کد خبر: 1316982
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
علی جان‌نثاری

سطح‌بندی مراکز قرآنی؛ عاملی مؤثر در جلوگیری از به حاشیه رفتن مؤسسات

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: با اجرای طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی می‌توان شیوه ارائه آموزه‌های قرآنی را نظام‌مند کرده و از پراکنده‌کاری و به حاشیه رفتن مؤسسات قرآنی جلوگیری به‌عمل آورد.


علی جان‌نثاری، مدیرمسئول مؤسسه فوزالعظیم تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی مزایای مختلفی دارد که یکی از مزایای آن، کسب مهارت‌های تخصصی توسط قرآن‌آموزان خواهد بود و از دیگر مزایای سطح‌بندی می‌توان به نظام‌مند و هدفمند شدن فعالیت‌های آموزشی و همچنین ارتقای کادر اجرایی مؤسسات اشاره کرد.



وی درمورد این که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، عنوان کرد: معیارهای متعددی برای تعیین سطح موسسات قرآنی وجود دارد که شامل برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن، تعداد کلاس‌های آموزشی، تعداد مربیان و سطح دانش آنها، حضور مدیران با تجربه، برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و غیره است.



جان‌نثاری با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، بیان کرد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی تأثیر زیادی روی مربیان قرآن نخواهد داشت و مربیان هر میزان دانش و مهارت در زمینه آموزش قرآن داشته باشند، ارائه می‌دهند، البته با تعیین سطح موسسات قرآنی، آن دسته از مربیانی که از تجربه کافی برخوردارند، جذب مؤسسات پیشرفته می‌شوند.



اجرای طرح سطح‌بندی؛ راهکاری برای نظام‌مند کردن فعالیت مؤسسات قرآنی



وی درباره این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، افزود: تاکنون مؤسسات قرآنی بسیاری راه‌اندازی شده‌اند که در سطوح مختلف به ارائه آموزه‌های قرآنی می‌پردازند، اما فعالیت این مراکز به‌صورت پراکنده بوده و با اجرای طرح سطح‌بندی می‌توان شیوه ارائه آموزه‌های قرآنی را نظام‌مند کرده و از به حاشیه رفتن مؤسسات جلوگیری به‌عمل آورد.



مدیرمسئول مؤسسه فوزالعظیم درباره این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، تصریح کرد: مسابقات عاملی مؤثر برای شناسایی میزان استعداد قرآن‌آموزان و سطح فعالیت‌های مؤسسات قرآنی خواهد بود، اما در صورتی که شرایط شرکت در مسابقه برای همه افراد فراهم شود در آن صورت می‌توان با توجه به نتایج مسابقات به سطح‌بندی موسسات قرآنی پرداخت.



وی با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: انجام پژوهش‌های قرآنی در مؤسسات مستلزم تأمین فضای کافی برای انجام پژوهش، دارا بودن کتابخانه‌های مجهز، در دسترس بودن کتب و نرم‌افزارهای قرآنی و تأمین هزینه پژوهشگران قرآن است که تنها تعداد محدودی از مؤسسات از این توانایی برخوردارند و این مراکز در سطح‌بندی جزء مؤسسات برتر هستند.



اجرای طرح سطح‌بندی به‌منظور ایجاد رقابت بین مؤسسات قرآنی



جان‌نثاری اظهار کرد: با توجه به اینکه همه مؤسسات در یک سطح قرار ندارند با انجام سطح‌بندی تعدادی از مؤسسات در سطوح بالا، برخی سطح متوسط و برخی دیگر نیز در سطوح پایین قرار می‌گیرند و در این بین ممکن است مؤسساتی که در سطح 3 قرار می‌گیرند، فعالیت‌هایشان مختل شود و این موجب مخالفت این مراکز با اجرای طرح سطح‌بندی می‌شود، بنابراین باید سطح‌بندی به‌گونه‌ای صورت پذیرد که موجب ایجاد رقابت بین مراکز قرآنی شود.



وی درباره این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی در سطوح مختلف نیازمند حمایت، هدایت و نظارت نهادهای دولتی و همچنین بخش‌های خصوصی هستند و اگر این امر محقق شود، مؤسسات سطح 2 و 3 توانمندتر شده و فعالیت آنها ارتقاء می‌یابد و مؤسسات سطح(1) نیز می‌توانند در کنار آموزش قرآن با برپایی نشست‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌ها به انجام فعالیت‌های تبلیغی در زمینه ترویج دین اسلام بپردازند.

captcha