انس با قرآن نقش بسزايی در اجرای موفق مأموريت‌ كاركنان ناجا دارد
کد خبر: 1198499
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
فرمانده انتظامی البرز

انس با قرآن نقش بسزايی در اجرای موفق مأموريت‌ كاركنان ناجا دارد

برای آنكه پليس در جامعه اسلامی بتواند به بهترين‌وجه به وظايفش عمل كند بايد اشراف كاملی به دستورات و احكام قرآن داشته باشد و بديهی است كه انس با قرآن نقش بسزايی در اجرای موفق مأموريت‌های كاركنان دارد.


گروه فعاليت‌های قرآنی: برای آنكه پليس در جامعه اسلامی بتواند به بهترين‌وجه به وظايفش عمل كند بايد اشراف كاملی به دستورات و احكام قرآن داشته باشد و بديهی است كه انس با قرآن نقش بسزايی در اجرای موفق مأموريت‌های كاركنان دارد.


احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه البرز، با اشاره به اينكه كاركنان نيروی انتظامی در واقع ظابطان كلام وحی هستند، اظهار كرد: برای آنكه پليس در جامعه اسلامی بتواند به بهترين‌وجه به وظايفش عمل كند بايد اشراف كاملی به دستورات و احكام قرآن داشته باشد و بديهی است كه انس با قرآن نقش بسزايی در اجرای موفق مأموريت‌های كاركنان دارد.


وی در ادامه افزود: از آنجا كه مأموران نيروی انتظامی در معرض آسيب‌های اجتماعی زيادی قراردارند برای حفظ خود از شر وسوسه‌های شيطانی بايد به قرآن پناه ببرند و دستورات نجات بخش اين كتاب آسمانی را در متن زندگی خود به كار گيرند چرا كه عمل به تعاليم قرآن موجب افزايش بصيرت، روحيه و نشاط و در نتيجه صحت عمل و عملكرد بهينه افراد می‌شود.


اين مقام مسئول تصريح كرد: قرائت قرآن، تدبر و عمل به آن، برای پليس امری واجب و ضروری است و از آنجايی كه امروزه نيروی پليس نماد فرهنگ جامعه محسوب می‌شود، ترويج فرهنگ قرآنی در خانواده بزرگ نيروی انتظامی كه عمدتاً در تعامل مستقيم با مردم هستند، اثرات كاملاً مشهودی در جامعه از خود به جا خواهد گذاشت و بنابراين به عنوان يكی از مسايل مهم بايد مد نظردست اندكاران اين حوزه قرار گيرد.


گودرزی بهترين روشِ ارتقای معنويت كاركنان را تمسك به قرآن و عترت دانست و گفت: برای آنكه قرآن در زندگی ما كاربردی شود بايد به طرق مختلف به سبد فرهنگی خانواده‌ها وارد شود و در اين خصوص مسئولان بايد با برنامه ريزی وتوليد محصولات فرهنگی متنوع و جذاب برای تمامی رده‌های سنی در خانواده‌ها، گام های مستمر و مؤثرتری را در جهت نهادينه شدن و انس عموم جامعه با قرآن بردارند تا تعاليم و دستورات آن، به الگوی رفتاری و معيار عملكرد اصلی جامعه بدل گردد.


فرمانده انتظامی استان البرز در پايان گفت: قرائت، حفظ و درك مفاهيم قرآن مقدمه عمل به قرآن است و يكی از مؤثرترين روش‌های امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اين است كه خود عامل به معروف باشيم و كاركنان نيروی انتظامی از آنجايی كه فعاليت‌هايشان زير ذره‌بين عموم جامعه قرار دارد در اين زمينه وظيفه سنگينی را به دوش می‌كشند.


حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی خضری، رئيس عقيدتی سياسی فرماندهی انتظامی استان البرز با اشاره به لزوم توجه به آموزه‌های قرآن و نهادينه‌شدن آن در بدنه نيروی انتظامی اظهار كرد: انجام فعاليت‌های متنوع قرآنی يكی از اهدافی است كه در راستای اجرای تدابير و سياست‌های كلانی كه مقام معظم رهبری برای نيروهای مسلح مشخص كرده‌اند صورت می‌پذيرد.


وی افزود: بر اساس اين تدابير بايد در مجموعه نيروی انتظامی فضای ايمانی، اسلامی و انقلابی بيشتری ايجاد شود تا مجموعه خانواده بزرگ ناجا بيش از پيش به يك سازمان متدين تبديل شود و برای دستيابی به اين هدف مهم بهترين شيوه ايجاد فضای قرآنی در ميان كاركنان و خانواده‌هايشان و سپس آشنايی بيشتر اين عزيزان با آموزه‌های اين كتاب آسمانی است.


