کد خبر: 1317654
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳
حجت‎الاسلام رودگر:

تمام مولفه‎های سبک زندگی اسلامی در کربلا موجود است

گروه حوزه‎های علمیه: رییس پژوهشکده دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عاشورا را منظومه‎ای کامل از مبانی سبک زندگی اسلامی توصیف کرد.


حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: عاشورا، دارای فلسفه‎ای عظیم و مجموعه‎ای هدفمند برای سعادت انسان است و دارای ظرفیت و استعدادی کم نظیر برای رشد و تعالی انسان در قالب ارایه منظومه‎ای از سبک زندگی است.



وی افزود: یکی از کارهایی که باید درخصوص عاشورا و عاشورا پژوهی انجام داد، استخراج مولفه‎های سبک زندگی دینی با محوریت سبک زندگی حسینی(ع) است.



رییس پژوهشکده دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم روش و سبک زندگی اسلامی را منطبق  با فرهنگ عاشورا استخراج کنیم نیازمند کار دقیق علمی و پژوهشی ناظر بر مولفه‎های اصلی در عاشورا هستیم؛ به همین منطور باید تمام جوانب این مسئله از حوزه کلیات و جزییات و اصول و فروع متجلی در عاشورا را به دقت شناسایی و تبیین کرده و این مبانی استخراج شده را معطوف به زندگی دینی خود کنیم.



وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که ادعا داریم این فرهنگ دارای ظرفیت کامل برای تولید مولفه‎های اصیل سبک زندگی دینی است، آن است که این قیام بر اساس مبانی اعتقادی و منطق متین و وحیانی شکل گرفته است و از دیگر سوی انسان کامل معصوم رهبری این قیام را به عهده داشته است.



این استاد حوزه تصریح کرد: به همین جهت است که فلسفه حیات و آن هم حیات طیبه و زندگی معنادار در این نهضت به چشم میخورد؛ در معارف اصیل کربلا و عاشورا هم ایدولوژی و ارزشها حکمرانی می‎کند و هم  اصول و باید و نبایدها؛ با وجود این دو مولفه مهم، عاشورا این ظرفیت را دارد که بتواند برای زندگی امروز و فردای مردم، شرح منظومی از بایدها و نبایدها  دایره‎ای از ارزش‎ها را مشخص کند.



امر به معروف مکانیزمی برای اصلاح جامعه



رودگر اظهارکرد: هدف اصلی از قیام امام حسین(ع) اصلاح امت به بیراهه رفته و منحرف شده بود که با مکانیزم امر به معروف و نهی از منکر از سوی امام همراه شد؛ حرکت امام حسین(ع) از روز اول با همین شعار همراه بود و در طول حرکت نیز نماز، دعا، ذکر خدا، استغفار در صحرای عرفه و تلاوت قرآن و یک لحظه از سوی یاران حضرت ترک نشد تا نشان دهد در کارزار جنگ نیز هدف، وسیله را توجیه نکرد و امام و یارانش به قصد رسیدن به هدف ترک نماز را بهانه نکردند و تا آخرین لحظه جان به این اصول پایبند ماندند و کسی که در آن لحظات به این اصول بدیهی عمل نکرد دشمنانی بودند که خود را مسلمان و یاران امام را خارجی معرفی می‎کردند.



وی گفت: در حرکت امام حسین(ع) مجموعه کاملی از معنویات به چشم می‎خورد که به آن اشاره شد ودر دیگر سوی، این قیام برای حق و عدالت اجتماعی و مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض در همه ابعاد اجتماعی نیز رقم خورد پس در این رابطه حوزه‎ای از اجتماعیات نیز توسط این فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است؛ در کنار این ظرفیت معنوی و اجتماعی ظرفیت‎های فردی نیز به روشنی در قیام حضرت متجلی است.



عرفان و سیاسیت در کربلا در کنار هم متجلی است



این استاد حوزه یادآورشد: این معارف به شکل سیستماتیک و نظاممند و مجموعهای در کنار هم قرار گرفته است؛ یعنی اعتقادیات و معنویات و عرفانیات و اجتماعیات و سیاسیات و شرعیات که ارکان زندگی اسلامی است در کنار هم در کربلا متبلور شده است.



وی گفت: امام حسین(ع) از همان اول که پا به سرزمین کربلا گذاشتند فرمودند که اینجا به چه کسی تعلق دارد و پس از خریداری آنجا اقدام به برپاداشتن خیام کردند تا حکم شرعی آن حل شود؛ پس امام قبل از اینکه رحل اقامت بگزیند مالک آن سرزمین شدند؛ پس این پیام به همه عزاداران امام حسین(ع) نیز خواهد رسید که در هیچ حالی از حکم شرع و خدا غافل نشوند؛ به همین دلیل است که عنوان می‎شود باید حادثه کربلا را از حوزه‌‎های مختلف حتی احکام به دقت مورد واکاوی قرارداد و از آن اصول زندگی را استخراج کرد؛ شاید بسیاری با خود بگویند که در یک جنگ وقت این کارها نیست ولی حضرت با علم به اینکه قرار است چند روز در این سرزمین خیمه بزنند برای اینکه نمازشان درست باشد حاضر نشدند در این زمینی که صاحبش نبودند خیمه بزنند ولی یاران عمربن سعد توجهی به این مسئله نکردند.



رودگر اظهارکرد: همه آنچه که جز شعایر دینی و احکام ناب اسلامی است در زندگی فرد فرد کاروان امام حسین(ع) مشاهده می‎شود؛ از مقوله انجام واجب و ترک حرام و همچنین مستحبات و ترک مکروهات گرفته تا حتی مباهات که از سوی یاران حضرت تحقق پیدا کرد؛ مگر ما از یک زندگی چه میخواهیم؟ از یک زندگی که در آن آرامش است و خدا و عقلانیت و عشق و عاطفه و عدالت اجتماعی که فرع بر عدالت فکری و اخلاقی حاکم؛ است کسی که از نظر فکری و اخلاقی عادل نباشد ظرفیت لازم برای تحقق عدالت اجتماعی ندارد.



وی گفت: وقتی به مجموعه احادیث خطبه‏ها و شعارهایی که در جریان حرکت امام از مدینه تا کربلا برای تحقق این قیام و نهضت جاودانه حسینی نگاه کنیم یک تابلوی زیبا و تمام عیاری برای زندگی سالم و حیات صالح را رویت میکنیم.



این استاد حوزه بیان کرد: این نهضت، نهضتی بود که هم عقل در آن هست، هم عشق و عاطفه و جهاد و مبارزه و حماسه آفرینی؛ هر آنچه از یک زندگی معنا دارد لازم است در این مجموعه گردآوری شده است و چه نیکوست که با همین نگاه سبک زندگی اسلامی به قیام کربلا هم بنگریم و وارد جزییات شویم و موارد مختلفی استخراج کنیم که وقتی زندگی و سیره و منطق عملی یاران حضرت را بررسی می‏کنیم به نکات لذت بخش و معرفت بخشی می‏رسیم که پس از بررسی این ابعاد در مییابیم که چگونه باید زندگی کنیم.



وی گفت: وقتی می‏خواهیم یک زندگی توحیدی داشته باشیم که مبتنی بر خداباوری و شریعت باوری است باید به این مجوعه نگاه کنیم به قول بیدل دهلوی آیینه حقیقی در کربلا است که خودمان را باید در این آیینه ببینیم و روابط چهارگانه خود را در این حوزه تعریف کنیم.

captcha