آتش‌سوزی مسجدالاقصی؛ سندی از جنايات تاريخی صهيونيست‌ها برای محو آثار اسلامی
کد خبر: 1275672
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷
به بهانه روز جهانی مساجد/

آتش‌سوزی مسجدالاقصی؛ سندی از جنايات تاريخی صهيونيست‌ها برای محو آثار اسلامی

امروز چهل‌و‌چهارمين سالروز به آتش‌ كشيده‌شدن مسجدالاقصی توسط دنيس مايكل روهان، جوان يهودی استراليايی الاصلی است كه با اين اقدام همسو با منافع رژيم اسرائيل خشم جهان اسلام را برانگيخت و حركتی صهيونيستی برای محو هويت اسلامی به شمار می‌آيد.


گروه بين‌الملل: امروز چهل‌و‌چهارمين سالروز به آتش‌ كشيده‌شدن مسجدالاقصی توسط دنيس مايكل روهان، جوان يهودی استراليايی الاصلی است كه با اين اقدام همسو با منافع رژيم اسرائيل خشم جهان اسلام را برانگيخت و حركتی صهيونيستی برای محو هويت اسلامی به شمار می‌آيد.







به آتش‌ كشيده‌‌شدن مسجدالاقصی در سال 1969 ميلادی

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، روزنامه «اليوم السابع» چاپ مصر، با انتشار گزارشی به تحليل آتش‌سوزی مسجدالاقصی در 44 سال پيش با حمايت صهيونيست‌ها پرداخته است كه در اين نوشتار گزيده‌ای از ترجمه اين گزارش ارائه می‌شود:


امروز سی‌ام مرداد 1392(21 آگوست 2013 ميلادی) مصادف با چهل‌‌وچهارمين سالروز به آتش‌ كشيده‌‌شدن مسجدالاقصی به دست دنيس مايكل روهان، از يهوديان افراط‌گرای استراليای‌الاصل است؛ فردی كه در سال 1969 ميلادی و پس از گذشت دو سال از اشغال سرزمين قدس توسط اسرائيل دست به اين جنايت زد.


اسرائيل از نخستين روزهای اشغال بيت‌المقدس، اقدامات زيادی برای زدودن آثار و تعلقات اسلامی اين شهر به عمل آورد كه به آتش‌كشيدن شدن مسجدالاقصی از جمله اقدامات اين رژيم برای محو هويت اسلامی قدس بود.


به آتش‌كشيدن مسجدالاقصی نه تنها برای ملت فلسطين بلكه برای هر انسان عربی و مسلمانی واقعه‌ای دردناك بود، زيرا اين مسجد يكی از آثار مهم تاريخی و اسلامی است و جايگاهی مقدس نزد مسلمانان دارد.


به گفته كارشناسان امور مسجدالاقصی، در اين حادثه نژادپرستانه بيش از يك سوم از فضای كنونی مسجد در آتش سوخت و آتش‌سوزی ضرر زيادی به ساختمان اين مسجد زد و به ريزش سقف، كمان(حلقه) روی گنبد و ستون‌های اصلی مسجد منجر شد.


در اين حادثه همچنين گنبد داخلی، محراب و ديوارهای جنوبی مسجد نيز آسيب ديد و 48 پنجره آن شكست و منبر صلاح‌الدين ايوبی، فرش‌ مسجد و تزئينات مزين به آيات قرآن در آتش سوخت.


در روز آتش‌سوزی، شهرداری رژيم صهيونيستی در قدس، آب مسجدالاقصی را قطع كرد تا آب لازم برای خاموش‌كردن آتش فراهم نباشد؛ خودروهای آتش‌نشانی رژيم صهيونيستی نيز پس از آنكه آتش خاموش شد، وارد عمل شدند و هيچ كاری صورت ندادند.


مصوبه شورای امنيت برای جلوگيری از تسلط اسرائيل بر مسجدالاقصی


در آن زمان نيروهای اشغالگر اسرائيلی آتش‌سوزی را غير عمد و مربوط به اتصالی در تجهيزات الكتريكی(برق) مسجد جلوه دادند، اما كميته‌های حقيقت‌ياب متشكل از مهندسان فلسطينی بعدها ثابت كردند كه اين آتش‌سوزی عمدی بوده و به همين دليل اسرائيل هم مجبور شد، ادعاهايش را تغيير داده و مايكل روهان، جوان يهودی استراليايی الاصل را عامل اين جنايت دانسته و برای خاموش‌كردن آتش خشم فلسطينی‌ها و جهان عرب و اسلام روهان را دستگير كند، هر چند كه بعدها وی را به اين توجيه كه سلامت روانی نداشته است، آزاد كرد و به وطنش بازگرداند.





