به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری طرح ملی گسترش آموزش داستان، شعر و مبانی ادبیات کودک و نوجوان در سراسر کشور«فرصت برابر» امروز، 25 آذرماه با حضور محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، راضیه تجار، دبیر انجمن قلم و محسن پرویز، سخنگوی این انجمن در تالار شماره دو اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
پرویز در آغاز سخنان خود به سؤالی درباره اینکه چرا انجمن قلم متولی این طرح شده، نه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پاسخ داد و گفت: این را باید از آنها پرسید، البته تا آنجایی که اطلاع داریم فعالیتهای خوبی انجام میدهند، انجمن قلم هم محدود به بزرگسالان نیست و در همه حوزهها فعال است و این طرح به جهت احساس نیاز به پرورشهای استعدادها در همه حوزهها که حسی واقعی و طولانی است، اجرا شده است.
ضرورت پرورش استعدادهای جوان
وی گفت: به همین دلیل انجمن قلم خود را موظف به اقدام دانست و از آنجا که انجمن دارای بازوهای اجرایی نیست این طرح را به حوزه هنری به عنوان بازوی اجرایی پیشنهاد داد که خوشبختانه از سوی این مرکز نیز پذیرفته شد و برای اجرای این طرح در سایر سطوح نیازمند مشارکت بقیه نهادها هستیم که در همین جا از آنها درخواست میکنیم که مشارکت کنند.
پرویز همچنین درباره بار مالی این طرح، توضیح داد: بار مالی این طرح فقط بر عهده انجمن نیست، طبق توافقی که با حوزه صورت گرفته بخش تأمین منابع درسی و اساتید با انجمن قلم و الباقی را حوزه هنری کودک و نوجوان تقبل میکند.
سخنگوی انجمن قلم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با توجه به مشکلات حوزه نشر، آن رمق محدود آثار تألیفی، از قبل محدودتر شده است، ادامه داد: این اتفاق معلول عوامل بسیاری از جمله کمبود تعداد نویسندگان در حوزههای مختلف است. البته این کمبود به معنایی کمشمار بودن این افراد است.
رشد نویسندگان به میزان آثار آنها نبوده است
وی ادامه داد: البته باید توجه کرد که اگر رشد آمار آثار منتشره برای مثال به عدد 70 میرسد میزان رشد تعداد نویسندگان هم باید همین عدد را نشان دهد که این اتفاق به شکل بسیار ضعیفی افتاده است که در این طرح تلاش میشود این ضعف پوشش داده شود.
پرویز همچنین درباره حمایت از آثار نوقلمان گفت: پیش از این انجمن طرحی با عنوان «صد اثر، صد نوقلم» را اجرایی کرده بود که در آن طرح تعداد زیادی از آثار نوقلمان به چاپ رسید و در تلاش هستیم تا این طرح را ادامه بدهیم و از خروجی طرح ملی «فرصت برابر» به این طریق حمایت کنیم.
استفاده از اساتید متعهد و متخصص در طرح «فرصت برابر»
سخنگوی انجمن قلم همچنین درباره نگاه کلانی که در این طرح وجود دارد، اظهار کرد: این دورههای، دوره آموزش عقیدتی یا آموزش معارف نیست اما نگاه کلان ما در این طرح به گونهای است که از متخصصانی متعهد استفاده کنیم. به همین منظور در این طرح از اساتید خداباور بهره خواهیم برد.
ضرورت ورود نیروهای تازه نفس به عرصه ادبیات
تجار در این نشست با بیان اینکه با گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی و ظهور و فروغ شاعران و نویسندگان بسیاری در این حوزه، گفت: امروز خلأ نبود بسیاری از فعالان این که در دهه شصت در اوج بودهاند به وضوح احساس میشود. براین اساس احساس میشود که باید نیروهای تازه نفسی بیایند و این راه را ادامه دهند. این ممکن نیست مگر با استعدادیابی و کمک به استعدادهای جدید برای بروز تواناییشان.
وی با اشاره به اینکه آموزشگاهها و کلاسهای متعددی در اینباره در تهران برگزار میشود، ادامه داد: به همین دلیل انجمن قلم با کمک حوزه هنری کودک و نوجوان تصمیم به برگزاری خبری طرح ملی گسترش آموزش داستان، شعر و مبانی ادبیات کودک و نوجوان در سراسر کشور«فرصت برابر» گرفت که امید است بعد از طی دوره، نتایج آن را به وضوح در استعدایابیهای جدید مشاهده کنیم.
دبیر انجمن قلم همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا به جای انجمن قلم، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به انجام این مهم مبادرت نکرده است. گفت: بسیاری از اعضای انجمن قلم در حوزه کودک و نوجوان هم قلم میزنند اما جایی برای فعالیت آنها هم وجود دارد.
تجار درباره اسامی اساتید حاضر در کلاسهای طرح فرصت برابر گفت: اسامی همه اساتید قطعی نشده است ولی تعدادی از آنها که قطعی شده است شامل این افراد میشود: محمدرضا سرشار، ابراهیم حسن بیگی، شهرام شفیعی، بابک نیکطلب، محمد پوروهاب، محمد عزیزی و یحیی علیفر.