کد خبر: 1331344
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
هنر در هفته‌ای که گذشت/

انتقاد سلحشور از نورچشمی‌های صدا و سیما/ فریاد اعتراض مهرجویی

گروه هنر: انتقادهای تازه سلحشور از صدا و سیما و به گفته وی نورچشمی‌هایی که فضای کار در رسانه ملی دارند، درگذشت ژیلا مهرجویی و انتقادهای داریوش مهرجویی در مراسم خواهرش از اخبار مهم حوزه هنر در این هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اهالی هنر این هفته را با خبری غم‌انگیز آغاز کردند، ولی روزهای گذشته به نوعی روزهایی آرام و کم‌خبری در این حوزه بود.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین اتفاقات واخبار حوزه هنر:

درگذشت ژیلا مهرجویی و گریه‌های برادر برای خواهر

ژیلا مهرجویی، خواهر داریوش مهرجویی که از طراحان صحنه خوب سینمای ایران بود پس ‌از عمل جراحی قلب به دلیل افت فشار جمعه گذشته 8 آذرماه درگذشت و پیکر وی در طالقان به خاک سپرده شد.

اما مراسم یادبود وی که دوشنبه هفته جاری؛ 11  آذرماه،  با حضور جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، حواشی قابل تأملی به همراه داشت که مهم‌ترین بخش آن سخنان و گریه‌های داریوش مهرجویی برای خواهرش بود.

وی در این مراسم ضمن ابراز تاثر و ناراحتی خود از این واقعه، انتقاداتی را به پزشک معالج خواهر خود و بیمارستانی که وی در آن بستری بود وارد کرد.

این کارگردان سینمای ایران که به‌شدت از درگذشت خواهرش متاثر بود، گفت: خواهرم مشکلش طوری نبود که حتما عمل شود، اما پزشک معالج برای اینکه پول خودش را بگیرد، این کار را کرد.

مهرجویی ادامه داد: ژیلا می‌توانست سال‌ها زندگی کند و به مرگ طبیعی از دنیا برود، اما متاسفانه عملش کردند و چند روز پس از عمل هم در همان بیمارستان ساعت 6 صبح کسی حواسش به او نبوده است و دچار افت فشار می‌شود و از دنیا می‌رود. به همین دلیل من به خاطر سهل‌انگاری دکتر جراح قلب و بیمارستان از آن‌ها به دادگاه شکایت خواهم کرد.

اما نکته جالب بعدی انتقادهای مهرجویی از شهرداری و سازمان محیط زیست به دلیل آلودگی هوا بود؛ وی در انتقادهای خود گفت: آلودگی هوا همه را دارد می‌کشد، رئیس محیط زیست این مملکت باید به ما جواب بدهد نه اینکه فقط حرف بزند. شهردار عزیز کاری بکن همه دارند می‌میرند.

یادآور می‌شود ژیلا مهرجویی در سال 1324 در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در رشته های کارگردانی در مرکز آموزش مدرسه عالی سینما و تلویزیون و جامعه شناسی علوم آموزشی (مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه اوتساتود فرانسه) ادامه داد. پس از آن در سمت های مختلف هنری از قبیل: دستیار کارگردان و برنامه ریز، منشی صحنه و تدوینگرحضور یافت و موفق به ساخت فیلم های مستند (15 فیلم)، کوتاه داستانی و تبلیغاتی شد. او همچنین در یک سریال تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی به عنوان طراح صحنه و لباس به ایفای نقش پرداخت و توانست دو بار در کشور فرانسه نمایشگاهی را در زمینه نمایش لباس های سنتی ایرانی برگزار کند. مهرجویی در سال1381 فیلم «چناران» را ساخت و آن را به عنوان تز دانشگاهی خود تهیه نمود. از دیگر فعالیت های مهرجویی می توان به نوشتن حدود 20 سناریوی بلند و سریالی و همچنین ترجمه دو کتاب از زبان های فرانسه و انگلیسی اشاره کرد. لازم به ذکر است که او در دوره های هجدهم و بیستم جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم های «بوی کافور عطریاس» و «خانه ای روی آب»، موفق به دریافت جایزه شد.

