مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با سطحبندی مؤسسات قرآنی، گفت: سطحبندی مؤسسات قرآنی از سال 91 آغاز شد و برای آن دسته از مؤسساتی که در مرحله اول موفق نشدند در این طرح شرکت کنند، فرصتی ایجاد میشود تا آنها نیز بتوانند در این سطحبندی قرار گیرند.
وی اظهار کرد: علاوه بر کادر متخصص و گردانندگان هر مؤسسه، اعم از کادر آموزشی و مسئولان مؤسسات، فضای فیزیکی مؤسسه هم تأثیر بسزایی در تعیین سطح مؤسسات قرآنی دارد و اگر بخواهیم خلاصهای از این معیارها را تعریف کنیم، میتوانیم به سه ضلعی که برای سطحبندی در نظر گرفته شده است، اشاره کنیم.
نادی عنوان کرد: ضلع اول شامل مدیرعامل و هیئت مؤسس میشود که باید از سطح علمی قابل قبولی برخودار باشد و دوم کادر آموزشی مؤسسه که معلمان و مربیان را شامل میشود که حتماً باید آموزشهای لازم را دیده باشند تا بتوانند در زمینه ارائه آموزههای قرآنی موفق عمل کنند و سوم فضای فیزیکی و امکانات ممکن در مؤسسه است.
تعیین سطح مؤسسات قرآنی با رویکرد سنجشی صورت پذیرد
وی در رابطه با این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، بیان کرد: مسابقات میتواند در ارتقای قرآنآموزان تأثیرگذار باشد، اما نمیتوان نتایج مسابقات را بهعنوان معیاری برای سنجش مؤسسات در نظر گرفت؛ در خصوص تعیین سطح مؤسسات، رویکرد سنجشی وجود دارد، به این معنا که باید امتحان و آزمون برگزار شود.
این کارشناس قرآن در ادامه افزود: بعضی مواقع مسابقات، سنجش علمی فرد را نشان نمیدهد، زیرا به کنه توانمندیهای فرد نگاه نمیشود، بهعنوان مثال توانمندی فرد را در زمینه صوت و لحن یا مفاهیم قرآن نشان میدهد، در حالی که سنجش برای سطحبندی مؤسسات، یک سنجش همهجانبه است و باید مدیریت افراد سنجیده شود و توانمندی افراد در زمینه قرائت نیز مشخص میشود در حالیکه مسابقات میتواند یک شاخه از این موارد را معرفی کند.
وی با اشاره به تأثیر مسابقات قرآن در ارتقای قرآنآموزان، تصریح کرد: مسابقات قرآن در ارتقای افراد تأثیرگذار است، بهعنوان مثال میتوانیم مسابقاتی در رشتههای قرائت و حفظ قرآن برای ارتقای سطح مربیان و مدیران برگزار کنیم و به این ترتیب در کادر اجرایی مؤسسات نیز رقابت ایجاد شده و انگیزهای برای پیشرفت به وجود میآید.
رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: انجام فعالیتهای پژوهشی هم یکی از حوزههای فعالیت مؤسسات قرآنی است، در اساسنامه پیشنهادی به مؤسسات قرآنی، یکی از مواردی که به عنوان پیشنهاد به مؤسسات در اساسنامه ارائه شده است که اگر علاقهمند باشند، میتوانند امضاء کنند، حوزه پژوهش است، اگر مؤسسهای با توجه به کادر آموزشی و پژوهشی که دارد در این حوزه تخصص داشته باشد، مورد تشویق قرار میگیرد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر تقریباً 10 درصد از مؤسسات قرآنی استان تهران علاوه بر کار آموزش، تبلیغ و ترویج، کار پژوهش را هم انجام میدهند، برخی خیلی قوی در این حوزه فعالیت میکنند و پژوهشهای بسیار گستردهای را در حوزه قرآن در رشتههای تفسیر و ترجمه قرآن و برگرداندن قرآن به زبانهای دیگر انجام میدهند و برخی در زمینه نشر و چاپ مجلات قرآنی فعالیتهای خوبی انجام دادهاند؛ این فعالیتها قابل تقدیر است و نهادها هم نسبت به تشویق و حمایت آنها خود را موظف میدانند.
تقویت توان مالی مؤسسات بهمنظور ارتقای فضای آموزشی این مراکز
نادی با اشاره به ضرورت و چالشهای سطحبندی مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: بهطور طبیعی بعضی از مؤسسات در زمینه سطح بندی مقاومت میکنند و معمولاً مؤسسات از این که توان مالی برای ارتقای فضای آموزشی ندارند، شکایت میکنند، اما اگر این اتفاق نیافتد در حق مؤسسات فعال اجحاف میشود و سعی بر این است که عامه مردم بتوانند مؤسسات توانمند را از مؤسسات غیر توانمند تشخیص دهند، لذا مؤسسات نیز به این درک رسیدهاند و همکاری خوبی تاکنون داشتهاند.
وی در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، عنوان کرد: بیشتر از هر چیز، جامعه قرآنی و اساتید قرآن که مشغول فعالیت هستند، باید فعالان قرآن را تشویق و ترغیب کرده و مؤسسات سطح 3 را حمایت کنند تا درجات خود را ارتقاء بخشند.
این کارشناس قرآن در پایان خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی باید بهگونهای حمایت شوند که در زمان کوتاهی در آینده اکثر مؤسسات در سطح 1 قرار داشته باشند و باید فعالیت مؤسسات به گونهای باشد که هر فرد در هر گوشهای از کشور تمایل داشته باشد با آموزههای قرآنی آشنا شود، بتواند به نزدیکترین مؤسسه مراجعه کرده و آموزش ببیند.