مجتبی محمديان، مدير عامل بنياد نشر قرآن و عترت استان سمنان و حافظ كل قرآن كريم در گفتوگو با خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) شعبه سمنان، با بيان اينكه درحال حاضر موسسات قرآنی بر اساس توصيههای مؤكد مقام عظمای ولايت رويكرد برنامههای خود را بر حفظ قرآن بنا كردهاند، گفت: البته ظاهر سخنان گوهربار مقام معظم رهبری اينچنين است لكن آنچه كه در عمق اين كلام گوهربار نهفته است پرداختن به قرآن و مؤانست با اين كتاب الهی است كه يكی از فعاليتهای رسيدن به آن هدف بلند همانا حفظ ظاهری قرآن است.
وی ادامه داد: مسايل معنوی و از وعدههای روائی ائمه هدی اينچنين برمیآيد كه اجر و ثواب عظيمی در انتظار حاملان قرآن كريم است زيرا برخی از انسانها با اين هدف مستقل يا با خط اهداف مادی دست به فعاليتهای قرآنی میزنند و وقت خويش را صرف پرداختن به قرآن میكنند.
محمديان مؤسسات قرآنی را به عنوان راهنمايان و مشوقان حافظين برشمرد و گفت: مؤسسات و كلاسها 30% در حفظ حفاظ دخيل میشوند و درصد باقيمانده به محيط خانه و مدرسه و روحيات والدين و اوليای فرد و البته امكانات و فضای فكری و فضای فيزيكی ارتباط خواهد داشت كه طبيعی است فرد در اجتماع روحيات اجتماعی را به خود میگيرد.
اين حافظ كل قرآن كريم استان سمنان دارا بودن حوصله و صبر و انگيزه در مربيان و مديران مؤسسات و نيز برگزاری كلاسهای آموزشی با تعداد محدود و كم حافظ، همگی را در ارتقاء برآيند كيفيت و قدرت ماندگاری حفظ در ذهن حافظ مهم خواند و اظهار كرد: طبيعی است با اين شيوهها انگيزه فرد نيز تقويت خواهد شد زيرا مربی يا مدرس بايد بداند لازمه تدريس، تعلم است و آن بدين مفهوم است كه دائماٌ يك مدرس بايد ياد بگيرد و خود را به روز كند، اطلاعات و مهارت استفاده از اطلاعات را در خود بالا برده و از مطالعه نيازمندیهای گروه هدف، غفلت ننمايد كه در چنين صورتی يك مدرس و مربی میتواند متناسب با نيازهای تشخيص از مخاطب خويش، نسخههای بهتری را طراحی و دانش و تجربه خويش را منتقل نمايد، كه البته رعايت چنين مواردی توسط مربی و مدرس، داشتن اهليت و ظرفيت و شأنيت جايگاه مربيگری و تدريس را مینماياند.
عدم شناخت از نيازهای علاقمندان به حفظ قرآن از عوامل انزوای حافظان است
اين پژهشگر قرآنی با تأكيد بر اينكه عدم شناخت از نيازهای علاقمندان به حفظ قرآن گاهی باعث منزوی شدن حافظ میگردد، متذكر شد: تداوم فعاليت حفظ منوط به ايجاد احساس رضايت حافظ از حفظ خويش است كه در آن هم بايد ظرفيت و شرايط حافظ در نظر گرفته شود كه گاهی همين كلاسهای گروهی بهدليل نامتناسب بودن ظرفيت مخاطبين دچار ريزش فراوان میشود كه در اين راستا آسيبهای كار، آنگاه نمايان میشود كه يك فرد رويكرد و انگيزه خود را جهت پرداختن به ساير فعاليتهای قرآنی نيز از دست میدهد.
مدير عامل بنياد نشر قرآن و عترت استان سمنان با اشاره به اينكه حفظ همراه باداشتن انگيزه ارزش دارد، گفت: حافظ با انگيزه بالا میتواند مبلغ خوب قرآن كريم نيز باشد.
محمديان تصريح كرد: اراده محفوظات يك حافظ بايستی همراه با اراده عقلی باشد نه هيجان احساسی كه با شرح فوق به نظر میرسد مراحلی را در حفظ قرآن كريم بايستی در نظر گرفت كه در مقاطع سنی پائين زيبايی و لذت قرآن را از نظر عاطفی به شاگردان منتقل كنيم تا در مقاطع سنی بالا عظمت و ضرورت قرآن را از نظر عقلی و عاطفی تبيين نمائيم.
به گفته اين قاری قرآن كريم با توجه به شرايط مخاطب به صورت كاملاً درجهای و پله به پله حفظ را همراه با الگوهای انگيزهساز ادامه دهيم و در مرحله بعدی نظارت و تثبيت آيات را به صورت دقيق كنترل نموده و تداوم آن را مورد توجه و تشويق قرار دهيم.
كاربردی كردن آيات حفظ شده در محيط كار، زندگی و حتی در گفتمانها نبايد ناديده گرفته شود
محمديان آشنايی با مفاهيم و پيامها و درسهای آيات حفظی را بسيار ضروری و حياتی خواند و اظهار كرد: كاربردی كردن آيات حفظ شده در محيط درس، كار، زندگی، تفريح و حتی در گفتمانها را نبايد فراموش نكنيم؛ چه اينكه فلسفه پرداختن به قرآن كريم متخلق شدن به اخلاق الهی است، كه با چنين منطقی تعيين مدت زمان مشخصی برای حفظ قرآن كريم به صورت قطعی امری آماری و نمايشی است.
وی بهترين سن برای شروع كردن شنيدن قرآن كريم را از سه سالگی دانست و يادآور شد: بهترين سن برای شروع حفظ و قرائت قرآن كريم هفت سالگی كه البته اين تقسيمبندی براساس شرايط سن كودكان است.
اين حافظ كل قرآن كريم اضافه كرد: در گروههای الف و ب كه كودكان زير 7 سال را شامل میشود آموزش غيرمستقيم مطرح است كه در اين شرايط سنی شنيدن و زمزمه كردن(يعنی حفظ ) پيشنهاد میشود و در 7 سالگی نيز با توجه به تكميل سيستم گفتاری و ايجاد توانمندی قوت، قدرت، كنترل كمی و كيفی صدا، جايگاه قرائت قرآن كريم تعيين میگردد.
محمديان با تأكيد بر اينكه در شيوه حفظ 3 سالهها شنيدن در كنار طرح داستانها و قصههای قرآنی بسيار مؤثر خواهد بود، افزود: در شيوه حفظ 5 سالهها شنيدن و تكرار كردن، سؤال و جواب و درشيوه قرائت 7 سالهها شنيدن و ديدن آيات و خواندن پيشنهاد میشود كه حفظ قرآن كريم و نزديك شدن به فعاليتهای قرآنی تا حد زيادی در رفتار و برخوردهای حافظ قرآن تأثير بسزايی خواهد داشت و از اين جهت است كه حافظ قرآن در هر مجلس نمیتواند حضور پيدا كند و هر پولی را در زندگی خود وارد نمیكند و اين حداقل تأثير در رفتار است.