کد خبر: 1331440
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان عنوان کرد:

توجه به معیارهای آموزشی، پژوهشی و تبلیغی در اجرای طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: میثم ساکی گفت: برای سطح‌بندی ‌مؤسسات قرآنی باید معیارهای آموزشی، پژوهشی و تبلیغی مؤسسات مد نظر قرار گیرد؛ فضای آموزشی مراکز قرآنی و سطح دانش مدیران نیز در درجه بعدی اهمیت قرار دارد.


میثم ساکی، عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با در نظر گرفتن معیارهای خاص برای سطح‌بندی مؤسسات قرآنی گفت: برخی معیارها برای سطح‌بندی مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شده است که باید در مورد آنها تجدید نظر صورت پذیرد، از جمله این معیارها می‌توان به سطح سواد مدیران مراکز قرآنی اشاره کرد.



وی اظهار کرد: بعضی مدیران مراکز قرآنی از نظر مدرک تحصیلی، مدرک پایین‌تری دارند، اما فعالیت بیشتر و مدیریت خوبی دارند، اینکه در سطح‌بندی‌ها تنها به سطح علمی مدیران توجه شود، روند اجرایی طرح را با مشکل مواجه می‌کند.



مدیرعامل مؤسسه قدر هویزه افزود: حتی قاریانی حضور دارند که مدرک تحصیلی بالایی ندارند، اما در زمینه قرائت قرآن تبحر بالایی دارند و اساتیدی حضوری دارند که مدرک سیکل دارند، اما در زمینه علوم قرآنی بهتر از افرادی که مدرک کارشناسی دارند می‌توانند به تدریس بپردازند.



وی ضمن تأکید بر این که باید برای سطح‌بندی مؤسسات قرآنی معیارهای آموزشی، تبلیغی و پژوهشی مؤسسات مد نظر قرار گیرد، عنوان کرد: ممکن است مؤسساتی باشند که فضای آموزشی مناسبی نداشته باشند، اما با ارائه آموزش قرآن به صورت رایگان تعداد زیادی قرآن‌آموز را تحت پوشش قرار داده‌اند.



برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه مربیان قرآن



این مربی قرآن با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی روی تقویت مربیان و مدرسان قرآن، بیان کرد: سطح‌بندی تأثیر خاصی روی مربیان قرآن ندارد، هر مؤسسه‌ای برای اینکه آموزش‌های خود را کیفیت ببخشد باید دوره‌های تخصصی ویژه مربیان برگزار کند و سطح کلاس‌های آموزشی خود را ارتقاء بخشد.



وی تصریح کرد: در مناطق محروم معضلاتی وجود دارد که ممکن است، اجرای سطح‌بندی را با مشکل مواجه کند، مثلاً این که می‌گویند باید مساحت یک مرکز قرآنی، حد مشخصی باشد، در این مناطق رعایت نمی‌شود، زیرا در مناطق محروم باید مکانی ساخته شود و این مستلزم در اختیار قرار دادن امکانات لازم است و متأسفانه امکاناتی که در اختیار این مراکز قرآنی قرار می‌گیرد در حداقل ممکن است.



ساکی با اشاره به نقش مسابقات قرآنی در ارتقای سطح مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: برگزاری مسابقات را باید بیشتر رواج داد، زیرا هم سطح افراد را ارتقاء می‌دهد و هم موجب ارتقای سطح مؤسسات می‌شود و مؤسسات نیز با بررسی نتایج می‌توانند سطح فعالیت‌های خود را بسنجند.



وی همچنین با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در اجرای طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: نیاز آموزش، پژوهش است در برخی مناطق معضلاتی وجود دارد که در شهرهای بزرگ وجود ندارد و برای رفع معضلات، مؤسسات باید از آموزه‌های قرآنی استفاده کرده و به فعالیت پژوهشی بپردازند.



وی در ادامه افزود: همچنین مؤسسات قرآنی با انجام فعالیت پژوهشی می‌توانند برنامه‌های آموزشی را تدوین کنند، حتی عقبه تألیفات نیز پژوهش است که می‌تواند مثمرثمر واقع شود.



مدیرمسئول مؤسسه قدر هویزه با اشاره به موانع موجود در زمینه اجرای طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: بحث مکان و تحصیلات اساتید و مدیران قرآنی دو مورد مهم هستند که ممکن است در زمینه اجرای طرح سطح‌بندی به‌عنوان معضلاتی مطرح باشند.



وی گفت: مؤسساتی وجود دارند که در مناطق محروم قرار دارند و با امکانات اندکی که دارند حتی با تشویق‌هایی که انجام می‌دهند در جهت جذب قرآن‌آموزان تلاش می‌کنند.



ایجاد محیط سایبری در مؤسسات قرآنی



ساکی در رابطه با استفاده از فناوری اطلاعات در زمینه اجرای طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: فناوری اطلاعات از جمله موارد مورد نیاز مؤسسات قرآنی است و در این راستا در مؤسسه قدر هویزه نیز سعی شده است، محیط سایبری ایجاد شود، چون نیاز جامعه است.



وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی نهادها باید دست به دست هم دهند در جهت سطح‌بندی مؤسسات قرآنی و در این زمینه همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار کارساز است و در زمینه حمایت از مؤسسات به این مقوله که مؤسسات از کدام نهاد مجوز فعالیت گرفته‌اند توجه نکنند، زیرا این مؤسسات قرآنی سلامت جامعه را تضمین می‌کنند.

captcha