اعتراض قبیله پرده‌دار کعبه به ظلم رژیم آل‌سعود
کد خبر: 1320188
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸

اعتراض قبیله پرده‌دار کعبه به ظلم رژیم آل‌سعود

گروه بین‌الملل: قبیله «بنی شیبه»، مسئول پرده‌داری کعبه از زمان پیامبر(ص) تاکنون، آل‌سعود را به ظلم در حق این قبیله و سلب حقوقی که پیامبر(ص) به آن‌ها اعطا می‌کرد، متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری براثا، در بیانیه صادره از سوی این قبیله آمده است: از زمان تشکیل دولت آل سعود در عربستان این قبیله بسیاری از مزایایی را که از 1400 سال پیش به آن تعلق می‌گرفت، از دست داده است.
این قبیله اعلام کرد: پس از فتح مکه کلید کعبه از سوی پیامبر(ص) به آن‌ها تحویل داده شد و این کلید در همه ایام سال در دست آنان بود و این قبیله اجازه ورود زائران به داخل کعبه را نیز داشت، اما در حال حاضر آنان تنها دربانان کعبه هستند که حتی اجازه بازکردن و بستن کعبه را ندارند، مگر به دستور دولت عربستان و آن هم چندبار اندک در سال.
بر اساس این بیانیه، دولت عربستان به شکلی ناپسند صلاحیت‌های آنان را سلب و حکمی منتشر کرده که دستمزدی ماهیانه به میزان 662 ریال سعودی به برخی افراد قبیله داده شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: قبل از تأسیس دولت آل سعود، پرده کعبه بدون پرداخت مبلغی از سوی قبیله از شام و مصر به مکه فرستاده می‌شد، با این حال پس از یک سال پرده به قبیله تعلق می‌گرفت و مقداری از آن فروخته و مابقی هدیه داده می‌شد، اما از زمان روی کار آمدن آل سعود این پرده در مکه ساخته شد و آل‌سعود از بازگرداندن پرده قدیمی به قبیله خودداری کرد و این یک ظلم آشکار و مخالفت با این حدیث پیامبر(ص): «خذوها یابنی طلحة بأمانة الله سبحانه تالدة خالدة لا ینزعها منکم إلا ظالم: بگیرید این کلید را ای اولاد طلحه که همیشه این کلید در دست شما خواهد بود و هیچ‌کس از شما نزع آن نکند مگر ظالم ستمکار» است»(پیامبر(ص) در حین دادن کلید کعبه به عثمان بن‌طلحه این حدیث را ایراد کرد).

در بیانیه قبیله بنی شیبه بر تلاش آل‌سعود برای به حاشیه‌راندن آنها در امور کعبه تأکید شده و آمده است: آل‌سعود در اقدامی دیگر جایگاه «بیت المفتاح» در نزدیکی کعبه و همچنین باب «بنی شیبه» را که در اصلی صحن طواف بوده، از بین برده است.

آل سعود تاکنون هیچ پاسخی به بیانیه این قبیله نداده و تنها به تکذیب شایعاتی درباره گرفتن کلید کعبه از قبیله توسط یوسف الوابل، معاون امور خدمات مسجدالحرام بسنده کرده است.
 

captcha