کد خبر: 1329984
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶

برگزاری جلسه تفسیر قرآن در مؤسسه هدی تهران

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: جلسه تفسیر قرآن، روز دوشنبه، 11 آذرماه در مؤسسه هدی تهران برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه تفسیر قرآن، روز دوشنبه، 11 آذرماه با حضور کامران ماوردیانی، از اساتید برتر قرآن در مؤسسه هدی تهران برگزار شد و در این جلسه به ترجمه و تفسیر آیات 175 ـ 176 سوره بقره پرداخته شد.



در ترجمه این آیات آمده است: «آنان کسانی‌ هستند که می‌خرند گمراهی آشکار را در مقایسه با راهنمایی و شکنجه در برابر آمرزش، پس نیست شکیبایی‌شان بر آتش، این به این سبب است که خداوند فرو فرستاد قانون نوشته را به سزاواری(شایستگی) و همانا کسانی که پشت کردند در کتاب، حتماً در شکاف همیشه طولانی(هستند).»



این آیه در ادامه آیه قبل، کتمان‌کنندگان قسمتی از آیات قرآن یا کتاب‌های آسمانی پیامبران پیشین را توصیف می‌کنند که این افراد با پوشاندن حقانیت الهی و نپذیرفتن آن در دنیا به گمراهی آشکار رفته و در آخرت معذب به شکنجه آتش می‌شوند و بر این آتش وعده داده شده نیز نمی‌توانند صبر کنند.



عبارت «‌لَفی شقَاق بَعید» نیز از ریشه «شق» به معنی نوعی جدا و شکافته شده است که آن جدا شدن کامل نیست، همچنین عبارت «وَ انَّ الذینَ اختلفوا فیِ الکتابِ لَفی شقاقِ بَعید» به این معنی است که هر کسی به اندازه ظرفیت خویش قسمی از آیات قرآن کریم را بر می‌گیرد، ولیکن آن جز پرداخته شده کامل نیست، پس به عنوان یک نکته تربیتی نیز می‌توان گفت که قرآن با تمام آیاتش موجب هدایت و راهنمایی انسان است.



همچنین قرآن در طول بیست و سه سال زندگی پیامبر(ص) تدریجاً فرو فرستاده شد، زیرا که مردم آن زمان ظرفیت نداشتند که به طور کامل پذیرای تمام آیات قرآن باشند، بنابراین بر حسب ضرورت، آیات قرآن برای نیاز مردم و بر حسب مقتضای زمان نازل شد.



از مصادیق گمراهی آشکار نیز پیروی از یهودیت و مسیحیت منحرف شد، تبعیت از قوانین زائیده ذهن بشر، از منکرات قرآن مانند پیروی از رذائل اخلاقی مانند دزدی و غیبت است، با استناد به آیات 3 و 4 سوره حج نیز از مصادیق گمراهی بدون علم سخن گفتن است، یعنی سخن بدون علم به‌ عنوان عامل ضدهدایت شناخته می‌شود.



صبر نیز بر سه قسم است، صبر بر طاعت خدا مانند روزه و نماز خواندن، صبر بر مصیبت مانند تحمل مرگ مادر و عزیزان و صبر بر معصیت مانند زمانی که انسان فرصت انجام گناه داشته باشد، ولیکن انجام ندهد.

captcha