حجتالاسلام سید محمدشریف حسینی کوهستانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه ویژگیهای لازم جهت دریافت مجوز فعالیت مؤسسه قرآنی، گفت: آشنا بودن با قرآن از جهات مختلف، داشتن انگیزه درونی و عشق به قرآن، داشتن رفتار قرآنی، فضا و امکانات بهروز از شرایط لازم جهت دریافت مجوز مؤسسات قرآنی است که توجه به آن ضروری است.
وی با اشاره به اینکه اصل تعدد مؤسسات و مراکز قرآنی در کشور خوب است، افزود: تعدد باعث ایجاد رقابت سالم بین مؤسسات قرآنی میشود به شرطی که این تعدد قانونمند و ضابطهمند بوده و نظارت لازم در این حوزه انجام شود.
حسینی کوهستانی تصریح کرد: تعدد مؤسسات قرآنی باعث میشود تا هر مؤسسه فعالیت آموزشی خود را بهروز کرده و با بهترین و جذابترین روشها انجام دهد تا در فعالیت خود با شکست مواجه نشده و مخاطبان خود را از دست ندهد، که این امر به تخصصی شدن این مراکز منجر میشود.
وی با تأکید بر مهم بود فعالیت کیفی در مؤسسات قرآنی، خاطرنشان کرد: ضروری است تا مؤسسات ایجاد شده از سوی متولیان و مراکز صدور مجوز تقویت شده و در ادامه پس از کسب توفیقات از سوی این مراکز، تعدد این مراکز در نظر گرفته شود.
وی در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش توان مدیریتی مدیران، بیان کرد: برگزاری دورههای آموزش مدیریت و آموزش راهکارهای ارتباط گیری با مخاطبان و نحوه انتقال مفاهیم به دیگران بسیار مهم است که متولیان امور قرآنی و مراکز صدور مجوز باید به این موارد توجه کنند.
حسینی کوهستانی افزود: متأسفانه یکی از مشکلات موجود که مؤسسات قرآنی با آن درگیر هستند، عدم وجود هماهنگی و همکاری در فعالیتهای قرآنی است که نیاز است تا با ایجاد و توجه به بحث همافزایی این همکاریها در راستای ارتقای فعالیتهای قرآنی در بین مؤسسات و مراکز قرآنی مورد توجه قرار گیرد و این امر نیازمند همکاری و تعامل متولیان امور قرآنی است.
وی در ادامه در رابطه با اینکه در زمینه ماندگاری فراگیران در دورههای آموزشی ـ قرآنی، نحوه تدوین و گزینش منابع آموزشی تا چه حد مهم است، اظهار کرد: منابع آموزشی در امر آموزش و ماندگاری فراگیران در کلاس دارای نقش بهسزایی هستند و در تدیون و گزینش این منابع باید از اهل فن و خبره استفاده شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد در پایان بیان کرد: ضعف در فعالیت مجموعهای که فرد در آنجا مشغول فراگیری است، عدم توانمندی استاد و مربی، وجود ضعف در منابع آموزشی و عدم وجود امکانات آموزشی مناسب و بهروز در مؤسسات و مراکز آموزش قرآن میتواند زمینه گریز فراگیران از کلاس را فراهم کند.