اين مقام مسئول ابراز کرد: برای نهادينه‌شدن فرهنگ قرآن در جامعه بايد آموزش‌ها را از نهاد خانواده و كودكان خردسال شروع كنيم تا آموزه‌های اين كتاب حيات‌بخش برای تمام طول زندگی در وجود آنها تثبيت شود؛ پيامبر اكرم(ص) نيز در اين باره فرموده‌اند: فرزندان خود را با محبت من و اهل بيت من و محبت قرآن تربيت كنيد.


حجت‌الاسلام خضری درباره لزوم تمسك به قرآن و اهل بيت(ع) گفت: مقام معظم رهبری يكی از وظايف سازمان عقيدتی سياسی ناجا را ارتقای معنويت كاركنان بيان كرده‌اند كه برای تحقق اين امر مهم، بهترين روش تمسك به قرآن و عترت است. همانگونه كه پيامبر اسلام(ص) برای حفظ اسلام، قرآن و عترت را برای ما به يادگار گذاشتند ما هم به تبعيت از اين فرمايش گهربار رسول اكرم(ص) معتقديم كه اگر بخواهيم سازمان متدينی داشته باشيم، راهی به جز تمسك به اين دو يادگار ارزشمند نداريم.


رئيس عقيدتی سياسی فرماندهی انتظامی استان البرز در پايان خاطرنشان كرد: مطابق فرمايش مقام معظم رهبری، نيروی انتظامی بايد پاسدار ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد، اگر بخواهيم به خوبی از عهده ی اين مأموريت برآييم بايد بدانيم كه خود قرآن بالاتر و مهم تر از همه ی ارزش هاست و اگر بخواهيم آگاهانه از آن دفاع كنيم بايد شناخت كافی نسبت به آن داشته باشيم.


جانشين دارالقرآن نيروی انتظامی كشور كه يكی از چهره‌های مطرح قرآنی در مجموعه نيروی انتظامی است و خانواده ايشان امسال به عنوان خانواده برتر قرآنی معرفی شده‌اند درباره فعاليت‌های قرآنی خود و خانواده‌اش ابراز کرد: تا سال 83 فعاليت‌های قرآنيم بيشتر در حوزه قرائت بود ولی هميشه به دنبال فرصتی بودم كه كار حفظ قرآن را شروع كنم كه اين فرصت خوشبختانه با عنايت خداوند متعال بعد از ازدواج با همسرم به وجود آمد و با هم در اين زمينه صحبت كرديم و يا علی گفتيم و عشق آغاز شد.


سروان رمضانعلی رود مقدس با اشاره به عناوينی كه تاكنون كسب كرده است گفت: سال 83شروع به حفظ قرآن كردم و همان سال در حفظ پنج جزء نفر اول دانشگاه پليس و نفر سوم ناجا شدم و در سال 84 نيز نفر اول حفظ 10 جزء شدم و در مسابقات سراسری ناجا كه سال 85 در اصفهان برگزار شد در حفظ 10 جزء نفر چهارم شدم.


وی افزود: در سال 87 در مسابقاتی كه به ميزبانی سپاه پاسداران برگزار شد نفر سوم استان تهران شدم و در سال 88 نيز در مسابقات سراسری ناجا در مشهد الرضا نفر سوم شدم وسال 89 نيز در مسابقاتی كه به ميزبانی سپاه در استان البرز برگزار شده بود، رتبه ی اول حفظ 10 جزءرا كسب كردم و سال 90 هم در آزمون جامع قرآن كه آزمون تخصصی حافظان قرآن است شركت و موفق به اخذ گواهينامه تخصصی حفظ شدم وسال 91 نيز در مسابقات سراسری ناجا در حفظ 20 جزء نفر دوم شدم.


سروان رودمقدس گفت: دوبار پنج جزء قرآن را حفظ كردم و فراموش كردم و باز از اول شروع كردم و در حين حفظ قرآن وقتی 10 جزء را حفظ كردم همين طور ادامه دادم تا به جزء 28 رسيدم و سال 87 ديدم كه از آن 28 جزء فقط 10 جزء در حافظه ام تثبيت شده و 18 جزء ديگر از يادم رفته است اما اصلاً نااميد نشدم و با توكل به خدا ادامه دادم و با جديت بيشتری دنبال كردم. در حفظ قرآن فقط توكلم به خدا بوده است و هميشه به ائمه اطهار(ع) توسل كرده‌ام تا در اين مسير كمكم كنند. هميشه غروب‌ها كه از سركار باز می‌گشتم با همراهی همسرم شروع به حفظ می‌كردم و وقتی مقداری جلو می‌رفتم، همسرم از من سؤال می‌كرد و من نتيجه كارم را به او ارائه می‌دادم.


