
حجتالاسلام عباس نظری در گفتگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قزوین با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در راستای احیا و زنده نگه داشتن نهضت عظیم عاشورا نقش ماندگاری را ایفا کردند، اظهار کرد: این امام بزرگوار در راستای استمرار نهضت عاشورا با انجام تبیین واقعیتهای عاشورا برای مردم، به معرفی مکتب اهل بیت به ویژه در کوفه و شام پرداخت و به نوعی با سران بنیامیه به مبارزه پرداخت.
وی با اشاره به نقش مهم امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا و قیامهای صورت گرفته علیه حکومت عنوان کرد: این امام در شکلگیری قیامهای صورت گرفته نقش مهم و حساسی را از خود نشان داد که قیام توابین و مختار ثقفی از مهمترین آنان است.
نظری با اشاره به کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) که یکی از کتابهای ارزشمند دینی و اسلامی شیعیان است، افزود: با توجه به خفقان جامعه پس از شهادت امام حسین(ع)، صحیفه سجادیه حاصل مبارزه منفی امام سجاد(ع) علیه حکومت ظالم بود که در قالب دعا و مناجات به افشاگری حاکمان جور و جفا میپرداخت.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین اشاره کرد:با توجه به حضور امام سجاد(ع) در جریان کربلا تقدیر الهی بر بیمار شدن آن حضرت در آن مقطع زمانی خاص بود تا زمین از حضور امام و حجت خالی نشود.
وی افزود: در جریانات پس از عاشورا و به دلیل کسالت امام چهارم شیعیان(ع)، حضرت زینب(س) در مسجد کوفه و با سخنرانی علی گونه خود پایههای حکومت ظلم را متزلزل کرد و امام سجاد(ع) نیز پس از بهبودی و در مسجد شام با سخنرانی خود ضربههای مهلکی را با افشاگری خود بر پیکره حکومت یزید وارد آورد.
نظری در پایان با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) چهارمین امام و ششمین معصوم است که در سال 38 هجری قمری متولد شد و در سال 95 هجری قمری نیز به شهادت رسید، یادآور شد: این امام در واقعه عاشورا حدود 22 تا 23 سال سن داشتند.