پاسخ دبیر جشنواره سینماحقیقت به ابهاماتی درباره «لاله» و اتهام‌زنی به مدیران سینمایی

طباطبایی‌نژاد درباره حاشیه‌هایی که پس از معرفی هیئت انتخاب و داوری جشنواره سینما حقیقت مطرح شد‌ و برخی سایت‌ها به مدیران سابق این مرکز نقدهای تندی را وارد کردند، گفت: اینکه دوستان ما را زیر ذره‌بین دارند خیلی خوب است، وظیفه رسانه‌ها همین است که عملکرد مدیران را دائم بررسی و نقد کنند اما آنچه در حوزه کاری ما و هر کار دیگر محل اشکال است‌،این است که از جانب انصاف دور شویم.

دبیر جشنواره در ادامه اظهار کرد: تصور می‌کنم برخی قضاوت‌هایی که درباره دوستان ما انجام شده است، منصفانه نبوده و حتی غرض‌ورزانه بوده است و به همین جهت به این جنس نقد اعتراض دارم.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه برخلاف اعتقادش مبنی بر اینکه رفتار مدیریت باید مورد نقد قرار گیرد‌، اما با این نوع نقد غیر منصفانه مخالف است، در پاسخ به سوالی که درباره نقدهایی که برای او و محمد آفریده منتشر شده است، خطاب به سوال‌کننده، گفت: «احتمالا منظورتان مطالبی است که در سایت رجا نیوز منتشر شده است، حرف من این است که کسانی که به آرشیو مرکز گسترش دسترسی دارند، چطور به تاریخ و زمان حضور من و اطلاعات مربوط به مدیریت من دسترسی ندارند؟! بپذیرید که من قبول نکنم این اتفاقات از سر عدم اطلاع بوده است. گمان بر این است که آن کسی که این خبر را آماده می‌کرد، می‌دانست من در آن فیلمی که منتشر شده است نقشی نداشتم اما چون باید آن مدیر (آفریده) تخریب می‌شد، اسم مرا هم آوردند.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر اینکه نقادی به معنی جدا کردن سره از ناسره است به فیلم «خاطره نی‌آوران» اشاره و اظهار کرد: این فیلم را مثال می‌زنم و جریان آن را توضیح می‌دهم از این جهت که در آن نقش داشته‌ام. ما قرار بود به مناسبت سی و امین سال پیروزی انقلاب اسلامی سی فیلم تولید کنیم که یکی از آنها همین فیلم «خاطره نی‌آوران» بود اما از آنجا که اشکالاتی داشت در دوره مدیریت آقای آفریده متوقف شد تا کارگردان اشکالات آن را برطرف کند. بعد از آن ما از مرکز رفتیم و پیش از رفتن هم به کارگردان تاکید کردیم که اصلاحات فیلم را انجام دهد اما جالب اینجاست که در دوره مدیریت بعد فیلمی را که ما متوقف کرده بودیم به کرات نمایش دادند و حتی جایزه‌های زیادی را هم دریافت کردند.

وی ادامه داد: بعد از آنکه من دوباره مدیر شدم آن دوستی که برای اصلاح فیلم به من قول داده بود نزد من آمد و گفت من نتوانستم با آن دوستان به قولم عمل کنم اما الان بعد از چهار سال می‌خواهم آنها را برطرف کنم. همه این‌ها در حالی است که اصل خبری که در این باره منتشر شده است، دروغ است و اگر هم راست باشد تحلیل آن را ببینید که چقدر غیرواقعی است. شرط انصاف‌،عقل و شجاعت این است که اگر اشتباه کردیم صریح و صادقانه آن را بپذیریم. اگر می‌خواهیم پرونده یک مدیر را بررسی کنیم باید صادقانه و منصفانه همه جوانب آن را بررسی کنیم،این در حالی است که خیلی از دوستان ما درک درستی از مدیریت فرهنگی ندارند.

«لاله» متوقف می‌ماند

طباطبایی‌نژاد همچنین در پاسخ به این که آیا خبرهایی درباره توافق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اسدالله نیک‌نژاد برای پرداخت 2 میلیارد تومان برای به پایان رساندن «لاله» صحت دارد یا خیر؟ بیان کرد: «هیچ توافقی صورت نگرفته است و همچنان تولید فیلم سینمایی «لاله» متوقف است.»

