کد خبر: 1325131
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
آقایی عنوان کرد:

بخشی از کاهش مخاطبان مسجد طبیعی است/ ائمه جماعات مساجد را رسانه بدانند

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به حضور نهادهای فرهنگی متعدد در کشور بخشی از کاهش مخاطبان مساجد را طبیعی دانست و تصریح کرد: باید نگاه ائمه جماعت به مساجد به عنوان یک رسانه و ابزار ارتقای ارتباطات باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین وحید مشهدی آقایی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با تأکید بر اینکه مساجد در طول تاریخ همیشه مدیریتی بروز داشته و منطبق با شرایط جامعه عصر خود مدیریت می‌شدند، گفت: مسجد اگر مسجد باشد باید پاسخ‌گوی نیازهای عصر خود باشد.



دین تأثیرگذار است



وی تصریح کرد: دین تأثیرپذیر از جامعه نیست بلکه باید بر آن تأثیرگذار باشد اما مطابق با مقتضیات زمان و در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان مسجد هم باید بر همان مبنا پیش برود.



معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در همین راستا به برگزاری کلاس‌های مخاطب‌شناسی، روانشناسی مخاطب، فن بیان، فن مخاطب شناسی، فن مرثیه‌خوانی، روش طرح مباحث عرفان‌های کاذب و ... برای ائمه جماعات مساجد اشاره و عنوان کرد: برخی گمان می‌کنند که فرهنگ‌سراها، حسینیه‌ها، رسانه‌ها و ... تهدید برای مسجد هستند و مخاطبان مساجد را جذب می‌کنند.



شریک فرهنگی مساجد؛ نه رقیب!



وی ادامه داد: این‌ها رقیب مسجد نیستند و دیدن آنها به عنوان رقیب مساجد تنگ‌نظری است. زمانی ایران 20 میلیون جمعیت داشت اکنون 74 میلیون جمعیت دارد، زمانی مساجد محل اجتماع مردمی بودند اکنون فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، حسینیه‌ها و ... نیز اضافه شده‌اند. نباید این‌ها در تهدید دید بلکه همه فرصت هستند.



آقایی تصریح کرد: به نظر ما مسجد در چنین شرایطی مسابقه و هماوردی است که می‌تواند رشد کند. وقتی رسانه‌ها وجود ندارند و محل‌های اجتماع و آموزش مردمی نیز به مساجد محدود باشد معلوم است که مساجد پر می‌شوند. یکی از دلایلی که اکنون مسجد کم مشتری است به این دلیل است که افراد مذهبی بهترین سخنرانان، مفسران قرآن، قرائت قرآن و ... را در رسانه‌ها مشاهده می‌کنند.



وی بخشی از کاهش مخاطبان مساجد را طبیعی دانست و گفت: ما هرگز تلویزیون را رقیب خود نمی‌دانیم. برخی مطرح می‌کنند که در ماه رمضان به دلیل پخش سریال مردم به مساجد نمی‌آیند این مسئله طبیعی است و اگر مساجد می‌خواهند مملو از جمعیت باشند باید بتوانند کاری کنند مردم از پای تلویزیون بلند شوند و به مساجد بیایند.



مسجد باید یک رسانه باشد



حجت‌الاسلام آقایی تصریح کرد: همین مسئله است که نشان می‌دهد که باید نگاه ائمه جماعت به مساجد به عنوان یک رسانه و ابزار ارتقای ارتباطات بین مردم، روحانیت و مردم، حکومت و مردم و ... باشد. اگر با این نگاه و به عنوان یک رسانه قدسی و مقدس به مساجد نگاه شود و مساجد به این عنوان فعال باشند، حتی در کلاس‌های فقه مسجد نیز مقتضیات زمان مربوط به مساجد مطرح می‌‌شود.



وی با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی را نه رقیب و نه حریف برای مساجد می‌داند، آنها را شرکای فرهنگی مساجد دانست و گفت: امیدواریم با همکاری هم بتوان کاری کرد. ما موافق هماهنگی با این نهادها هستیم و هر کسی هم بخواهد در امور مساجد وارد شود ما استقبال می‌کنیم به شرط هماهنگی و اطلاع داشتن از اقدامات یکدیگر. 

captcha