کتاب «توغ شیخ رضا نماد عزاداری تاریخی و سنتی کاشان» رونمایی شد
کد خبر: 1318917
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

کتاب «توغ شیخ رضا نماد عزاداری تاریخی و سنتی کاشان» رونمایی شد

گروه خبرنگاران افتخاری/ روح‌‌الله باقری: کتاب «توغ شیخ رضا نماد عزاداری تاریخی و سنتی کاشان» رونمایی شد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآنی (ایکنا)، ایمان سرانجام، مؤلف این کتاب در حاشیه برگزاری این آئین در کاشان با اشاره به تاریخچه، قدمت و محبوبیت توغ شیخ رضا اظهار کرد: توغ شیخ رضا و عزاداری سنتی آن به عنوان یکی از نمادهای عزاداری و سوگواری شهرستان کاشان شناخته شده و در نمایشگاه‌ها و همایش‌های عزاداری سراسر کشور به عنوان نماد عزاداری این شهرستان معرفی شده است.



وی افزود: توغ شیخ رضا ابتدا در بارگاه علی بن‌موسی‌الرضا(ع) نگهداری می‌شده است که شیخ رضا یکی از خادمان حرم امام رضا(ع) بعد از سال‌ها خادمی حضرت در عالم رؤیا از او می‌خواهد نشانه‌ای را از خود به او بدهد تا به عنوان سوغات به کاشان بیاورد.



این نویسنده ادامه داد: بعد از موافقت امام رضا(ع) این توغ را به عنوان نشانه‌ای از امام رضا(ع) دریافت کرده و طی مراسم باشکوه عزاداری از مشهد مقدس به شهرستان کاشان در شب هشتم محرم انتقال داده می‌شود.



سرانجام خاطرنشان کرد: این اتفاق بهانه‌ای شد تا همه در این شب،‌ در قالب مراسم سنتی که توسط هیئت عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود به استقبال از توغ شیخ رضا در کاشان بروند.



وی با بیان اینکه توغ واژه‌ای ترکی به معنی پرچم، علم و بیرق است، یادآور شد: بر این اساس تیره‌ای از ترک‌ها در جلو سپاهیان خود علمی را حرکت می‌دادند که به آن توغ می‌گفتند اما به کار بردن این علامت در زمان صفویه بین سپاهیان قزل‌باش رواج یافته و در ادامه به تدریج در دسته‌جات عزاداری به تعبیر عزاداران امام حسین به عنوان یک شی مقدس شناخته شده و پس از آن دوران نیز با همان لغت ترکی «توغ» شهرت یافت و به کار برده شد.



به گفته وی، کتاب توغ شیخ رضا نماد عزاداری تاریخی و سنتی کاشان در 66 صفحه و در یک‌هزار تیراژ به چاپ رسیده است.     



 کتاب توغ شیخ رضا نماد عزاداری تاریخی و سنتی کاشان با حضور استاد سید علی اصغر صائم کاشانی شاعر و مرثیه‌سرای برجسته کشور و تعدادی از پیرغلامان و عزاداران در حسینیه شیخان کاشان رونمایی شد.

captcha