مستندی درباره‌ اولین خبرنگار جنگ در ایران متقاضی جشنواره‌ فجر

در این هفته همچنین خبر رسید که مستند بلند «نوار گمشده» درباره‌ی غلامرضا رهبر، اولین خبرنگار جنگ در ایران، است که ساخت آن تمام شده و آماده نمایش است .این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدجعفر باقری‌نیا تولید شده و حسن نقاشی آن را تدوین کرده است.

کارگردان «نوار گمشده» روایت کننده چشم‌ انتظاری مادر غلامرضا رهبری پس از حدود 27 سال برای بازگشت فرزندش است و باقری‌نیا امیدوار است که این مستند برای نمایش در جشنواره‌ی فیلم فجر انتخاب شود.

در دیدار مدیران سینمایی با مدیران حوزه هنری چه گذشت؟

اما در این هفته نشست مشترک «محمد احسانی» معاون آثار و فعالیت‌های سینمایی، «حبیب ایل بیگی» مدیر عامل انجمن سینمای جوانان و  «محمد رسول صادقی» مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی ایوبی را همراهی می کردند  و همچنین «محمد حمزه‌زاده» قائم مقام حوزه هنری ،«سهیل جهان بیگلری» رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و «فرید فرخنده کیش» معاون فرهنگی هنری سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد. حضور داشتند .

درابتدای این نشست که به میزبانی حوزه هنری برگزار می‌شد، «محسن مؤمنی شریف» ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه هنری در بخش‌های مختلف – به ویژه در حوزه سینما – ابراز امیدواری کرد با تعامل شکل گرفته میان حوزه هنری و سازمان سینمایی موانع و مشکلات مشترک این دو نهاد در کوتاه ترین زمان ممکن و در سایه تفاهم و همکاری حل و فصل شود.

حجت‌الله ایوبی نیز بر عزم جدی سازمان سینمایی بر تعامل بیشتر با حوزه هنری در عرصه‌های تولید، عرضه، پخش و اکران تأکید و ابراز امیدواری کرد که به زودی دغدغه‌های مشترک میان حوزه هنری و سازمان سینمایی در قالب برگزاری کار گروه‌ها و عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک، مرتفع شود.

نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در راه جشنواره سینماحقیقت

نمایش فیلم مستند «قلب باز» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در سال 2013 در بخش "مسابقه بین الملل" جشنواره سینماحقیقت دیگر خبر جالب این هفته بود.

مستند «قلب باز» Open Heart ساخته «کی یف دیویدسون» که تولید سال 2013 آمریکا و آلمان است، داستان زندگی آنجلیک و ماری را روایت می کند که همچون شش کودک رواندایی دیگر، خانواده هایشان را ترک کرده و در سفری مابین مرگ و زندگی پا گذاشته اند تا ریسک عمل قلب باز را در مرکز فوریت های پزشکی سلام وابسته به یک NGO ایتالیایی در آفریقا را تجربه کنند...

این فیلم تاکنون نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه 2013 و جایزه ایدا  IDAبعنوان بهترین فیلم مستند کوتاه بوده است.

هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1392 در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد شد.

دبیرکل جشنواره تجسمی فجر به دفترش برمی‌گردد/ استعفایی که پذیرفته نشد

در این روزها استعفای دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر از سوی معاون هنری ارشاد رد شد و سیدعباس میرهاشمی به سمت خود بازگشت.

چندی پیش سیدعباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خاطر آنچه وی نبود امکانات عنوان کرد از سمت خود استعفا داد که این جریان باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی در جامعه هنرهای تجسمی شد.

سؤالاتی درباره دلایل این استعفا و سرنوشت آن تا 2 روز پیش که جلسه شورای دبیران ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه جشنواره برگزار شد، باقی بود که مرادخانی در این جلسه اعلام کرد که استعفای میرهاشمی را نپذیرفته و وی کماکان دبیر این جشنواره است.

این جمله جامعه هنرهای تجسمی را از نگرانی درآورد تا آنجا که به عنوان مثال بهمن عبدی، هنرمند کاریکاتوریست و از داوران بخش کاریکاتور جشنواره در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: "با رونمایی از پوستر و رد استعفای دبیرکل، ششمین جشنواره تجسمی فجر از رکود خارج و جان تازه گرفت".

