به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در گفتمان دینی «بازمهندسی کارکاردهای مسجد» با رویکرد نماز و امر به معروف که با حضور جمعی از اعضای طرح یاوران نماز و خانوادهها در تکیه شاه خراسان برگزار شد، گفت: از نمونههای معروف در قرآن بر اساس آیه 21 سوره کهف و 96 آلعمران، احیای مراکز دینی و مساجد است. در قرآن کریم آمده است «در میان کسانی که پیشنهاد ساختمان و بنایی را به عنون یادبود بر مزار جوانمردان خداپرست طرح کردند بعضی گفتند چرا ساختمان یادبود بیهدف باشد. اگر بنا باشد ما یادگاری بر مزار این غارنشینان که عمری را در راه حفظ عقیده خود به هجرت و زندگی در غار گذراندند بنا کنیم، بهتر است آن بنا را مسجد قرار دهیم».
وی ادامه داد: لذا برمزار این جوانمردان که به اصهاب کهف معروف هستند ساختمانی به نام مسجد ساخته شد. ای کاش طراحان شهرها و شهرکها از قرآن درس میگرفتند و در ساختمانهای خود اول جایگاه مسجد را مشخص میکردند و سپس خیابانها و طراحی خود را با محوریت مسجد قرار میدادند.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: فرهنگ سراسری مسلمانان باید همان مساجد آنان باشد و هر تزئینات و امکاناتی که در جای دیگر هزینه میشود باید در مسجد و اطراف آن هزینه شود، زیرا که در غیر این صورت جاذبههای غیر مسجد بیشتر و مساجد خلوتتر خواهد شد.
وی گفت: احیای مساجدی که به گفته قرآن کریم از روز اول براساس تقوی بنیانش گذاشته شده، باید محوریت بیشتری داشته باشد. احیای مسجد توفیقی است که خداوند تنها به کسانی میدهد که اهل ایمان، شجاعت و اخلاص باشند. مسجد به قدری ارزش دارد که انبیای خدا نظیر حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل و حضرت زکریا(ع) خادم آن بودهاند.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: قرآن کریم میفرماید تولیت مسجدالحرام مقامی است که جز افراد باتقوی لیاقت آن را ندارند و هر کاری که از رونق مسجد بکاهد بزرگترین ظلم شمرده شده است. خواه کمرونقی مسجد به خاطر جلسات پی در پی ترحیم، محبوب نبودن امام جماعت، نامنظم بودن، بداخلاق بودن خادم یا نااهل بودن یک یا دو نفر از اعضای هیئتامنا و متولیان باشد و یا هر عامل دیگری که از تعداد شرکتکنندگان بکاهد بدترین ظلم است.
وی عنوان کرد: ما با هر لباسی به مسجد میرویم در حالی که قرآن میفرماید در هنگام رفتن به مسجد خود را زینت کنید. سوره اعراف آیه 31 میفرماید در میان چند نفر امام جماعتی که از نظر تقوی و سابقه یکسان هستند زیباترین آنان امامت را بپذیرد و در میان چند مؤذن خوش صداترین افراد اذان بگویند. اسلامی که میگوید هنگام نماز از بهترین لباس و عطر استفاده کنید و زنان بهترین وسایل زینت خود را همراه داشته باشند، اسلامی که مسجد را مرکز مشورت و اعزام به جبهه، کمکرسانی به دیگران و دادرسی محرومان و شناسایی نیروهای حزب الهی قرار داده است نباید محل افرد بیکار و ترسو باشد.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم بیان کرد: از بزرگترین معروفها از دیدگاه قرآن احیای مساجد و بازسازی آن است. چطور خادم حرم بودن افتخار است، کارشناس یا معاون فرهنگی یک اداره و سازمان افتخار است، حال معاون فرهنگی یک مسجد که خانه خداست برای ما ابهت و افتخار نیست.
وی بیان کرد: جامعه اسلامی مثل گیاهی است که هر روز باید رو به رشد و توسعه باشد تا بتواند روی پای خود بایستد. در تاریخ میخوانیم پیامبر اسلام(ص) همین که متوجه شد تکیه به دیوار کافری داده است، حرکت کرد و به درختی تکیه داد و فرمود «مسلمان تکیه به دیوار بیگانه نمیدهد».
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم ادامه داد: یکی دیگر از معروفها اخلاص و رنگ الهی دادن به کارها و انتخاب بهترین هدفها و نیتها حتی در خوراک، پوشاک و مسکن و ... است. نیت پاک و الهی کیمیایی است که با هر کار سادهای همراه باشد آن را به یک گوهر گرانبها تبدیل میکند. بهترین اهرم برای گسترش معروف ستایش از اهل معروف و تشویق آنان است. در جایی پیامبر(ص) دستور میدهد از هرکس که زکات میگیری او را تشویق کن و به او صلوات بفرست که این درود و صلوات تو برای او آرامبخش است.
مدرس معارف اسلامی در دانشگاه بیان کرد: در هیچ مکتبی اولین فرمان آن آیه مبارکه «اقرأ» نیست. اسلام علم و دانش را شرط اول برای رهبری و قضاوت و زمان تحصیل را از گهواره تا گور و مکان را تا چین و ثریا دانسته و قرآن برای تحصیل علم تنها یک شرط قرار داده است و آن این است که باید علم مفید باشد و از علوم بیفایده و یا مضر به شدت انتقاد کرده است همچنین بر شیوه تحصیل و یادداشت کردن و نشر آن و احترام به استاد و وظایف متقابل استاد و شاگرد صدها سفارش کرده است.
وی با اشاره به اینکه عدالت، توسعه و امنیت اولویتهای مدیریت در جامعه اسلامی است و مدیر مهدییاور و مهدیباور از دنیا به عنوان نردبانی برای آخرت بهره میگیرد، افزود: برخی انسانها این دنیا را رسمی و تمرکزشان بیشتر بر مسائل مادی است امام برخی دیگر دنیا را محلی برای گذر به آخرت میدانند.
حجتالاسلام لطفیان در پایان یادآور شد: صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(ع) نزد هر طایفهای و برای کل بشریت طراوت و تازگی دارد و برای همه زمانها جدید و نو است. متولیان مساجد جلسات دانشافزایی و صحیفه سجادیه را آبرومند در هیئتها برگزار کنند و مورد تحقیق، نشر، تدریس و گسترش قرار دهند. قرآن منهای عترت نمیتواند انسان را به شاهراه هدایت برساند. صحیفه سجادیه دارای آرامش ذاتی و مطابق با فطرت انسانی است و انس با آن بهترین همنشین محسوب میشود. همچنین سنین کودکی بهترین زمان برای تربیت قرآنی و آشنایی با صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(ع) است.