کد خبر: 1336544
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳
شکارسری عنوان کرد:

تعیین حوزه تأثیرپذیری؛ اولین راهکار جهانی‌سازی دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: یک شاعر دفاع مقدسی با تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی انتقال فرهنگ دفاع مقدس، تصریح کرد: شناخت حوزه تأثیرپذیری، اصلی‌ترین اقدام در زمینه جهانی‌سازی دفاع مقدس به شمار می‌آید.


حمیدرضا شکارسری، شاعر عرصه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر لزوم جهانی‌سازی حماسه دفاع مقدس، گفت: با وجود اینکه جهانی‌سازی 8 سال حماسه‌آفرینی ملت ایران، یک وظیفه همگانی است که باید با تمامی ابزارها نسبت به این امر اهتمام ورزید، اما باید واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنیم.



وی ادامه داد: در سال‌های اخیر خطری که فرهنگ عمومی جامعه را مورد هجمه قرار داده است، مسئله «خودبزرگ‌بینی» است. خودبزرگ‌بینی در حد معقول بد نیست، اما در صورتی که از حد بگذرد، انسان را دچار توهم می‌کند. این امری است که در انتقال فرهنگ نیز باید مورد نظر باشد.



شکارسری با بیان اینکه در زمینه انتقال فرهنگ حماسه دفاع مقدس قبل از هر اقدامی باید این امر را مورد آسیب‌شناسی دقیق قرار داد، اظهار کرد: در روزگار ما که خرده فرهنگ‌ها جای خود را تثبیت کرده، جهانی‌سازی فرهنگ‌های اصیل و ارزشمندی همچون دفاع مقدس، با دشواری‌های خاص خود مواجه است.



وی افزود: اینکه بخواهیم فرهنگ خودمان را به دنیا بشناسانیم و یک مقبولیت جهانی در این زمینه پیدا کنیم، در جهان امروز، انتظار درست و به سامانی نیست؛ چراکه قبل از هر چیز باید محدوده قابل انتظار و پذیرفتنی درستی برای فرهنگ مورد نظر خود تعریف کرده، سپس در آن محدوده حرکت کنیم.



این شاعر عرصه دفاع مقدس تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که این فرهنگ را بتوان در اکثر نقاط جهان تسری داد. این امر زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بخواهیم به واسطه زبان شعر نسبت به این مهم اهتمام ورزیم. اساساً مفاهیمی بسیار عمیق در 8 سال جنگ تحمیلی نهفته است که بسیاری از مخاطبان آن سوی مرزها، نسبت به درک این امر با مشکل مواجه می‌شوند، بنابراین باید ابتدا حوزه تأثیرپذیری مشخصی برای جهانی‌سازی این فرهنگ تعریف کرد.





شکارسری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حوزه شعر محدودیت‌های خاص خود را داشته و مخاطبان ویژه‌ای برای خود دارد، تصریح کرد: حوزه شعر بسیار محدود است و فقط بخشی از کشورهای اسلامی و در این کشورها نیز تنها بخشی از مردم، مخاطب شعر دفاع مقدس ما هستند.



وی افزود: برای دستیابی به حوزه تأثیرپذیری معقول، باید بازاریابی و پایگاه‌یابی را انجام دهیم. کنگره‌های شعر پایداری که طی چند سال اخیر برگزار می‌شود، فرصتی مناسب برای پایگاه‌یابی در امر شعر دفاع مقدس است. بازاریابی اولیه، مخاطب فرهنگ انقلابی ما را مشخص می‌کند و راه انتقال فرهنگ دفاع مقدس را هموار خواهد کرد و بعد از طی این مرحله، می‌توان برای سایر مراحل برنامه‌ریزی کرد.





وی، آسیب‌شناسی در ترجمه شعرهای ایرانی و شعر دفاع مقدس را از دیگر مراحل جهانی‌سازی این حماسه عنوان کرد و افزود: بازاریابی فرامرزی و مقاله با لابی‌های بزرگ جهانی که سیاست‌های کلان فرهنگی جهان را تعیین می‌کنند، از دیگر چالش‌های پیش روی جهانی‌سازی دفاع مقدس به ویژه با بهره‌گیری از راهبرد شعر است. باید محدودیت‌ها را بپذیریم، مرزها را بشناسیم و در آن چهارچوب عمل کنیم.

captcha