار این است که قاریان قرآن، حافظان و دلباختگان کلام وحی از خدا استمداد طلبیده و از ماه رمضان برای آراستگی به آموزههای قرآن بهره بجویند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به یکی از حوزههای مهم که در قرآن بدان اشاره شده است و نقش محوری در تحولات جوامع بشری ایفا میکند، اشاره کرد و گفت: مورد اشاره شده حوزه حکمرانی است و قرآن معارفی انباشته شده و متراکم در این زمینه دارد که باید خرد و کلان، مدیران ارشد، میانی و پایینی جامعه با استناد به این آموزهها به آن توجه ویژهای داشته باشند تا در راستای فرمایش مقام رهبری که نقل به این مضمون فرمودند باید با عبور از مرحله انقلاب اسلامی و نظامسازی و شکلگیری نظام اسلامی به تشکیل دولت اسلامی نزدیک شویم، توجه ویژهای داشته باشیم که البته باید گفت در حقیقت امر، نسبت به تحقق چنین آرمانی، فاصله داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوره «یوسف»، آموزههای طرح شده در جای جای این سوره را از جمله نکات کلیدی و تراز در زمینه حکمرانی دانست و گفت: حکمرانان و تصمیمسازان در عرصه حکومت الهی میتوانند با استناد به نکات طرح شده در این سوره راه را برای ساخت و برقراری یک نظام سیاسی هموار سازند. صحبت از پیامبری در این سوره مبارکه میشود که دچار مصایب و مرارتهای سنگینی در طول زندگی شده؛ به چاه انداخته میشود، اتهامات زیادی به او روا داشته میشود و سر آخر به زندان میافتد اما باید دید که چه چیزی و چه فلسفهای موجب میشود که او با تغییر وضعیت در فاصله زمانی نسبتاً زیادی به مهمترین منصب حکومتی در مصر برسد و اساساً ملاک این انتخاب چیست؟
ابوترابیفرد تأکید کرد: طبیعتاً وجود یک پادشاه در رأس هرم حکومتی مصر که واقعبین است و به دنبال راستی و درستی است و با وجود آنکه جامعه مصر، چندخدایی را تجربه میکند و از آئین توحیدی به دور است اما قانونمدار است، موجب میشود که این اتفاق رخ دهد و فردی که به ناحق اتهامی به او روا داشته شده در طی روندی به این جایگاه تصمیمساز در جریان حکمرانی مصر نائل شود. او خوابی میبیند و به دنبال تعبیر آن است و وقتی در برابر تعبیر منطقی و بخردانه یوسف(ع) قرار میگیرد، با نگرشی خردمندانه و بدون اینکه این مسئله برای او ملاک باشد که چه کسی و در چه جایگاهی در حال گفتن این نکات است، او را برای مشاوره خود برای عبور از این بحران برمیگزیند که البته یوسف(ع) نیز در ابتدا این دعوت را رد کرده و آن را منوط به این میکند که تحقیق شود چرا و به چه دلیل او طی این سالها به ناحق در گوشه زندان افتاده است.
وی خردمندی حاکمان را ضامن بقا و پیشرفت هر جامعهای معرفی کرد و گفت: ما از مصری صحبت میکنیم که قانونمندی و قانونمداری در آن حرف نخست را میزند تا جایی که وقتی یوسف(ع) در مراجعت برادرانش به بهانهای قصد دارد برادر کوچک را نزد خود نگاه دارد، قانون آن کشور چنین اجازهای را به او نمیدهد در نتیجه میتوان به این نکته مهم رسید که شرط توفیق یک جامعه در عرصههای گوناگون حکمرانی در نگاه اول، برقراری قانون و قانونمداری آن جامعه است.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در مورد موسی(ع) و پرورش و بزرگ شدن او در داخل قصر فرعون نیز قضیه بر همین منوال است و ما در مواجهه با سوره «نمل» و ملکه سبا و ارتباطش با داستان حضرت سلیمان نیز مشاهده میکنیم که این ارتباط در جریان حکمرانی بر مدار قانونمداری و قانونمندی است تا جایی که این بانوی ذکر شده در قرآن با آن جلال و جبروتش، بیان میکند که هیچ تصمیمی را تنها با این توجیه که قدرت در اختیار دارد شخصاً نگرفته و همواره پایبند به خرد جمعی و اظهارنظر افراد خردمندی بوده است که در حوزه تصمیمگیری به او مشورت دادهاند.
وی با اشاره به برخی مسائل پیش آمده در اوضاع کنونی امر مدیریت جامعه که اغلب از آن تعبیر به برخی ناترازیها میشود، گفت: مسبب این امر آن است که ما از مدیران و مسئولان ناتراز در عرصه تصمیمگیری و اجرایی استفاده کردهایم و اگر به دنبال پایبندی به آموزههای ارزشمند قرآن باشیم، متوجه خواهیم شد که خردورزی و اندیشه بخردانه در عرصههای گوناگون حکمرانی حرف نخست را میزند.
ابوترابی فرد افزود: مقام معظم رهبری مجهز شدن به سه عین را ضامن سعادت جامعه اسلامی دانستند که عبارت از عقل، علم و عمل است و تا آن زمان که به این سه عین مسلح نشویم، توفیق چندانی به دست نخواهد آمد کمااینکه نظام اقتصادی و شکوفایی عرصه اقتصادی بسیار مهم است که باید برای رسیدن به یک تراز مشخص، مستدل و قابل قبول در وهله اول باید نظام اقتصادی مترقی، پیشرو و خردمند داشته باشیم.
وی در پایان اظهار کرد: این امر تا به آنجا اهمیت دارد که در مراجعه به سوره یوسف شاهد هستیم که وقتی آن حضرت پذیرفت در کنار پادشاه مصر به عنوان مشاور در حکمرانی حضور داشته باشد، خواست تا نظام اقتصادی مصر را به دست بگیرد و در نتیجه باید با الگوبرداری از آموزههای قرآنی مبتنی بر این سوره و سایر سورههای قرآنی زمینه را برای
حکمرانی اصولی اسلامی هموار کنیم که امیدوارم قرآن نیز در این مسیر راه درست را به ما نشان دهد.
یادآوری میشود؛ سی و دومین دوره
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم امروز ۱۵ اسفندماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد و به مدت دو هفته به روی علاقهمندان به قرآن و عترت باز است.
انتهای پیام