کد خبر: 1326193
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱
چهاربند بیان کرد:

ناکارآمدی نیروهای آزاد آموزش و پروش در ارائه مفاهیم دینی

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیروی انسانی تأمین شده از مراکز تربیت معلم را کارآمد دانست و گفت: در جایی که از نیروهای آزاد استفاده کردیم دچار ضعف در ارائه تأثیرگذار مفاهیم دینی هستیم.

اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کم و کیف ارائه آموزه‌های دینی در مدارس به دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: در حوزه مفاهیم دینی دو رویکرد دانش‌ها و باورها وجود دارد.

وی حوزه دانش‌ها را مرتبط با کتبی دانست که متناسب با رشد عقلی و عاطفی دانش‌آموزان تعریف و تألیف شده است و گفت: در حوزه باورها برای به ثمر نشستن و عملیاتی شدن این دانش‌ها فعالیت‌های پرورشی فردی و گروهی را دنبال می‌کنیم.

محتوای دروس دینی مدارس تأثیرگذار است

چهاربند کیفیت محتوای دروس دینی مدارس را اثرگذار ارزیابی و عنوان کرد: تلاش شده است تمام برنامه‌های درسی به صورت تلفیقی آموزه‌های دینی را در قالب دانش و به صورت حرکتی و عاطفی بیان کنند.

کمبود منابع انسانی در آموزش و پرورش

وی شایستگی‌های نیروی انسانی را برای انتقال مفاهیم دینی بسیار مهم تعریف و تصریح کرد: در جایی که نیروی انسانی از مراکز تربیت معلم تأمین شده‌اند موفق عمل شده است اما در جایی که از نیروهای آزاد استفاده کردیم دچار ضعف در ارائه صحیح و تأثیرگذار مفاهیم دینی هستیم. کمبود نیروهای انسانی در آموزش و پروش سبب استفاده از نیروهای آزاد می‌شود که متعاقبا به علت آشنایی کم آنان با روش‌های تعلیم و تربیت سبب ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود.

چهاربند عملکرد آموزش و پرورش را بخشی از جریان تربیت در کشور دانست و گفت: این بخش که به صورت ساماندهی شده برای احیای هویت ملی و دینی دانش‌آموزان فعالیت می‌کند محدود به مدرسه است ولی بخشی دیگری از این جریان به اجزای دیگر جامعه و خانواده مرتبط می‌شود.

بخش رسمی و غیررسمی جریان تربیت در کشور همسو با هم نیستند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه جریان تربیت در کشور دارای دو بخش است اطهار کرد: بخش رسمی و قانونی این جریان در مدارس دنبال می‌شود و بخش غیر رسمی آن خارج از مدرسه ارائه می‌شود ولی این دو بخش در حال حاضر با یکدیگر همسو نیستند و باید در قالب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اسناد بالادستی برای همسویی جریان تربیت در کشور تنظیم شود.

وی ادامه داد: تکالیف رسانه و سایر نهادهای فرهنگی باید در این زمینه به طور مشخص تعیین شود. دانش‌آموز هنگامی که از مدرسه خارج می‌شود با پیام‌های جامعه و رسانه‌ها و نهادهای دیگر برخورد می‌کند، این پیام‌ها بعضا متعارض با آنچه در مدرسه به وی آموزش داده می‌شود است.

وی با تأکید بر ضروت جریان سازی فرهنگی در خانواده‌ها گفت: به طور مثال مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری باید این جریان را در خانواده‌ها هدایت کند. رسانه نیز به همین اندازه در عملکرد خانواده نقش دارد.

captcha