نيروهای اشغالگر اسرائيلی آتش‌سوزی در مسجدالاقصی را غير عمد و مربوط به اتصالی در تجهيزات الكتريكی(برق) مسجد جلوه دادند، اما كميته‌های حقيقت‌ياب متشكل از مهندسان فلسطينی بعدها ثابت كردند كه اين آتش‌سوزی عمدی بوده و به همين دليل اسرائيل هم مجبور شد ادعاهايش را تغيير داده و مايكل روهان، جوان يهودی استراليايی الاصل را عامل اين جنايت بداند

شورای امنيت سازمان ملل متحد با توجه به اهميت اين حادثه و پيامدهای خطرناك آن در جهان عرب و اسلام و همچنين در سايه ددمنشانه بودن آن در عرصه‌های دينی، تمدنی و انسانی مصوبه شماره 271 را صادر كرد كه طبق آن هرگونه تلاش‌ اسرائيل برای تسلط بر مسجدالاقصی محكوم و اين رژيم ملزم شد از هر تصميمی برای از بين‌بردن هويت اسلامی اين مسجد دست بر دارد؛ مصوبه‌ای كه تا به امروز ضمانت اجرايی نداشته و اشغالگران بدون توجه به آن آزادانه و بی‌پروا تجاوزهايشان در مسجدالاقصی ادامه می‌دهند.


اين حادثه نشان می‌دهد كه اسرائيل از بيش از چهل سال پيش و از همان بدو اشغال سرزمين فلسطين تلاشی جدی برای تخريب مسجدالاقصی و از بين‌بردن آثار اسلامی آن به كار گرفت، تلاش‌هايی كه امروز نيز به هر شكل برای تحقق اين هدف نژادپرستانه ادامه دارد.


فلسطينی‌ها در آن زمان توانستند ديگر بخش‌های مسجد را از آتش كينه صهيونيست‌ها نجات دهند و كميته بازسازی اين مسجد وابسته به وزارت اوقاف اردن توانست آثار آتش‌سوزی را از بين برده و بخش‌های تخريب‌شده از جمله منبر صلاح‌الدين ايوبی را بازسازی كند.


اقدامات متجاوزانه اسرائيل در مسجدالاقصی پس از اين حادثه نژادپرستانه نيز ادامه يافت و اين رژيم از طرق مختلف از جمله حفاری در زير و اطراف مسجد و يورش‌های مكرر و گاه و بيگاه به اين مكان مقدس، تحريك نمازگزاران فلسطينی و منع آنان از ورود به مسجد به‌ويژه در روزهای جمعه برای تحقق آرمان يهودی‌كردن اين مكان از پا ننشست.


نژادپرستی‌های اسرائيل امروز به سياستی برنامه‌ريزی‌شده و روشمند كه تشكيلات رژيم صهيونيستی بر آن نظارت دارد، تبديل شده است و اين سياست به افراط‌گرايان يهود به راحتی اجازه می‌دهد كه حفاری و عمليات اكتشاف در اين مسجد را ادامه دهند و اساس و بنيان اين مكان مقدس را با خطراتی بزرگ‌تر تهديد كنند.


از سوی ديگر سهل‌انگاری جهان اسلام در برابر طرح‌های نژادپرستانه اسرائيل در مسجدالاقصی و عدم موضع‌گيری قاطع در اين باره، سبب شده است كه اين رژيم هر گونه اقدام مخفيانه برای تخريب اين مسجد را علنی ساخته و آشكارا هر طرح و سياستی را اجرا و حتی در كنست(پارلمان صهيونيست‌ها) به شور بگذارد، مسئله‌ای كه خطر و هشداری جدی برای امت اسلام است و بايد چاره‌ای برای مقابله با آن انديشيده شود.


گفتنی است، بنا به درخواست جمهوری اسلامی ايران، 21 آگوست(30 مردادماه) از سوی سازمان همكاری اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد و متعاقب آن هفته تكريم مساجد در ايران گرامی داشته می‌شود.

captcha