نگاهی به تکایای تاریخی استان مرکزی
کد خبر: 1317297
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰

نگاهی به تکایای تاریخی استان مرکزی

گروه اجتماعی: تکایای استان مرکزی از دیرباز به‌عنوان کانون‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مطرح بوده و هیئات مذهبی و دسته‌های سوگواری مردمی در ایام محرم و صفر در این اماکن به سالار شهدا و یارانش ادای احترام می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، تکایای این استان از دیرباز به‌عنوان کانون‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مطرح بوده و هیئات مذهبی و دسته‌های سوگواری مردمی در ایام محرم و صفر در این اماکن به سالار شهدا و یارانش ادای احترام می‌کنند.



تکیه زاغرم تفرش



تکیه زاغرم تفرش که به دست سید کاظم تفرشی یکی از وزرای عصر ناصرالدین شاه در سال 1236 بنا شده به شماره 2281 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



در ساخت این تکیه تاریخی از مصالح سنگ، خشت، آجر، چوپ و کاه‌گل بهره گرفته شده ومعماری بنا به شکل حیاط مرکزی با صحن وسکوی نمایش تعزیه در وسط و دو ایوان اصلی و حجره‌های پیرامون حیاط جهت نشستن و تماشای تعزیه ساخته شده که به‌منظور بهره‌برداری از تکیه در فصول مختلف سال بخش حیاط مرکزی با ستون‌ها و تیرها و خرپاهای چوبی به شیوه استادانه پوشش داده شده است.



تکیه آقاخان محلاتی



یکی دیگر از تکایای تاریخی این استان تکیه آقاخان محلاتی نام دارد که در دوره قاجاریه و در محله پایین این شهرستان بنا شده و در سال 87 به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.



این تکیه تاریخی دارای یک صحن و بنای دو طبقه است و در سه طرف صحن ایوان و ایوانچه‌های این تکیه مکان هایی برای نشستن مردم تعبیه شده و در مرکز صحن سکویی برای برگزاری مراسم تعزیه پیش‌بینی شده است.



تکیه باغ شیخ ساوه



رحمتی افزود: تکیه باغ شیخ ساوه نیز یکی از یادگارهای دوران زندیه و در روستای باغ شیخ در هشت کیلومتری این شهر واقع است که چهار طرف آن حجره‌های متعدد و محل نشستن اهالی در زمان اجرای تعزیه وجود دارد.



در میانه این تکیه یک سکوی بیضوی شکلی فاقد سقف وجود دارد که بر روی آن مراسم تعزیه اجرا می‌شود و صحن تکیه به‌عنوان یک میدان ارتباطی و ترددی به سه کوچه در سمت‌ غرب، شرق و جنوب متصل بوده و بدان طریق مردم از نقاط مختلف در آن رفت و آمد می کردند.



تکیه فرمهین



تکیه فرمهین نیز متعلق به دوره قاجاریه است و در سال 82 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در ساخت این تکیه از مصالح آجر، ملات و گل و آهک استفاده شده و دارای یک صحن باز به منظور برگزاری تعزیه و یک بنای دو طبقه است.

captcha