الناز قرهخانی، مدیرمسئول مؤسسه کلمةالنور زنجان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت بخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: با سطحبندی مؤسسات قرآنی، این مراکز به سوی تخصصی شدن پیش میروند، بهعنوان مثال برخی مراکز تنها در زمینه حفظ قرآن فعالیت میکنند و برخی نیز ممکن است در کنار برگزاری دیگر دورههای آموزی در برخی سطوح به صورت تخصصی فعالیت کنند و این امر به خودی خود در ارتقای سطح قرآنآموزان مؤثر خواهد بود.
وی با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر تقویت معلمان و مدرسان قرآن، اظهار کرد: مربیان برای این که در مؤسسات قرآنی مشغول تدریس شوند، باید دورههای مربیگری را بگذرانند و اجرای طرح سطحبندی نیز باعث ایجاد انگیزه در مربیان برای کسب اطلاعات بیشتر به منظور ارائه روشهای نوین آموزشی میشود.
قرهخانی درباره این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد بسیاری از مؤسسات و مراکز قرآنی در سراسر کشور به فعالیت میپردازند که شناسایی آنها به راحتی امکانپذیر نیست، بنابراین اجرای طرح سطحبندی باید مزایایی برای مؤسسات به دنبال داشته باشد تا این مراکز خود به معرفی فعالیتهایشان بپردازند.
برگزاری مسابقات قرآن؛ شیوهای مناسب برای ارزیابی توانمندی قرآنآموزان
وی در رابطه با این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، افزود: مسابقات قرآن شیوهای مناسب برای ارزیابی توانمندی قرآنآموزان خواهد بود، البته تا حدودی ممکن است نمایانگر سطح فعالیت مؤسسه باشد، اما برای سطحبندی مؤسسات باید توانایی مؤسسات در تمامی جوانب سنجیده شود.
مدیرمسئول مؤسسه کلمةالنور زنجان با اشاره به نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: انجام فعالیتهای پژوهشی در مؤسسات قرآنی امکانات خاصی را میطلبد و برای این که پژوهشهای قرآنی را بتوانیم به عنوان ملاکی برای سطحبندی مؤسسات قرار دهیم، باید تمامی مراکز به یک میزان تجهیز شوند.
وی در مورد این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روشهای آموزشی دارد، تصریح کرد: با مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی، برخی مؤسسات که در سطوح بالا قرار میگیرند به عنوان الگو معرفی میشوند و مؤسسات قرآنی در سطوح دیگر میتوانند از تجربیات آنها استفاده کرده و روشهای آموزشی خود را ارتقا بخشند.
توجیه مؤسسات قرآنی قبل از اجرای طرح سطحبندی
قرهخانی با اشاره به ضرورت و چالشهای سطحبندی مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: اگر قبل از سطحبندی مؤسسات قرآنی، این مراکز توجیه شوند، مانعی برای این امر وجود ندارد و مؤسسات برای تعیین سطح اقدام میکنند، بنابراین قبل از اجرای طرح سطحبندی باید اطلاعرسانی صحیح از سوی مسئولان صورت پذیرد.
وی در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی غیر از برگزاری دورههای آموزشی، منبع درآمد دیگری ندارند، بنابراین برای پیشرفت در حوزههای فرهنگی و پژوهشی، نیازمند حمایت نهادهای دولتی و متولیان امور قرآنی هستند.