حمایت جدی خیرین؛ از عوامل رشد شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی خوزستان
کد خبر: 1317970
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
منصوری تصریح کرد:

حمایت جدی خیرین؛ از عوامل رشد شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی خوزستان

گروه اجتماعی: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان حمایت جدی خیرین کتابخانه‌ساز را از عوامل رشد و خیزش شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی خوزستان دانست.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، لفته منصوری، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در نشست خبری بیست و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی که از امروز شنبه، 25 آبان‌ آغاز شد، با ارائه مقدمه‌ای درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: حرکت بر اساس برنامه، انعطاف و همسویی نهاد کتابخانه‌ها با جریان‌های فرهنگی استان به‌واسطه ساختار غیردولتی این نهاد، استخدام سالانه نیروی انسانی جوان و پرانرژی از جمله شاخص‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است. همچنین کتابخانه عمومی نهادی اجتماعی و فرهنگی است و به دلیل مطالبه‌گری اجتماعی، خدمات کتابداری در کتابخانه‌های استان در دو نوبت و گاه سه نوبت ارائه می‌شود.



وی با بیان اینکه از اردیبهشت 91 یک جریان فرهنگی در کتابخانه‌های استان به‌منظور دستیابی به تحول تدریجی و متناسب با خاصیت کتاب آغاز شد، افزود: باید بدانیم که نهاد کتابخانه‌ها دیگر صرفاً یک مخزن و انبار پر از کتاب نیست بلکه یک مرکز پویای فرهنگی اجتماعی است که در هر شهرستان و هر منطقه در این راستا نقش‌‌آفرینی می‌کند.



مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به رشد مستمر شاخص‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در زمینه تعداد کتاب، تعداد کتابخانه، زیربنا و عضو اظهار کرد: تعداد کتابخانه‌های استان در آبان سال 92 با افتتاح کتابخانه‌ای در شهرستان اندیمشک به 195 کتابخانه رسید که نسبت به سال 90 بیست و یک درصد رشد داشته است در حالیکه رشد تعداد کتابخانه‌های در کشور 4/3 بود. در شاخص زیربنا در سال 92 کتابخانه‌های عمومی استان به 92 هزار و 660 مترمربع رسید که از نظر متراژ 38/21 رشد داشته و رشد کشور 21/3 بوده است. در زمینه تعداد کتاب در حال حاضر کتابخانه‌های خوزستان از 2 میلیون و 99 هزار و 692 جلد کتاب برخورارند که نسبت به سال 90، 17 درصد رشد داشته است.



منصوری  در خصوص میزان جذب اعتبارات در دو بخش اعتبار مصوب و تخصیص اعتبار گفت: امسال نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان 67 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار مصوب داشته است که از این میزان 15 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل تملک دارایی‌ها و دو درصد نفت تخصیص داده شد.



وی در خصوص وضعیت نشریات فرهنگی ارسال شده به کتابخانه‌ها گفت: در حال حاضر 56 نشریه برای هر کتابخانه روستایی، 183 نشریه برای کتابخانه مرکزی استان، 97 نشریه برای کتابخانه مرکزی شهرستان ماهشهر، 139 نشریه برای هر کتابخانه عمومی، 40 نشریه برای کتابخانه‌های زندان و 3 نشریه برای کتابخانه‌های نابینایان ارسال می‌شود.



مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان ادامه داد: در شاخص تعداد جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی که ملزم است سالانه 24 جلسه  برگزار کند، در سال 92 این انجمن 90 درصد جلسات خود را تشکیل داد که نسبت به سال 91، 96 درصد رشد داشته است. این جلسات با هدف سیاست‌گذاری و مدیریت کتاب، کتابخانه و کتابخوانی تشکیل می‌شود.



وی با اشاره به رشد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در سال 92 این فعالیت‌ها را در پیشبرد اهداف نهاد کتابخانه‌ها دارای نقش اساسی دانست.



منصوری تصریح کرد: یکی از شاخص‌های دیگر محتوایی نهاد کتابخانه‌ها که آن را از سطح یک انبار کتاب خارج می‌کند و آن را در حوزه فرهنگی  فعال می‌کند کانون‌های ادبی است. در حال حاضر 50 کانون ادبی با 3 هزار عضو در کتابخانه‌های عمومی استان فعال هستند.



