حسینعلی شریف، قاری و مؤذن قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که هدایت توان و ظرفیت مردمی مؤسسات قرآنی در جهت تبیین اهداف قیام عاشورا از چه طرقی میسر میشود، گفت: اساتید و مسئولان دارالقرآنها اگر بخواهند واقعاً قرآن و اهل بیت(ع) را در کنار هم آموزش دهند، حداقل این است که باید مطالعه خوبی داشته باشند تا بتوانند آموزههای دینی را استخراج کنند، بنابراین اساتید و مسئولان قرآنی باید اهل مطالعه کتب دینی و قرآنی باشند.
وی با استناد به سخنی از مرحوم آیتالله العظمی بهجت اظهار کرد: ایشان ضمن نصیحتی به مربیان در رابطه با آموزش قرآن فرمودند که قرآن را به تنهایی آموزش ندهید، قرآن باید همراه با سیره اهل بیت(ع) آموزش داده شود، یعنی اگر میخواهید واقعاً اهل قرآن باشید، قرآن به تنهایی نمیتواند راهگشا باشد و قرآن با اهل بیت(ع) کامل میشود.
پیروی از علمای دین در راستای جلوگیری از تهاجم فرهنگی
این پیشکسوت قرآن با بیان راهکارهایی در راستای مقابله با کمرنگ کردن ریشه اعتقادات مذهبی به ویژه میان جوانان وورود خرافه به مراسم مذهبی ویژه محرم، افزود: برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی واقعاً باید پیرو راستین علمای دین باشیم و اگر فردی که مدیریت فرهنگی و آموزشی مؤسسهای را بر عهده دارد، بضاعت علمی و فکری او به حدی است که میتواند مردم را راهنمایی کند، میتواند به ارائه نظرات خود بپردازد و مردم هم عمل خواهند کرند، اما اگر بضاعت علمی و فکری مدیران پایین است، باید مطلیع کامل علمای دین باشند.
وی در ادامه بیان کرد: اشراف مدیران مؤسسات قرآنی باید آنقدر به مسائل دینی بالا باشد که بتوانند خرافه را از اصل تشخیص دهند، اگر مدیران مراکز قرآنی خرافهپذیر باشند، نمیتوانند دیگران را راهنمایی کنند.
واگذاری مسئولیت شناسایی شبهات به مؤسسات فرهنگی و دینی
این استاد قرآن عنوان کرد: ارگانهایی که مسئولیت فرهنگی را بر عهده دارند، باید شبهاتی را که متأسفانه وهابیت و امثال آنها برای شیعه طراحی میکنند تا شبهات را در ذهن جوانان القا کنند، شناسایی کنند و مورد تحلیل قرار دهند و سپس به راهنمایی افراد بپردازند در غیر این صورت تشخیص خرافه از حق ممکن است برای هر کس امکانپذیر نباشد.
وی با اشاره به نقش عوامل اجرایی مؤسسات به خصوص بخش فرهنگی، تبلیغی و ترویجی این دست از مراکز در زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، تصریح کرد: مراکز فرهنگی، مدیران و مسئولان این مراکز قرآنی باید مطیع امر اولیای دین باشند، باید ببینیم که پیام عاشورا چه بوده است، همانطور که میدانیم اولین پیام عاشورا اقامه نماز بوده است و این اقامه نماز و اهمیت به برپایی نماز میتواند مراکز دینی، فرهنگی و اجتماعی را از گمراهی نجات دهد و اگر به این پیام توجه نشود، مسلماً تمام مراکز به بیراهه خواهند رفت؛ همچنین پیامهای عاشورا را میتوان به صورت گسترده از کتاب «قیام حسینی» تألیف استاد مطهری مورد مطالعه قرار داد.
شریف اظهار کرد: مردم وقتی در جلسات عزاداری یا محافل قرآنی شرکت میکنند، دوست دارند مسائلی را که در دفعات قبل شنیدهاند، دوباره تکرار نشود یعنی هر دفعه که واعظان به سخنرانی میپردازند نباید مردم را دست کم بگیرند و در این راستا باید از اهالی مطالعه و تفکر صحیح دعوت کنیم تا آنها به مردم خط دهند و به راهنمایی بپردازند.
وی در رابطه با این که اساتیدی که برای نشستهای مناسبتی در دهههای محرم و صفر حضور مییابند باید دارای چه ویژگیهایی باشند، گفت: هر فردی نمیتواند به تبیین قیام عاشورا بپردازد، بنابراین باید از افرادی برای سخنرانی در مجالس دعوت بهعمل آید که صاحبنظر و صاحب تفکر بوده، اهل مطالعه باشند و بتوانند مردم را ارتقای سطح دهند.
توجه به مشکلاتی که به جامعه ضربه میزند در امر به معروف و نهی از منکر
این قاری قرآن درباره این که مؤسسات قرآنی چگونه میتوانند در احیای مسأله امر به معروف و نهی از منکر بهعنوان مهمترین پیام عاشورا نقش ایفا کنند، عنوان کرد: فردی که میخواهد ناهی از منکر و آمر به معروف باشد در ابتدا باید مشکلاتی که به جامعه ضربه میزند را مورد توجه قرار دهد و در صدد رفع آنها باشد و در این راستا باید در ابتدا شرایط شناسایی شود و برای این که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر بتوانیم به صورت موفق عمل کنیم باید خود از بدیها مبرا بوده و عامل به خوبیها باشیم.
وی در پایان در رابطه با این که مؤسسات قرآنی چگونه میتوانند با بهرهمندی از هنرهای تجسمی، نمایشی و خلاقانه جهت ارائه آموزشهای مربوط به سیره به خصوص قیام عاشورا، گامهای مؤثرتری بردارند، خاطرنشان کرد: در زمینه هنرهای تجسمی در ابتدا باید ببینیم که آیا میتوانیم این هنر را در خدمت قرآن و عاشورا به کار بنیدیم یا خیر؛ فعالیتهای هنری باید در انتها ختم به الله شود اگر میبینیم در آن هنر میتوانیم رنگ الهی دهیم میتوانیم این گونه فعالیتها را در مؤسسات رواج دهیم.