ابوالفضلبهرام پور، مفسر قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با توانایی مدیر یک مؤسسه قرآنی، گفت: یک مدیر مؤسسه قرآنی باید توانایی و معلومات لازم جهت ایفای نقش یک مربی را در کنار توان مدیریتی خود داشته باشد، تا در زمان عدم وجود مربی خود بتواند کلاس را اداره کند.
وی با تأکید بر آموزش مفاهیم قرآن به مردم اظهار کرد: در حوزه آموزش مفاهیم قرآنی، کم کار شده است، در حالی که نیاز است روایات و ایاتالهی بهصورت کامل و پخته به مردم تزریق شود، زیرا انتقال ناپخته روایات و مفاهیم آن به مردم به ویژه نسل جوان دارای عوارض ناخوشایندی است.
کمرنگ بودن نقش صدا و سیما در حوزه آموزش قرآن
بهرامپور با اشاره به نقش کمرنگ صدا و سیما در حوزه آموزش قرآن تصریح کرد: سیما باید در مرحله اول فعالیت خود، یک مرکز آموزش قرآن برای خانوادهها باشد و به تولید و پخش فیلمهایی با محوریت قرآنی و دینی بپردازند.
این مفسر قرآن با تأکید بر توجه به روشهای تدریس در مؤسسات و مراکز قرآنی گفت: در جامعه امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی نیاز است تا صاحب نظران در حوزه تدریس قرآن با برگزاری نشست و با حضور یکدیگر بهترین روشها را پس از روانشناسی و نظر سنجی از مخاطبان انتخاب و به مربیان و مدیران معرفی کنند.
وی اظهار کرد: یک مربی قرآن علاوه بر اینکه باید دورههای لازم جهت تدریس را طی کرده باشد، باید اهل فن و اهل تفسیر بوده و در کلاسهای خود به تفسیر و شرح سورههای رایج بپردازند.
استفاده از تشویق در فرایند آموزش قرآن
این پیشکسوت قرآنی در ادامه اظهار کرد: تشویق در ابتدای آموزش قرآن مطلوب است، زیرا این تشویقها میتواند به ایجاد انگیزه و قرآنی شدن فرد در طول آموزش منجر شود.
وی در رابطه با دلایل گریز فراگیران از ادامه آموزش تصریح کرد: عدم استفاده از روشهای تدریس، سختگیری در مدت آموزش و ناتوانی در رساندن مفهوم مطالب به مخاطبان از دلایل اصلی گریز فراگیران از کلاس است؛ زیرا افراد جذب آموزشهایی میشوند که مطالب را به آسانترین روش به آنها ارائه دهد.
ضرورت برنامهریزی و مشخص کردن هدف برای مخاطبان
بهرامپور با تأکید بر ضرورت برنامهریزی و مشخص کردن هدف برای مخاطبان گفت: مؤسسات دارای دو نوع مخاطب هستند نوع اول مخاطبان دانشگاهی و حوزوی هستند که با موضوع آموزش ترمی آشنا هستند و نوع دوم مخاطبان عادی هستند که نباید آموزش به این گروه بیش از دو ماه طول بکشد، زیرا طولانی شدن دورههای آموزشی یکی از دلایل گریز فرد از ادامه آموزش است.
این مفسر قرآن در پایان با اشاره به استفاده از مربیان خوش بیان در مؤسسات قرآنی خاطرنشان کرد: نفهمیدن میتواند از عوامل مخاطب گریزی باشد، در نتیجه نیاز است تا مؤسسات قرآنی برای گذراندن این مرحله از مربیان توانمند بهره گرفته و با مشورت با اهل فن توانایی مربیان خود را افزایش دهند.