ولی سیدعباس میرهاشمی قبول دوباره این سمت را منوط به برگزاری جلسه‌ای با معاون هنری ارشاد دانست که این جلسه روز گذشته 11 آذرماه در معاونت هنری برگزار شد.

میرهاشمی در مورد فحوای این جلسه به خبرنگار مهر گفت: در این نشست که روز پیش برگزار شد خواسته‌های خودم و جامعه تجسمی را برای جشنواره تجسمی فجر اعلام کردم و تصمیم را به آقای مرادخانی واگذار کردم.

وی ماندن و یا رفتن خود را منوط به تصمیم معاون هنری دانست و گفت که معاون هنری ارشاد باید تصمیم بگیرد که چه کاری باید انجام بگیرد.

از سوی دیگر علی مرادخانی معاون هنری ارشاد نیز در مورد جریان استعفای دبیرکل جشنواره تجسمی فجر و نتیجه آن به خبرنگار مهر گفت: از نظر ما استعفای آقای میرهاشمی پذیرفته نشده و ایشان به دفتر خود بازمی‌گردند.

معاون هنری ارشاد در پایان عنوان کرد: من در همان جلسه شورای دبیران نیز اعلام کردم که استعفای میرهاشمی را رد کرده‌ام و جشنواره باید با دبیرکلی وی برگزار شود.

موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جشنواره «جام جم» داوری ویژه می‌شود

فرجی دبیر این دوره از جشنواره «جام جم» با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته تولیدات به ویژه در حوزه فیلم‌های تلویزیونی بسیار کم بوده است گفت: این به عنوان یک نقطه ضعف در عرصه تولیدات و برنامه‌سازی تلویزیونی مطرح است که البته تا حدودی در نیمه دوم سال 92 کوشش شد تا این نقیصه حل شود.

وی ادامه داد: با این وجود سومین جشنواره «جام جم» طبق دو دوره گذشته با بررسی و ارزیابی تولیدات تلویزیونی در 6 بخش برگزار می‌شود که تا به این لحظه جلسات داوری در بخش‌های گوناگون برگزار شده است و از روز گذشته جلسات جمع‌بندی هیئت داوران هر بخش در حال برگزاری است.

دبیر سومین جشنواره «جام جم» بر اهمیت برگزاری این جشنواره تأکید کرد و گفت: شاید این پرسش مطرح شود که جشنواره «جام جم» در بهبود شرایط تولید و ارتقای سطح کیفی برنامه‌سازی چه تأثیری دارد که باید بگویم اکنون بعد از سه دوره برگزاری این جشنواره، دیگر برگزاری این رویداد در میان برنامه‌سازان تلویزیونی جا افتاده است و حس رقابتی میان آنها ایجاد شده ضمن آن که جشنواره «جام جم» تنها جشنواره موجود در منطقه است که در این سطح و گستردگی در حال برگزاری است.

وی بخش‌های این جشنواره برشمرد و گفت: بین‌الملل، پویانمایی،گفت‌و‌گومحور و ترکیبی،مستند، مجموعه‌های نمایشی و فیلم‌های تلویزیونی از جمله شش بخش رقابتی این جشنواره هستند که برای هر بخش دبیرخانه‌ای در یکی از مؤسسات و ادارات وابسته به صدا و سیما ایجاد شده است و علت این امر هم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد جشنواره و استفاده از نیروی کارشناسی موجود در سازمان صدا و سیماست.

مدیر شبکه اول سیما در جای دیگری از سخنان خود در این نشست گفت: بخش نمایشی و فیلم‌های تلویزیونی که به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص دارند به شکل عمومی به رقابت با سایر  تولیدات خواهند پرداخت اما در رشته‌هایی نیز داوری ویژه برای آنها در نظر گرفته شده است که جوایز جداگانه‌ای به نفرات برگزیده آن اهدا خواهد شد.

رونمایی از تندیس قیصر

تندیس قیصر امین‌پور؛ شاعر انقلابی و ارزشی دوشنبه 11 آذر با حضور جمعی از مدیران شهری و هنرمندان عرصه تجسمی در میدان این شاعر فقید واقع در غرب تهران رونمایی ‌شد. این مجسمه  که ساخته حسینعلی عسگری است در  جنوب میدان قیصر امین‌پور واقع در سعادت آباد تهران نصب شده است.

