به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، زمانی فعالیتهای قرآنی توسط جلساتی که بهصورت مردمی راهاندازی شده بود، مورد پیگیری قرار میگرفت که این جلسات پس از مدتی رشد کرده و هماکنون در قالب مؤسسات قرآنی به ارائه خدمات دینی و قرآنی میپردازند، البته این مؤسسات نیز بهعنوان مجموعههای مردم نهاد شناخته شدهاند.
با گذشت زمان بهمنظور ساماندهی و نظارت بر فعالیتهای این مراکز قرآنی، نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه مسئولیت حمایت از این مراکز قرآنی را بر عهده گرفتند که البته نقش این مراکز در برخی موارد به ارائه آمار و گزارش عملکرد محدود میشود.
در زمینه حمایتهای مردمی از مراکز قرآنی نیز از زمانی که این مؤسسات تحت نظارت نهادهای قرآنی درآمدند، میزان این حمایتها کاسته شده است و این در صورتی است که انتظارات از مؤسسات قرآنی رو به افزایش است.
علاوه به اینها مدتی است که طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی در سطح کشور در حال اجراست، که این طرح میتواند از جمله طرحهای موفق برای ساماندهی مراکز قرآنی محسوب شود، البته در صورتی که اشراف مؤسسات قرآنی بر اصول اولیه و ابتدایی آموزش قرآن، مبنای سطحبندی مؤسسات قرآنی قرار گیرد، زیرا توجه نکردن به سلسله مراتب آموزش قرآن بهعنوان پایههای آموزشی، اخلال در مسیر حرکتی این مراکز ایجاد میکند.
به نظر میرسد عمدهترین نقش مؤسسات قرآنی، نقش اجرایی آنها باشد و این مؤسسات به واسطه اجرای طرحهای فراگیر و تربیت نسل قرآنی باید مورد حمایت مادی و معنوی نهادهای قرآنی قرار گیرند، در این صورت میتوان از این مراکز به عنوان مسئول اجرای امور قرآنی کشور انتظار داشت که سطح فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی خود را ارتقاء بخشند.
ابداع سبک جدید برای برگزاری مسابقات قرآن
در زمینه برگزاری مسابقات قرآن نیز اگر مؤسسات بتوانند سبکی متفاوت از آنچه در سطح کشور رواج دارد ابداع کرده و مسابقات را به شیوه جدید برگزار کنند، نقش مؤثر در جذب حفاظ و قراء قرآن خواهند داشت و به این ترتیب استعدادهای قرآنی نیز شکوفا میشود و در این زمینه میتوان امتیازاتی برای مؤسسات مبدع طرح در نظر گرفت که در ارتقای سطح مؤسسات نیز اثرگذار است.
در این راستا طبق گفتوگویی که با مهدی قرهشیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم صورت پذیرفته است وی با اشاره به مزایای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی، معتقد است که طبق برنامهریزیهای بهعمل آمده، طی برنامه سه ساله، انتظار میرود که مؤسسه درجه سه نداشته باشیم و حداکثر مؤسسات درجه 1 و 2 باشند و این موارد برای مؤسسات قرآنی انگیزه ایجاد میکند که فعالیت خود را ارتقاء دهند.
افزایش سطح انتظار مخاطبان با ارتقای سطح مؤسسات قرآنی
وی همچنین اذعان دارد که هر چه توانمندی مؤسسات قرآنی ارتقاء یابد، قطعاً اساتیدی که در این مراکز فعالیت میکنند، تلاش خواهند کرد که خود را همراه کنند و وقتی سطح کار بالا رود، سطح انتظارات مخاطبان نیز افزایش مییابد و اساتید هم خود را با این سطح انتظار مخاطبان همراه میکنند تا شرایط یک مؤسسه ایدهآل فراهم شود.
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز بحث سطحبندی مؤسسات قرآنی را مسأله پیچیدهای عنوان و اظهار کرد: این سطحبندیها قطعاً در کیفیتبخشی به روند آموزشی، کوتاه کردن زمان آموزش علوم قرآنی و جلوگیری از تکرار برخی آموزشها که ممکن است به دلیل ناپخته بودن برنامههای آموزشی یک مؤسسه، شخصی مجبور شود که آن برنامه آموزشی را تکرار کند، قطعاً تأثیرگذار است و جلوی این آسیبها را خواهد گرفت.
وی افزود: سوابق کارشناسی و توانمندیهای کارشناسی و پژوهشی مؤسسات قرآنی، قطعاً از جمله فاکتورها و عواملی است که در سطحبندی مؤسسات قرآنی حتماً باید مدنظر قرار گیرد.
حجتالاسلام محمد حاجابوالقاسم، حافظ بینالمللی قرآن نیز هدف اصلی از سطحبندی مؤسسات قرآنی را شناسایی مراکز معتبر و برآورده شدن نیاز معقول جامعه قرآنی عنوان کرد و گفت: طبیعتاً وقتی مشخص شود که کدام مراکز قرآنی از اعتبارات و موقعیت بهتر برخوردارند، قرآنآموزان به طور طبیعی مقصد مناسب خود را انتخاب میکنند و اشتیاق افراد برای حضور در مراکزی که اعتبارات بیشتری دارند، محسوس خواهد بود.
مؤسسات پژوهشی در زمینه تقویت بنیه مالی پیشقدم باشند
وی ضمن تأکید بر حمایت از مؤسسات قرآنی فعال تصریح کرد: مؤسساتی که در زمینه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی توفیقات خود را نشان دادهاند باید در زمینه دریافت کمکها و تقویت بنیه مالی و اعتباری از طرف دولت و مراکز مختلف پیش قدم باشند و اگر این اتفاق بیافتد، موجب بالا رفتن سطح مراکز قرآنی میشود.
به منظور موفقیت در اجرای طرح سطح بندی و شناسایی مؤسسات قرآنی باید روند گزارشدهی و گزارشگیری در مؤسسات قرآنی رواج یابد و مؤسسات باید ضمن ارائه گزارشهای مستند و کامل بگویند که هر کدام از طرحهای آموزشی که دارند در چه مرحلهای قرار دارد و چه نتایجی تاکنون در برداشته است.
در زمینه سنجش سطح فعالیت مؤسسات قرآنی نباید تنها به آمارهایی که معمولاً ارائه میشود بسنده کرد بلکه باید مستندسازی و بررسی خروجی طرحهای آموزشی در مراکز قرآنی آموزش و نتایج طرحهای قرآنی آشنا شوند.