به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در بوشهر، فریبا علاسوند، مشاور رئیسجمهور در امور بانوان صبح امروز، 16 آذرماه در همایش حجاب و عفاف و خانواده اسلامی، در جمع بانوان نیروی دریایی ارتش خارگ اظهار کرد: خانواده نخستین جایگاهی است که انسان در آن آگاهی کسب میکند و خانواده جایگاهی است که از اعضای خودش جانبداری میکند و این جایگاه، عشق بلاعوض به اعضای خود دارد.
وی با بیان اینکه حس درونی مادر باعث جانبداری از فرزندش میشود، افزود: این مسئله منجر به رشد عاطفی فرزند میشود و این به تحکیم بنیان خانواده کمک خواهد کرد.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان با اشاره به اینکه خانواده مختصات بسیار منحصر به فردی دارد، تصریح کرد: یکی از ویژگیهای خانواده آن است که سعادتشان به طور جدی به همدیگر وابسته است و خانواده بهترین مکان برای آموزش اخلاق به فرزندان است.
این عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان خاطرنشان کرد: آموزش احکام شرعی، ویژگیهای زنانه و مردانه را باید پدر و مادر به فرزندان خود آموزش بدهند و منتظر این نباشند که فرزندان این مسائل را در جامعه یا در کلاسهای درسی بیاموزند و عدم توجه به این مسئله، موجب بروز خطراتی برای فرزندان میشود.
علاسوند با بیان احتیاجات خانواده گفت: نیاز استحکام بنیان خانواده، کلمات محبتآمیز در جای خود و کلمات احترامآمیز در جای خود است.
وی با اشاره به موضوع طلاق گفت: بیشتر طلاقهایی که در کشور ما صورت میگیرد مربوط به زوجهای جوانی است که ضعف مهارت کلامی دارند.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان اظهار کرد: قرآن کریم به چندین خصلت اشاره کرده است که هر یک از افراد که دارای این خصلتها باشند، میتوانند وارث بهشت شوند و این خصلتها، توجه به نماز، کنترل زبان و عفت و پاکدامنی ست.
این استاد جامعةالزهرا(س) عنوان کرد: عفت یک ملکه درونی است و یک شخصیت اخلاقی محسوب میشود. عفت به لحاظ اینکه یک امر اخلاقی است، باید آموزش آن را از نخستین زمان ممکن به فرزندان خود آغاز کنیم و کسی که عفیف است حجاب را بهتر میپذیرد.
علاسوند در تشریح حجاب بیان کرد: حجاب دارای یک سقف و یک کف است. کف حجاب حداقل پوششی است که یک زن باید رعایت کند و قرآن کریم دراین باره تأکید دارد به پوشیده بودن کل بدن به جز قرص صورت و کفهای دست و بنابراین اگر بیشتر از این نیز خود را بپوشاند، عمل مستحب انجام داده است.
وی اضافه کرد: مدل لباس نباید به هیچ وجه درخشنده و به گونهای باشد که جلب توجه کند و سقف حجاب همان چادر مشکی است که بهعنوان حجاب برتر نیز مطرح است و هرچه بیشتر رعایت شود، فرد به قرب خدا نزدیکتر میشود.
این استاد جامعةالزهرا(س) گفت: تحکیم بنیان خانواده اولویت اساسی فرهنگسازی دینی در جامعه است و باید در برنامهریزیهای فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی به مسئله خانواده به عنوان رکن بنیادین جامعه اشاره کرد و افزود: خانواده از ابتدای تاریخ تا کنون در بین تمامی جوامع بشری، به عنوان اصلیترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و منشأ فرهنگها، تمدنها و تاریخ بشر بوده است. همواره پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین جامعه و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالیاش، اصلاح خانواده بزرگ انسانی را تضمین میکند.
علاسوند به رهنمودهای اسلام به عنوان مکتبی انسانساز در راستای تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و افزود: دین مبین اسلام بیشترین عنایت را به تکریم، تنزیه و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت، مهد مودت و رحمت میشمارد، لذا سعادت و شقاوت جامعه انسانی را منوط به صلاح و فساد این بنا میداند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای مادی، عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش معرفی میکند در حقیقت دستیابی به اهداف والای مکتب اسلام و حفظ و حراست دقیق و مستمر از آن، نیازمند توجه جدی به خانواده و پیاده کردن قوانین مربوط به خانواده در اسلام است و ضروری است کلیه برنامهریزیها و سیاستگذاریها در تمام سطوح، الهام گرفته از نگرش توحیدی و در راستای تعالی و مصالح خانواده باشد.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان گفت: با رشد فنآوری شاهد ورود برخی چالشها به نظام حقوقی خانواده بودیم و باید بحثهای ارزش خانواده در اسلام مورد بررسی قرار گرفته و همچنین، علل و انگیزههای ازدواج ریشهیابی شود.
