کد خبر: 1314859
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
عذرا روشندل بیان کرد:

تبادل اطلاعات و امکانات؛ گامی سازنده برای ارتقای سطح مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، نقاط قوت و ضعف این مراکز مشخص می‌شود و در این راستا مؤسسات قرآنی می‌توانند با تبادل اطلاعات و امکانات، زمینه ارتقاء و پیشرفت خود را فراهم کنند.


عذرا روشندل، مدیرمسئول مؤسسه فدک نو‌رالزهرا(س) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: با اجرای طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، زمینه‌های رقابت بین مراکز قرآنی ایجاد می‌شود و این رقابت‌ها منجر به ارتقای سطح کلاس‌های آموزشی و تخصصی شدن مؤسسات قرآنی می‌شود که در نهایت منجر به کسب مهارت‌های تخصصی در قرآن‌آموزان خواهد شد.



وی در رابطه با این که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، اظهار کرد: توجه به معیارهای مادی و معنوی ار جمله مواردیست که در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد و از جمله معیارهای مادی می‌توان به فضای آموزشی، تعداد کلاس‌ها، حضور مربیان کارآمد و غیره و از جمله معیارهای معنوی می‌توان به روش‌های تدریس علوم قرآنی و انجام فعالیت‌های پژوهشی و کاربردی اشاره کرد.



روشندل با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، عنوان کرد: در سال‌های اخیر برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن مورد توجه گسترده مؤسسات قرآنی قرار گرفته است و با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت نیز مربیان نمونه شناسایی شده و به صورت خودبه‌خود جذب مراکز قرآنی برتر می‌شوند.



وی با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: پژوهش‌های قرآنی جزء آن دسته از فعالیت‌های اساسی و کاربردی مؤسسات قرآنی محسوب می‌شود و برای ترویج این نوع فعالیت‌ها باید تمامی مؤسسات از امکانات کافی برای تشکیل گروه‌های پژوهشی و انجام تحقیقات قرآن را داشته باشند.



مدیرمسئول مؤسسه فدک نورالزهرا(س) درباره این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، افزود: برای شناسایی مراکز قرآنی نباید تنها به آماری که توسط مؤسسات داده می‌شود بسنده کرد، زیرا بسیاری از مؤسسات وجود دارند که فعالیت‌های گسترده دارند، اما شناخته شده نیستند و مؤسساتی مجوز دارند که هیچ نوع فعالیتی ندارند که با اجرای طرح سطح‌بندی می‌توان بین مراکز قرآنی تبادل اطلاعات و امکانات برقرار کرد.



وی در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روش‌های آموزشی دارد، افزود: روش‌های آموزش علوم قرآنی با موفقیت قرآن‌آموزان و ارتقاء سطح مؤسسات قرآنی ارتباط مستقیم دارد و به این ترتیب مؤسسات سطح 1 بهترین روش‌ ارائه آموزه‌های قرآنی را خواهند داشت و می‌توانند الگویی برای مراکز دیگر باشند.



روشندل  با اشاره به ضرورت‌ و چالش‌های سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: معمولاً مدیران مؤسسات قرآنی افرادی با تجربه، تحصیلکرده و آگاه هستند و از مزایای طرح سطح‌بندی نیز مطلع هستند، بنابراین این طرح را پذیرفته و مانعی برای اجرای طرح ایجاد نمی‌کنند و اگر مؤسسات نیز در سطح 3 قرار گیرند، تلاش می‌کنند تا سطح خود را ارتقاء بخشند.



وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بضاعت محدود مؤسسات قرآنی، این مراکز برای انجام هر فعالیت و اجرای هر طرحی نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهای قرآنی دولتی و همچنین سایر بخش‌ها و نهادهای خصوصی هستند و در اجرای طرح سطح بندی نیز باید مؤسسات در ابتدا مورد حمایت قرار گیرند.

captcha