علیاصغر شعاعی، مدیرمسئول مؤسسه ثقلین فردوس قم، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با راهکارهای جذب جوانان در مؤسسات قرآنی گفت: برای اینکه جوانان ما به سمت فعالیتهای قرآنی جذب شوند، ابتدا میبایست راهکارهای جذب جوانان بهسمت قرآن مورد بررسی قرار گیرد.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیره در جوانان فرهنگسازی قرآنی در جامعه است. در کشور ما با وجود توجه به بحث آموزشهای قرآن نسبت به بحث فرهنگسازی کمتر توجه شده است.
ضرورت توجه به بحث فرهنگسازی قرآن در جامعه
این قاری قرآن اظهار کرد: در صورتی که این بحث مقدمه و مکمل بحث آموزش است و تا هنگامی که جوانان ما انگیزه کافی برای یادگیری نداشته باشند روشهای آموزشی جوابگوی خطاهای موجود نیست.
شعاعی تصریح کرد: در کشور سودان به علت وجود فرهنگسازی، شاهد انس مردم با قرائت و حفظ قرآن هستیم. در این کشور جوانان هر روز با حضور در مساجد به حفظ چند آیه از قرآن میپردازند و در نهایت زمانی که موفق به دریافت دیپلم میشوند، حافظ کل قرآن هستند.
صدا و سیما عامل مهم فرهنگسازی قرآن در جامعه
این قاری قرآن اظهار کرد: از عوامل مهم فرهنگسازی در جامعه میتوان به صدا و سیما و رسانهها اشاره کرد. اکثر مواقع در فیلمها و سریالهای سیما مشاهده میشود، پخش صدای قرآن به معنای فوت و مراسم عزاداری است.
وی در ادامه افزود: در حالی که باید با استفاده از هنرهای متنوع، جایگاه قرآن را به عنوان کتاب زندگی تبیین کنیم و این موضوع باید در فیلمها و سریالها به نمایش گذاشته شود.
سوق دادن جامعه به استفاده از قرآن در تمام ایام سال
وی در ادامه با بیان اینکه قرآن شورانگیزترین نغمهای است که جانهای مشتاقان را به خویش میخواند، گفت: اصولاً چرا باید قرآن تنها در مراسم ختم خوانده شود در حالی که قرآن، کتاب زندگی و اساسنامهای برای تمامی لحظات بشر است. نیاز است این موضوع در جامعه فرهنگسازی شود که قرآن کتابی برای گذاشتن برای قرائت در مراسم عزاداری نیست، بلکه کتابی برای زندگی است.
شعاعی اظهار کرد: فعال کردن مساجد با توجه به وجود بیش از 70 هزار مسجد در کشور، امری ضروری است؛ زیرا اگر هر یک از این مساجد به آموزش قرآن برای هزار نفر در کشور بپردازند، تمامی جمعیت ایران مأنوس با قرآن خواهند شد.
نبود برنامه مدون عامل عدم موفقیت مؤسسات قرآنی
عضو هیئت عملی دانشگاه علوم و معارف قرآن بیان کرد: نبود برنامه مدون از دیگر عوامل عدم موفقیت برخی از مؤسسات بوده و برگزاری دورههای متعدد و متنوع، اما بدون برنامه از نشانههای آن است.
شعاعی اظهار کرد: نیاز است تا مؤسسات از سوی ارگانهای قرآنی، براساس موضوع فعالیت خود دستهبندی شوند و هر مؤسسه علاوه بر آموزش عمومی قرآن به فعالیت در یک حوزه تخصصی آموزش قرآن بهصورت همگام بپردازد.
وی بیان کرد: در رابطه با این امر طرح سرباز مسجد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگانها ارسال شده است و مورد استقبال مسئولان قرار گرفته است، اما متأسفانه اقدام عملی برای تثبیت و اجرای آن به عمل نیامده است.
معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مطابق این طرح قاریان و حافظان قرآن و طلبهها میتوانند در یکی از مساجد استان خود بهعنوان مدیر فرهنگی عهدهدار فعالیتهای قرآنی و برنامهریزی و ساماندهی آن برنامهها شوند.
فعال کردن ابر مؤسسات قرآنی؛ مهمترین راهکار گسترش سریع فعالیتهای قرآنی
وی تصریح کرد: مهمترین راه گسترش سریع فعالیتهای قرآنی فعالتر نمودن ابر مؤسسههای کشور است، اما در عین حال فعالتر کردن مؤسسات و رفع موانع موجود فعالیت این مراکز نیز میتواند عامل تأثیرگذاری در گسترش فعالیتهای قرآنی باشد.
مدیرعامل مؤسسه تسنیم فردوس قم اظهار کرد: در حال حاضر مؤسسات قرآنی کشور در زمینه جذب مخاطبان با مشکلات خاصی همچون عدم توجه کافی به آموزشهای عمومی کوتاه مدت و مفید مواجه هستند؛ زیرا در اکثر مؤسسات قرآنی آموزشهای عمومی با شیوههای فنی ارائه میشود. این در حالی است که با توجه به شرایط فعلی جهان همه مردم دوست دارند، در کوتاهترین مدت دورههای آموزش را گذرانده و مهارت لازم را کسب کنند. استفاده از اساتید مجرب و با تخصص و تجربه کافی، نقش مهمی در رفع این مشکل دارد.
ادامه دارد...