این فعال عرصه فرهنگی برگزاری 73 جلسه نقد و بررسی کتاب، افزایش گروه‌های مطالعاتی و جمع‌خوانی  کتابخانه‌های عمومی استان به 72 گروه با 750 عضو، برگزاری 37 مسابقه فرهنگی مکتوب با شرکت 22 هزار و 906 نفر و عضویت 14 هزار خوزستانی در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای را به‌عنوان بخشی دیگر از شاخص‌های رشد یافته کتابخانه‌های عمومی استان در سال 92 برشمرد.



مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه طرح «کتاب من» از جمله طرح‌های ارزشمندی است که به‌منظور جبران کسری کتاب جهت سلیقه عضو در کتابخانه‌ها اجرا شده است، گفت: در سال 92، 36 هزار و 145 درخواست از طرف خوزستانی‌ها ثبت شد و این نشان‌دهنده علاقه خوزستانی‌ها به کتابخوانی غیردرسی است.



وی در بخشی از سخنان خود گفت: در زمینه شاخص‌های عملکردی و نظارتی کتابخانه‌ها، نرم‌افزاری با 330 بخش تنظیم شده که در آن نمره هر کتابخانه در شاخص‌های مختلف آن تعیین می‌شود. تاکنون کتابخانه علامه شیخ شوشتری بیشترین نمره را در میان کتابخانه‌های استان در این شاخص‌ها کسب کرده است. دستیابی به‌ عنوان کتابخانه برتر فرهنگی شاخص دیگری است که پیش از سال 90 در استان هیچ کتابخانه‌ای این عنوان را کسب نکرد؛ اما در سال 91 سه کتابخانه برتر فرهنگی از استان خوزستان این عنوان را به‌دست آوردند و در آبان سال جاری نیز کتابخانه ابوعلی سینا دزفول به این عنوان دست یافت.



منصوری در ادامه سخنان خود با تأکید بر توسعه بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: هر چه توسعه بخش کودک را در کتابخانه‌ها بیشتر مرد توجه قرار دهیم تولید و گسترش فرهنگ کتابخوانی در استان بیشتر می‌شود و توجه ما به این بخش نشان‌دهنده آن است که مسیر حرکت ما برای توسعه فرهنگ مطالعه اهمیت دارد. در حال حاضر 116 بخش کودک و 23 هزار و 570 عضو کودک در کتابخانه‌های عمومی استان داریم.



مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در خصوص آمار ایستگاه‌های مطالعه استان خوزستان گفت: تاکنون 15 ایستگاه مطالعه در شهرستان اهواز راه‌اندازی شده است که 418 هزار جلد کتاب را در بر می‌گیرد. مردم استان تاکنون 243 هزار جلد را به امانت برده‌اند که از این میزان 17 هزار و 544 کتاب به ایستگاه‌ها بازگردانده شد.



منصوری با اشاره به سرانه مطالعه استان خوزستان در یک شبانه‌روز در اریبهشت 92 گفت: کتاب چاپی غیردرسی 15:53، کتاب غیردرسی الکترونیکی 2:05، قرآن و ادعیه 18:38، روزنامه چاپی 41، روزنامه الکترونیکی 3:05، نشریات غیرروزانه چاپی 4:53، نشریات غیر روزانه الکترونیکی 1:13 مطالعه داشته‌اند که با تجمیع این حوزه‌ها 86:47 سرانه مطالعه استان است در حالیکه سرانه کشور 73:55 است.



وی بیان کرد: خوزستان با برخورداری از ظرفیت‌هایی همچون نیروی جوان و حمایت خیرین کتابخانه‌ساز، مسئولان و رسانه‌ها می‌تواند خیزش خود را در شاخص‌های مختلف در سطح کشور استمرار دهد.



منصوری در پایان از افتتاح کتابخانه شهید علی هاشمی در منطقه پردیس شهرستان اهواز خبر داد و گفت: کتابخانه شهید علی هاشمی دوشنبه، 27 آبان با حضور عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان افتتاح می‌شود. بخشی از این کتابخانه به نویسندگان دفاع مقدس به‌منظور تشکیل انجمن، برگزاری جلسات نقد کتاب و ترویج حوزه نویسندگی دفاع مقدس اختصاص پیدا می‌کند.

captcha