وی ابراز کرد: اگر آموزههای دینی را در نظر بگیریم پنج ویژگی مشترک در همه جوامع برای خانواده خواهیم داد که شامل رابطه زناشویی، نوعی قرارداد زوجیت که زمینه دوام رابطه زناشویی را ایجاد میکند، نظامی جهت مشخص کردن تعلقات افراد از نظر اسمی که متضمن شجرهنامه افراد میشود، منابع مشترک اقتصادی که به تأمین نیازهای غذایی و آموزش فرزندان اختصاص پیدا میکند و خانواده به عنوان محل اقامتی برای اعضا میشود.
علاسوند با اشاره به انواع خانواده گفت: در ایران خانوادههای متظاهر، گریزان و خردمند داریم که هر کدام ویژگیهایی دارند، در خانواده متظاهر اوج هراس از درگیری را شاهد هستیم و زوجین ناچار به سازگاری هستند و به نوعی آتشفشانی نیمه فعال هستند.
وی افزود: چالش فرار دختران از خانواده در خانوادههای گریزان اتفاق میافتد، در این نوع از خانواده شاهد اوج نگرانی و پشیمانیها هستیم که یک زوج دیگری را آرمان مناسب خود ندانسته و نتیجه آن میشود که آرامش ظاهری وجود دارد اما شاهد آرامش درونی نیستیم و شخص در اولین فرصت به فکر خروج از خانواده است.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان ادامه داد: در خانواده خردمند شاهد اوج حمایت متقابل و نگاه خوشبینانه، آرامش واقعی و مودت و رحمت هستیم، فقه و اخلاق و حقوق را در جامعه خود داریم و باید این سه مبحث را در حقوق خانواده در یک راستا قرار دهیم و نمیتوانیم ادعا کنیم همه قوانین ما پایههای فقهی و اخلاقی دارد.
علاسوند با اشاره به اهداف کاربردی نظام خانواده گفت: در این زمینه باید به اصول ضروری برای سالمسازی روابط درون خانواده اقدام کنیم و تعریف خاصی از خانواده سالم و شاخصههای آن بر اساس آموزههای دینی داشته باشیم.
وی افزود: همچنین، باید آگاهی عمومی افراد خانواده را ارتقا دهیم و به تغییر نگرش زوجین نسبت به روابط خانوادگی سالم کمک کنیم.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان ادامه داد: در مباحث کاربردی نظام خانواده همچنین، باید بسترهای مناسب را برای تعمیق و توسعه روابط سالم درون خانواده ایجاد کنیم.
علاسوند اظهار کرد: تسهیل در امر ازدواج به عنوان پیمان الهی و تشویق جوانان به تشکیل خانواده و تبیین تأثیر عفاف و صیانت نفس در سلامت فرد و جامعه، تحکیم مبانی اعتقادی خانواده و تواناسازی آن در ابعاد شناختی و اخلاقی جهت هدایت خانواده در مسیر الهی و تقویت فرهنگ اسلامی، توسعه آگاهیهای اعضای جامعه نسبت به اهمیت و کارکردهای خانواده اعم از تربیت و پرورش فرزندان، انتقال فرهنگ به آنها و توسعه نیروی انسانی، ارتقای امنیت و تأمین نیازهای مادی، معنوی و مصونیت بخشی خانواده در ابعاد فرهنگی، روانی، اقتصادی و اجتماعی از جمله راهکارهای مؤثر در زمینه ایجاد خانواده سالم و اسلامی هستند.
وی در ادامه افزود: در اختلافی که یک خانواده قرآنی درگیر آن میشود، حریمها شکسته نمیشود و افراد پس از فرو نشستن هیجانات به دنبال حل مشکل و اصلاح رفتارهای نامناسب خود هستند که این خود یکی از برکات حضور قرآن در خانواده است.