اين مقام مسئول در خصوص چگونگی حفظ قرآن اظهار كرد: چند سال پيش پيگيری كردم اما هيچ كلاس حفظی در كرج نتوانستم پيدا كنم حدود سه سال پيش هم كه خواستم در يكی از كلاس‌های حفظ شركت كنم بعلت بالا بودن هزينه‌ها از شركت در اين كلاس‌ها منصرف شدم. بنابراين عليرغم اينكه تجربه زيادی در اين زمينه نداشتم با توكل به خدا و دعای اطرافيانم، مطالعه كتاب‌های روش حفظ بعضی از اساتيد، استفاده از تجربه دوستان خوبم در ناجا كه مشوق من بودند و با عنايتی كه خداوند متعال به من كرد و با همراهی‌های هميشگی همسرم بالاخره توانستم به آرزويم برسم.


سروان رودمقدس در ادامه تأكيد كرد: توفيق حفظ قرآن توفيق بزرگی است. اگر هزار بارهم در اين مسير برايم مانع بوجود می‌آمد بازهم دست از اين خواسته‌ام بر نمی‌داشتم. برای من حفظ قرآن از هر برنامه‌ای مهمتر بوده و در اين راه از بسياری از موقعيت‌هايی كه برايم پيش آمده است صرفنظر كردم تا بتوانم به اين هدف بزرگم دست پيدا كنم و هميشه خداوند رحمان را به خاطر اين نعمت عظيمی كه به من و خانواده ام عطا كرده است شاكرم. پيامبر اكرم(ص) فرموده‌اند: اگر خداوند متعال به كسی توفيق حفظ قرآن را عنايت فرمايد و آن فرد گمان كند كه به فرد ديگری بيش از آنچه كه به او عنايت شده، داده شده است، قرآن را به سُخره گرفته است.


وی درباره فعاليت‌های قرآنی فرزندان خود توضيح داد: من و همسرم از همان ابتدای ازدواجمان دوست داشتيم فرزندانمان حافظ قرآن شوند و برايمان خيلی جالب بود كه چطور خداوند به پدر و مادر محمدحسين طباطبايی چنين لطف و عنايتی داشته است، برای همين يكبار با هم به قم رفتيم و نشريات جامعة‌القرآن را گرفتيم و مطالعه كرديم كه بفهميم چطور يه كودك در سنين خيلی پايين موفق به حفظ قرآن می‌شود. با مسئولين آنجا هم صحبت‌هايی كرديم و ازآنها راهنمايی هايی گرفتيم تا بچه‌ها را وارد مسير قرآن كنيم. يادم می‌آيد كه از قم يك بالشتك قرآنی خريديم كه كنار بچه‌ها روشن می‌كرديم تا در خواب و بيداری صدای قرآن به گوششان بخورد و آهنگ كلام خدا در وجودشان بنشيند.


رودمقدس در ادامه افزود: دخترم زهرا كلاس دوم ابتدايی است و با شركت در كلاس‌های روانخوانی قرآن در جامعة‌القرآن و دريافت گواهينامه مربوط وارد حفظ جزء 30 قرآن شده و الان هم دو جزء از قرآن را حفظ كرده است. زهرا در آزمون جامع حافظان، جزء نفرات جايزه بگير و در مدرسه اش هم نفراول و منتخب مسابقات منطقه ای شده است. در طرح ملی حفظ هم ثبت نام كرده است تا با جديت بيشتری در اين مسير گام بردارد و به هدفش نزديكتر شود. برادرش محمدمهدی هم شش سال دارد و دوره اشاره قرآن را تمام كرده و وارد روانخوانی شده است. تعدادی از سوره های كوچك و احاديث را هم حفظ كرده است و می‌خواهد كار حفظ را به صورت جدی‌تر ادامه دهد.


وی در خصوص نقش تربيتی والدين در خانواده‌ها خاطرنشان كرد: كودكان همانند زمين‌هايی می‌مانند كه مستعد رشد هر گياهی هستند. اگر والدين در خصوص تربيت آنها دقت كافی داشته و نسبت به حلال و حرام زندگی حساسيت نشان دهند مانند آنست كه اين زمين از نور خورشيد و آب و باغبان های خوبی برخوردار باشند.


جانشين دارالقرآن ناجا در پايان گفت: اگر در سنين كودكی بذر قرآن و محبت امامان در وجود آنها كاشته شود اين بذرالهی به خوبی رشد می‌كند و فضای وجود آنها را پر می‌كند و اجازه نمی دهد كه علف‌های هرز در اين زمين رشد كنند و بعد ها در سنين بالاتر همين قرآن و محبتی كه در دل آنها ريشه دوانده است آنها را از خطرات مختلف و مسايل منفی حفظ خواهد كرد و سعادت آنها را تضمين می‌كند.

captcha