حجتالاسلام سجاد دینپرستی، مدرس حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: گاهی برخی مداحان و مدیحهسرایان از اوصاف مظلومیتبار و ذلتبار در توصیف مصائب اهل بیت(ع) سخن به میان میآورند و در این راستا در روایات نیز آمده که امام حسین(ع) با ذلت شهید شد و اسرای کربلا نیز با ذلت به اسارت رسیدند که باید این مطلب را ریشهیابی کرد.
وی افزود: کلمه ذلت در تعبیر روایات و در زبان عربی مفهوم متفاوتی با فارسی و زبان آذری دارد پس باید مداحان و شاعران توجه داشته باشد چیزی که در لفظ عربی قبح معنایی ندارد لزوماً اینگونه نیست که در فارسی و آذری نیز قبیح نباشد.
وی ادامه داد: کلمه ذلت در زبان عربی به معنای بیاعتنایی است چون امام حسین(ع) و یارانش را مورد آزار و اذیت قرار داده و به اسارت گرفتند و طوری شد که آنها به شدت به زحمت افتاده و آن مقام رفیعی که خداوند برای آنان در نظر گرفته بود از آن مقام رفیع به ظاهر پایین کشیده شدند.
حجتالاسلام دینپرستی گفت: معنای لغوی ذلت در فارسی یا آذری به معنای خاری و کوچک شدن است در حالی که در عربی به کوچک شدن ظاهری نیز کلمه ذلت اطلاق میشود پس مداحان و مدیحهسرایان باید دقت کنند که شخصیت امام حسین(ع) در کربلا کوچک نشد؛ بنابراین لازم است شاعران به دلیل تفاوت در زبانها بدان توجه داشته باشند.
این پژوهشگر قرآنی اظهارکرد: از سوی دیگر مداح یا شاعری که از این الفاظ استفاده میکند، باید متوجه باشیم که ممکن است این شخص به الفاظ عربی ناآشنا باشد پس نباید به این شدتی که در جامعه رایج شده، شخصی را مورد عتاب، سرزنش و توبیخ قرار داد.
وی ادامه داد: در زبان فارسی کلمه سیما به معنی چهره و صورت است در حالی که در عربی به معنای علامت است البته فارغ از کلمه واژگان باید دقت داشته باشیم که بهطور قطع در کربلا و حادثه عاشورا مقام امام حسین(ع) نه تنها پایین نیامد و ذلیل نشد بلکه به درجه رفیع امام(ع) نیز افزود شد.
مدرس حوزه علمیه قم عنوان کرد: عزتمندی تنها برای مؤمنان است چون در واقعه کربلا مصیبت بزرگی به امام و یارانش رسید اما آنها از این امتحان الهی سرافراز شدند و در این راستا اوج عظمت امام حسین(ع) در صحنه کربلا و در شهادت و اوج عزت حضرت زینب(س) در دوران اسارت بود؛ چراکه عزتمندی وابسته به ایمان است.