استاد جامعةالزهرا(س) با بیان اینکه بدون وجود خانواده، جامعه ناقص است اظهار کرد: خانواده رکنی از ارکان اساسی جامعه است و اهمیت آن به حدی است که اسلام بیشترین سفارش را به تشکیل و حفظ آن داشته است.
وی با اشاره به اینکه اگر خانواده، خانوادهای قرآنی باشد میتواند زمینه تعالی را برای اعضای آن مهیا کند، عنوان کرد: خانواده قرآنی، تشکیلدهنده هویت جامعه اسلامی است و اگر خانوادههای یک جامعه قرآنی نباشند، جامعه نیز بیهویت میشود و اگر جامعه بیهویت شد به این معنی است که آن جامعه سالم نیست.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) به تشکیل خانواده و خوشرفتاری با آنها بیشترین اهمیت را میدادند، گفت: همه ما داستان آن مرد با ایمان را شنیدهایم که پیامبر اعظم(ص) شخصاً ایشان را دفن کردند اما به محض ستایش مادر از ایمان فرزند فوت شدهاش پیامبر اکرم(ص) حرف او را رد کرده و فرمودند او در عذاب است چراکه در محیط خانوادهاش خوشاخلاق نبوده است.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم به جایگاه حقوقی اعضای خانواده توجه شده است، گفت: در خانواده حق فرزند این است که مادرش برای دو سال او را شیر دهد یا برای پدر خانواده حق احترام قائل شود.
علاسوند، خانواده را یک دژ مستحکم در مقابل ارتباطات نامشروع، اعتیاد، پلیدی و دیگر ناهنجاریهای جامعه دانست و بیان کرد: قرآن خانواده را مکانی برای آرامش و آسایش اعضای آن میداند و تعالی و پیشرفت فرد را در تشکیل خانواده میبیند.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان ادامه داد: از آیه 21 سوره روم نتیجه میگیریم که در خانواده قرآنی باید آرامش، سکون، اخلاق، رحمت و عشق وجود داشته باشد و اعضای یک خانواده مطلوب و موفق اسلامی باید روابطشان تحکیم یابد.
وی با اشاره به دیگر معیارهای خانواده قرآنی گفت: در یک خانواده اسلامی و قرآنی پدر و مادر اقتدار ویژهای دارند و فرزندان در نوجوانی و میانسالی احترام خاصی برای والدین خود قائل هستند و این قاعده بین زن و شوهر نیز به همین شکل است.
علاسوند در ادامه با بیان اینکه خانواده قرآنی، تشکیلدهنده هویت جامعه اسلامی است، عنوان کرد: در خانواده قرآنی مودت و رحمت بین زن و شوهر برقرار است و نیازهای دو نفر از جانب یکدیگر مورد توجه قرار می گیرد. در این خانواده التزام به تقوا و پرهیز و اجتناب از گناهانی چون موسیقی و آوازخوانی حرام، شرابخواری، غیبت، تهمت و رذائل اخلاقی مانند تکبر و حسد مورد توافق اعضای خانواده است.
استاد جامعةالزهرا(س) با بیان اینکه خانواده از نظر اسلام از بروز مشکل و اختلاف احتمالی مصون نیست بیان کرد: در اختلافی که یک خانواده اسلامی درگیر آن میشوند، حریمها شکسته نمیشود و افراد پس از فرو نشستن هیجانات به دنبال حل مشکل و اصلاح رفتارهای نامناسب خود هستند.
وی به مسئله تأمین و ارتقاء سلامت روحی، جسمی و اجتماعی زنان در مراحل مختلف زندگی و ایجاد تسهیلات مورد نیاز و ارائه خدمات مناسب در این مراحل اشاره کرده و این امر را در تقویت شخصیت و جایگاه واقعی زن به عنوان مادر و همسر و توجه به نقش اساسی او در تربیت نسل بالنده در خانواده در راستای گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل اسلامی در خانواده جهت تربیت نسل سالم، با ایمان، مسئول و مؤثر در رشد خود، خانواده و جامعه مؤثر عنوان کرد.
مشاور رئیسجمهور در امور بانوان در پایان آیه 223 سوره «بقره»، آیه اول سوره «نسا» و آیه 187 سوره «بقره» را به عنوان آیاتی از قرآن مجید که در مورد خانواده و حفظ آن نازل شدهاند معرفی کرد.