سیدمحمدحسین محمودی، مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به بررسی موضوع نیازسنجی پیش از تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب حوزه دینی ـ قرآنی پرداخت و با بیان اینکه گرانی کاغذ برای نیازسنجی نعمت محسوب میشود، اظهار کرد: پس از گرانیهایی که در بازار کاغذ به وجود آمد، این فرصت را برای بازار کاغذ فراهم کرد که هر کتابی منتشر نشود.
وی ادامه داد: در شرایط امروز بازار که چاپ اثر حتی برای ناشران دولتی نیز با مشکل مواجه شده است، چاپ آثار بدون پشتوانه پژوهشی ریسک معقولی نیست و به همین دلیل ناشران و نویسندگان بیش از پیش به فکر نیازهای مخاطبان خود افتادهاند. امروز، نویسنده و ناشر به سمت تولید کتابهایی حرکت میکنند که بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و برای نیل به این منظور، پیش از تولید محتوا با مخاطبان عام و خاص خود تعامل میکنند.
گرانی کاغذ، نعمتی برای نیازسنجی
محمودی، حرکت به سمت پژوهشی شدن را روند رو به رشد امروز تولیدات مکتوب در حوزه دینی ـ قرآنی توصیف و اظهار کرد: امروز ناشر هم تمایلی به چاپ آثار با محتوای ضعیف و آثاری که به دلیل محتوای ضعیف در توزیع با مشکل مواجه میشود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی گفت: اگر بدون در نظر گرفتن گرانیهای اخیر(یکی، دو سال اخیر) بازار کاغذ به بحث اصلی، یعنی میزان نیازسنجی در تولید محتوا در نشر مکتوب نگاهی بیندازیم، متوجه این مهم میشویم که فقدان این امر به خوبی احساس میشود.
وی با بیان اینکه در این قسمت ما با معضل فرهنگی مواجه هستیم، اظهار کرد: این تردید هنوز به قوت خود باقی است که اگر کاغذ ارزان شود، باز هم موجی از آثار فاقد ارزش وارد بازار خواهد شد. برای حل این مشکل ضرورت ورود مؤسسههای پژوهشی لازم به نظر میرسد تا به واسطه تحقیق و مشکلیابی، امور روندی مناسب به خود بگیرد.
محمودی با تأکید بر اینکه چرخه نشر از طرح تا چاپ اثر معیوب است، گفت: باید ارتباط مؤثری میان محقق، نویسنده، ناشر، توزیعکنندگان و مخاطبان به وجود آید تا امر نیازسنجی نیز به سامان برسد و تولیدات بر محور نیازهای آشکار و غیرآشکار قرار بگیرد.
تولید محتوا بر چه اساسی است؟
مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی اظهار کرد: بعید است که ارتباط گستردهای میان ناشر و مؤسسههای پژوهشی وجود داشته باشد. ناشر بر اساس مخاطبان خاص خود و نظرات شخصی خود، به تولید محتوا میپردازد و از سویی نیز مؤسسههای پژوهشی نیز جداگانه فعالیتهایی میکنند که هیچگاه تأثیر آن را در حوزه نشر مشاهده نمیکنیم.
وی ادامه داد: بنده اطلاع دارم که سپاه پاسداران یک مؤسسه پژوهشی بزرگ تأسیس کرده است که در زمینه فناوری روز و قرآن چه ارتباطی وجود دارد، اما هیچگاه این پژوهشها به چاپ نرسیده است تا به عنوان محوری برای تولید محتوا در اختیار ناشران و نویسندگان قرار بگیرد.
محمودی با بیان اینکه پیش از ورود هر نهادی برای متولیگری باید ارتباط بین ناشر و نویسنده برقرار شود، اظهار کرد: پس از برقراری این ارتباط است که ورود نهادها و سازمانهای متولی در این حوزه معنا پیدا میکند.