مجتبی عزیزی، رئیس هیات مدیره بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین(ع) ابرکوه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اهداف سطحبندی مؤسسات قرآنی، گفت: اگر هدف این است که روال سطحبندی انجام شود و مؤسسات مجدداً به همان مدار فعالیت قبلی حرکت کنند، این طرح فایدهای ندارد، در اینجا باید توجه داشت که در نظام ارزشیابی یکی بحث رتبهبندی و سطحبندی و دیگری بحث ارزیابی مطرح است.
وی اظهار کرد: ارزیابی با سطحبندی متفاوت است، ارزیابی یعنی شاخصها و استاندارهایی داریم که وضعیت موجود را با آن مقایسه می کنیم و اگر یک مؤسسه آن شاخصها را نداشته باشد، باید ایجاد کند و اگر به حدی برسد که نتواند آن شاخصها را ایجاد کند، متوقف میشود.
رئیس بزرگترین مجتمع قرآنی کشور با اشاره به شاخصههای آموزشی در مؤسسات، بیان کرد: نوع ارتباط رشته تحصیلی، تجربیات و توانمندیهای مربی، معلم، مدرس و استاد با رشته مورد تدریس در مؤسسات قرآنی و میزان موفقیت خروجی قرآنآموزان در آزمونهای سراسری، مسابقات منطقهای، ملی و بینالمللی، از جمله شاخصههای آموزشی در مؤسسات قرآنی است.
وی عنوان کرد: همچنین نسبت رشتههای تخصصی به تعداد مربی، معلم، مدرس و استاد با نسبت تعداد قرآنآموزان، نسبت برگزاری تعداد دورههای آموزش عمومی و تخصصی به نسبت مخاطبان و قرآنآموزان و نسبت مقطع سنی، میزان تحصیلات و... قرآنآموزان از دیگر شاخصههای آموزشی در مؤسسات قرآنی است.
محیط آموزشی؛ از اثرگذارترین مؤلفههای یک آموزش موفق در مؤسسات قرآنی
عزیزی همچنین به فضای کالبدی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و افزود: فضای کالبدی و محیط آموزشی از اثرگذارترین مؤلفههای یک آموزش موفق به شمار میآید، آموزشی که به دنبال آن تغییر و ارتقای سطح مهارتها و بینش را در سطح فراگیر به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: وقتی مشخص شود که کدام مؤسسه قرآنی از اعتبار و موقعیت بهتری برخوردار است، والدین و قرآنآموزان نیز به طور طبیعی راحتتر مقصد مناسب خود را انتخاب میکنند و جذب علاقهمندان به فعالیتهای قرآنی بهتر انجام میشود.
عضو جامعه قرآنی و مدیر نمونه موسسات قرآنی کشور در سال 87 با اشاره به شاخصههای فرهنگی، تبلیغی و ترویجی در مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: لازمه پویایی و اثربخشی فعالیت یک مؤسسه قرآنی تلاش در جهت ترویج معرفت آحاد جامعه نسبت به قرآن و عترت(ع) است و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین رسالت مؤسسات قرآنی تلاش در این حوزه است که قدری مغفول مانده است.
وی مدیریت قوی، تیم اجرایی و منابع مالی مناسب را از عوامل مؤثر در ارتقای سطح مؤسسات قرآنی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی و با نگاهی به مؤسسات قرآنی مطرح در سطح کشور شاید بتوان گفت که مهمترین و حیاتیترین دارایی مؤسسات موفق قرآنی، نیروی انسانی قوی، کارآمد و باانگیزه است و در یک کلام کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، مهمترین عامل بقاء و حیات مؤسسات قرآنی مردم نهاد است و یقیناً نیروی انسانی توانمند، مؤسسه قرآنی توانمند را به وجود میآورد.
این استاد دانشگاه با اشاره به شاخصههای پژوهشی در مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: مؤسسات باید نسبت به برگزاری نشستها و همایشهای علمی، تحقیق در رابطه با موضوعات دینی اعم از قرآنی، سیره معصومین(ع)، حدیث و انتشار نتایج آنها اهتمام بیشتری داشته باشند و این در حالی است که تعداد کمی از مؤسسات با این موضوع سرو کار دارند. متأسفانه فعالیتهای مؤسسات قرآنی بیشتر در حوزه آموزش خلاصه شده است، البته موضوع پژوهش ارتباط مستقیمی با منابع مالی، نیروی انسانی کارآمد وامکانات دارد که طبیعتاً غالب مؤسسات از عهده آن بر نمیآیند.
ایجاد فضای رقابتی سالم با سطحبندی مؤسسات قرآنی
وی با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، گفت: با سطحبندی مؤسسات قرآنی یک فضای رقابتی سالم و آزاد فراهم میشود که مخاطبان قرآنی از زوایای مختلف به اهداف خود نگاه کرده و سعی میکنند که بهترین راه را برای رسیدن به هدف انتخاب کنند.
عزیزی درباره اینکه سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که مهمترین هدف از سطحبندی مؤسسات قرآنی، زیر ذرهبین گذاشتن و رصد فعالیتهای مؤسسات قرآنی با توانمندیهای مختلف است، بدون تردید اگر سطحبندی در یک قالب نظاممند انجام شود بهعنوان یک اثر پژوهشی بر روی آن کار مطالعاتی انجام شود. برای تمام متولیان امر و مخاطبان کاملاً روشن خواهد شد که چه مؤسسهای و در چه نقطهای با چه درجهای از توانمندی در حال فعالیت هستند و حتی این سطحبندی میتواند ملاک خوبی برای تقویت مؤسسات آسیبپذیر و کمتر برخوردار نیز مورد استناد قرار گیرد.