یادآور می‌شود، قیصر امین‌پور شاعر ارزشی و انقلابی سال 86 دارفانی را وداع گفت.

انتقاد سلحشور از نورچشمی‌های صدا و سیما و خبر تازه از «موسی(ع)

کارگردان سریال «موسی(ع)» گفت: این سریال را قرار بود در 60 قسمت کار کنم، اما فیلمنامه نهایی آن در 72 قسمت بسته خواهد شد.

فرج‌الله سلحشور، بیان این در تلویزیون فعلا فرصت برای کردن نورچشمی‌ها فراهم است، گفت: در وضعیت فعلی که تنها عده‌ای خاص در تلویزیون مشغول کار هستند، کمتر فرصتی برای ما فراهم می‌شود تا کاری تولید کنیم، اما با این وجود دست از نوشتن بر نداشته‌ام و هنوز در حال نگارش سریال «موسی (ع)» هستم.

وی افزود: این کار قرار بود در 60 قسمت نوشته و کار شود، اما با ارزیابی‌هایی که انجام شد این کار با  72 قسمت بسته خواهد شد. این مجموعه که مسلما یک کار عظیم خواهد بود از قبل از زندگی حضرت موسی(ع) را مورد توجه قرار داده و تا رحلت وی ادامه پیدا می‌کند.

سلحشور ادامه داد: این کار تنها برای ایران ساخته نمی‌شود، بلکه مخاطبان آن تمامی دنیا هستند، چون معتقدم این داستان که بارها توسط صهیونیست‌ها به شکل تحریف شده روایت شده باید به درستی برای مخاطبان سراسر جهان نقل شود.

کارگردان «یوسف پیامبر(ع)» درباره چرایی تولید نشدن این کار گفت: ما بر سر چگونگی ساخت با سیما بحث داریم، زیرا انها به دنبال این هستند که با هزینه‌ای کمتر این کار را جلوی دوربین برند، اما ما مصمم هستیم کاری تولید کنیم که در آن به درستی چهره صهیونیست‌ها ترسیم شده باشد. این خواسته نیز تنها به مدد هزینه‌های کافی فراهم خواهد شد.

سلحشور در پاسخ به این سؤال که چرا کمتر جلوی دوربین ظاهر می‌شود، گفت: بازیگری هیچ وقت دغدغه من نبوده است و اگر چنین تجربه‌ای را هم در کارنامه‌ام دارم به دلیل متن‌های خوب‌ آن کارها بوده است. درباره حضور در کارهای خودم هم تنها در شرایطی رخ می‌دهد که نفر جایگزینی برای آن نقش نداشته باشم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرحی دیگر در دست نگارش دارم که همانند «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» به مسائلی اجتماعی توجه کرده است. در این کار موضوعات دینی محور اصلی کارها هستند و نگارش فیلمنامه آن گروهی انجام می‌شود.

پیش‌تولید «یتیم‌خانه ایران» ابوالقاسم طالبی آغاز شد

در این هفته خبر رسید که فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی وارد مرحله پیش‌ تولید شده است.

«یتیم‌خانه ایران» جدیدترین فیلم ابوالقاسم طالبی است که تهیه‌کنندگی آن را سید محمود رضوی برعهده دارد. گروه سازنده این فیلم این روزها در حال بررسی و مکان‌یابی برای ساخت دکور هستند و برای انتخاب فیلمبردار، طراح صحنه و گریمور هم مذاکراتی در حال انجام است. در حال حاضر گروه سازنده مکان‌هایی را برای ساخت دکور داخل ایران بررسی می‌کنند و در صورت لزوم مکان‌هایی در خارج از کشور بررسی خواهد شد.

«یتیم‌خانه ایران» درباره‌ تاریخ معاصر ایران است و ماجرای قحطی فراگیر ایران در زمان جنگ جهانی دوم و حضور متفقین در ایران را روایت می‌کند.

»قلاده‌های طلا» آخرین فیلمی است که ابوالقاسم طالبی آن را کارگردانی کرد و در جشنواره سی‌ام فجر به نمایش درآمد.

captcha