سیدهمریم حائری، سرپرست اداره فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ابلاغ سند دانشگاه اسلامی به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، به تشریح پیشینه طراحی و راهبردهای کلان این سند پرداخت و افزود: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و براساس مصوبه 402 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاهها تصمیم گرفت تا این سند را با همکاری مراکز آموزش عالی تدوین کند.
حائری با تاکید بر اینکه این سند در مردادماه سال جاری با ویرایش نهایی به وزارتخانههای بهداشت و علوم ابلاغ شده بود، تصریح کرد: پس از ابلاغ سند یاد شده، بلافاصله توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت این سند به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور ارسال و دستور به اجرای آن صادر شد.
وی تصریح کرد: پس از ابلاغ این سند از سوی معاونت آموزشی به دلیل اینکه پیرو این اقدام تمامی معاونتهای وزارتخانه درگیر این برنامه خواهند شد مجددا بحث عملیاتی شدن آن مطرح شد که در جلسه 258 شورای اسلامی شدن دانشگاهها مقرر شد تا این سند به شکل برنامهای برای دانشگاهها تنظیم و مدل عملیاتی شدن سند نیز تدوین شود که این امر در حال حاضر در دستور کار وزارتخانههای بهداشت و علوم قرار گرفته است.
تدوین کلیات سند دانشگاه اسلامی در چهار نظام مرتبط
سرپرست اداره فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کلیات سند در چهار نظام آموزشی، فرهنگی و تربیتی، پژوهشی و فناوری و نظام مدیریتی است، بیان کرد: هر بخشی از این سند به یک وزارتخانه سپرده شد که وزارت بهداشت به عنوان مسئول تدوین نظام مدیریتی انتخاب شد.
لزوم ترویج و تامین مبانی و ارزشهای اسلامی در آموزش عالی
حائری با تاکید بر اینکه این سند دارای 21 راهبرد در نظام فرهنگی و تربیتی، 17 راهبرد آموزشی، 11 راهبرد پژوهشی و فناوری و 7 راهبرد مدیریتی است، اضافه کرد: ما برای جامعه رویکردی الهی و جهانبینی داریم بنابراین لازم است که در این راستا مبانی و ارزشهای اسلامی در آموزش عالی ما ترویج و تامین پیدا کند، بدین منظور این سند در تلاش است تا همسو با سند مهندسی فرهنگی کشور مبنای برنامهریزی و سازماندهی فرهنگی در دانشگاههای علوم پزشکی قرار گیرد.
تدوین منشور اخلاق حرفهای اسلامی دانشگاهیان
وی با تاکید بر اینکه سند دانشگاه اسلامی توسط معاونت فرهنگی وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است به بخشی از راهبردهای نظام فرهنگی سند یاد شده اشاره کرد و افزود: تدوین منشور اخلاق حرفهای اسلامی دانشگاهیان، طراحی نظام جامع فرهنگی و تربیتی دانشگاهها، بازنگری و تببین فلسفه تعلیم، تعلم و متعالیسازی انگیزه تدریس و تحصیل در دانشگاهیان (الگوسازی از شخصیتها و مفاخر علمی و فرهنگی کشور و گفتمان سازی فلسفه تعلیم و تعلم) بخشی از مواردی است که در این بخش از سند مورد تاکید قرار گرفته است.
طراحی نظام رتبه بندی فرهنگی، تربیتی و اسلامی دانشگاهها
حائری افزود: طراحی نظام رتبه بندی فرهنگی، تربیتی و اسلامی دانشگاهها به منظور ایجاد فضای رقابتی در دانشگاهها، افزایش نقش تربیتی و اخلاقی استاد و تکریم مقامشان(تدوین اخلاق حرفهای اسلامی اساتید)، احیا هویت تمدن ساز اسلامی و ایرانی در جهت ارتقای روحیه خودباوری و نفی خودباختگی در مقابل تمدن غرب(تدوین نقشه راه مشارکت فعال اساتید، نخبگان و دانشجویان در پروژههای ملی و تمدنی) و خردورزی روحیه آزاداندیشی دانشگاهیان با حمایت و تقویت وتوسعه کرسیهای آزاداندیشی نیز بخش دیگری از راهبردهی نظام فرهنگی سند دانشگاه اسلامی است.
ترویج نواندیشی دینی، ارتقای مسئولیت و التزام به اخلاق حرفهای اسلامی
سرپرست اداره فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین ترویج نواندیشی دینی، ارتقای مسئولیت و التزام به اخلاق حرفهای اسلامی، تعامل اثربخش فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاههای کشور با سایر دانشگاههای جهان اسلام، گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ حفظ عفاف و حجاب، سامان دهی فضای دانشگاهها در جهت حفظ شئونات اسلامی را بخش دیگری از مباحث مطرح در این بخش از سند دانست.
ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی
وی گسترش اخلاق حرفهای و سلامت معنوی، پذیرش بومی دانشجویان و تقویت ارتباط دانشگاه با خانواده دانشجویان، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی، توجه خاص به نماز و مسجد در دانشگاهها، گسترش فرهنگ قرآن و عترت، توجه به جنگ نرم و نظام جامع نظارت و ارزیابی مستمر فرهنگی و تربیتی دانشگاهها را به عنوان دیگر راهبردهای نظام فرهنگی سند دانشگاه اسلامی معرفی کرد.
تعامل علمی و فرهنگی با دانشگاههای معتبر بینالمللی
سرپرست اداره فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در این سند موارد خاص دیگری همچون جذب نخبگان فرهنگی، علمی و سیاسی سایر کشورها و یا تعامل علمی و فرهنگی با دانشگاههای معتبر بینالمللی به ویژه دانشگاههای کشورهای اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.