جایگاه زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی ایران ارتقاء یافت
کد خبر: 1346889
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
رئیس کنگره زنان قرقیزستان:

جایگاه زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی ایران ارتقاء یافت

شعب خارجی: ضمیرا آقباقیشوا؛ رئیس کنگره زنان قرقیزستان گفت: جایگاه زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی ایران ارتقاء پیدا کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آسیای مرکزی، ضمیرا آقباقیشوا؛ رئیس کنگره زنان قرقیزستان با علی کبریایی زاده؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  دیدار و گفت‌وگو کرد.



در این دیدار رئیس کنگره زنان قرقیزستان  گفت:  زنان ایرانی در طول تاریخ و اعصار گذشته در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی تحول آفرین بوده اند اما با پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه زن ایرانی ارتقاء پیدا کرد، این ارتقاء معنوی مددکار و پشتوانه ای برای حضور مؤثرتر  بانوان در جامعه شد.



 ضمیرا آقباقیشوا اظهار امیدواری کرد، شرایط به گونه‌ای فراهم شود که زنان دو کشور ایران و قرقیزستان از توانمندی های یکدیگر آگاهی پیدا کنند و با تبادل تجربیات در توسعه جامعه خویش مؤثر واقع شوند.



وی افزود: کنگره زنان قرقیزستان  سال 1993 تشکیل شده و در حال حاضر با 222 هزار عضو در تمام  استان‌‌های این کشور نمایندگی دارد و تا کنون طرح‌های متنوع و متعددی  را برای بهبود زندگی زنان قرقیزستان اجرا کرده است.



آقباقیشوا تصریح کرد: کنگره زنان قرقیزستان با سازمان‌های امور زنان کشورهای ترکیه، پاکستان، آلمان، مالزی، چین،  مجارستان، رومانی،  فرانسه، آمریکا، یوگسلاوی، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، اوکراین، هند وکره تفاهم‌نامه همکاری دارد و در کشورهای مالزی، فرانسه، شیلی و اسپانیا دفتر نمایندگی دایر کرده است.



در ادامه  رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: بانوان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تمام عرصه ها از جمله پزشکی، داروسازی، تکنولوژی هسته‌ای، فن آوری‌های نوین از جمله نانو تکنولوژی و زمینه‌های هنری به ویژه سینما به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند و جامعه ایرانی شاهد حضور سازنده آن‌ها در توسعه کشور است. حضوری که دستاورد انقلاب اسلامی است که به زن و خانواده کرامت بخشیده است.



کبریایی زاده افزود: به رغم اینکه دو کشور ایران  و قرقیزستان دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی هستند اما دو ملت از یکدیگر اطلاعات محدودی دارند این وضعیت در حوزه زنان بیشتر مشاهده می‌شود لذا ما رسالت سنگینی را به عهده داریم  که  امید است با تعامل و همکاری‌های فیمابین بتوانیم  در این عرصه منشاء تحول بشویم  و درگسترش و تحکیم روابط دو کشور سهیم باشیم.



یادآوری می‌شود، کنگره زنان قرقیزستان سازمانی اجتماعی و سیاسی است که در سال 1993 با هدف ارتقاء نقش زنان در توسعه اجتماعی قرقیزستان ومشارکت آن‌ها در امور سیاسی و پروسه تصمیم گیری در تمام سطوح اداره این کشور تأسیس شده است و دارای 222هزار عضو  است و  با 42 سازمان مردم نهادی که در زمینه امور زنان فعالیت می کنند همکاری دارد . 

captcha