محسن علیاکبری، تهیهکننده فیلم سینمایی «استرداد» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره این فیلم سینمایی اظهار کرد: خط قصه اصلی فیلم از واقعیت نشئت میگیرد اما بقیه حوادث زاییده تخیل نویسنده است. تحقیق و نگارش فیلمنامه یکسال به طول انجامید و 12 نویسنده نیز در نگارش اثر نقش داشتند. ابراهیم حاتمیکیا در مرحله پیش تولید مشاور ما بود و در زمان فیلمبرداری در مسکو نیز به گروه کمکهای فراوانی میکرد که از او تشکر میکنم.
وی درباره فیلمبرداری این کار گفت: اول بهمن ماه سال 90 عازم مسکو شدیم و 15 بهمن فیلم در این شهر کلید خورد. مسکو یکی از گرانترین شهرهای دنیا است و شرایط فیلمبرداری نیز بسیار سخت و دشوار بود. چون شرایط کار در این کشور مثل اروپا آسان نیست؛ یک ماه در مسکو فیلمبرداری داشتیم و یک ماه ونیم در تهران و 20 روز هم در بندر انزلی.
علی اکبری ادامه داد : هزینه فیلم خیلی کمتر از بودجهای است که معمولا اعلام میکنند. کل بودجه فیلم کمتر از 5 میلیارد تومان شده است. در واقع هزینه «استرداد» با توجه به نوسانات ارزی و شرایط کار در مسکو بین 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه برداشت.
وی متذکر شد: این فیلم نیاز جامعه امروز است و ما نمیتوانیم وقایع تاریخی خود را کتمان کنیم، چون متاسفانه از فرهنگ خودمان فاصله میگیریم اما سیاستهای فارابی در این است که از فرهنگ و تاریخ ایران زمین دفاع کند.
این تهیهکننده با بیان اینکه این فیلم 104 دقیقهای در اکران عمومی به فیلمی 90 دقیقهای تبدیل شده، درباره تغییراتی که در این فیلم نسبت به جشنواره به وجود آمده، گفت: در مورد بحث مونتاژ ورود کردیم و همچنین در مورد رنگ فیلم نیز به دلیل تم تاریخی این اثرباید مقداری کهنگی شکل می گرفت و کهنه کردن فیلم را در لابراتوار انجام دادیم و لایه ای روی فیلم قرار گرفته است تا مقداری شفافیت کار را بگیرد.
فیلم تاریخی ساختن کاری دشوار است
وی در بخش دیگری از سخنانش کار کردن درباره تاریخ معاصر را سخت دانست و یادآور شد: ساخت فیلم تاریخ معاصر در سینمای ایران خیلی سخت است. ابتدای امر طرح اولیهای که ما دادند را به کمک سه نویسنده تبدیل به یک فیلمنامه کردیم و درنهایت نوشته علیرضا طالبزاده برای کار انتخاب شد.
علیاکبری در پایان با اشاره به اصلاحاتی که به فیلم وارد شد، خاطرنشان کرد: یکی از اصلاحاتی که بر فیلم وارد شد مثلا بنا بود زمانی که کشتی طلاها را داخل آب می ریزد آن طلاهای اصلی باشد و فیلم به این صورت تمام می شد و هدف ما این بود که بگوییم طلای اصلی ایرانیان، دریای خزر است و نمیخواستیم با جنس کار کنیم و با ماهیت کار داشیم اما به دلیل مخالفتهایی که شد مجبور شدیم که فیلم را به گونه ای دیگر پیش ببریم و ما بارها شد که در حین فیلمبرداری مجبور می شدیم فیلمنامه راعوض کنیم.