محمد مهدی اصفهانی، رئیس مرکز تحقیقات علوم قرآن، طب و حدیث دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آیه 81 سوره انعام در مورد شایستهتر بودن اهل ایمان بر سلامت، گفت: «فَأَیُّ الْفَرِیقَیْنِ أَحَقُّ بِالأَمْنِ: کدام یک از دو دسته به ایمنى سزاوارتر است..» بخشی از این آیه است که در مورد سزاوارتر بودن دو دسته اهل ایمان و غیر آن بر امنیت و سلامت پرسشگری کرده و پاسخ آن روشن است.
اهل ایمان در قرآن بر سلامت شایستهترهستند
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن اهل ایمان را شایستهتر به سلامت میداند، گفت: چنین شایستگی اهل ایمان بر سلامت به معنی عدم شایستگی بر سلامت آنان که دچار بیماری میشوند نیست بلکه خداوند در بیان خود در این عبارت به تصریح شایستهتر بودن اهل ایمان بر غیر آن برآمده است.
اهل ایمان در فشار و مضیقه هستند
اصفهانی با اشاره به اینکه در جهان امروز، حقوق افراد بدون هیچ قید و شرطی تحویل آنان نمیشود، بیان کرد: افراد به دلایل مختلف ممکن است از حقوق خود نیز محروم شوند چنانکه مومنان نیز به همین دلایل مختلف ممکن است از سلامت دور و بیمار شوند و این چیزی از شایستگی آنان بر سلامت کم نمیکند.
وی افزود: اهل ایمان اگر چه بر اساس قرآن شایستهتر بر سلامت هستند اما خیلی بیشتر در مضیقه و فشار هستند.
ابتلا به بیماری به دلایل مختلف
اصفهانی با اشاره به عواملی موثر مختلف در بیماری و سلامت، گفت: عوامل ژنتیکی، محیطی و اپی ژنتیک عوامل و دیدگاههای مختلفی هستند که هر کدام عوامل را برای بیماری و سلامت مطرح میکنند و ضرایبی بر آنها قایل میشوند به طوری که اصرار بر عوامل جسمی و ژنتیکی ما را به جبرگرایی، اصرار بر عوامل محیطی به منجر به نگرشی تبعیضگرا خواهد شد.
نزدیکی نگرش اپیژنتیک به دیدگاه اسلامی
وی با اشاره به نگرش و عوامل اپیژنتیک، افزود: نگرش اسلامی در سلامت لاجبر و لاتفویض بلکه امر بینالامرین است که نگاه منطقی به اپی ژنتیک آن را تبیین میکند تا جایی که انسان قادر است مثل آینهای اسماءالحسنی را در خود ببیند و منعکس کند و همه بشررا از آن بهرهمند کند.
تفاوت بایدها با هستها در دنیا
اصفهانی با بیان اینکه آنچه در دنیا میگذرد با آنچه باید باشد یکی نیست، عنوان کرد: اهل ایمان باید از امنیت و سلامت بیشتر برخوردار و احترام و ارج بیشتری در جامعه داشته باشند اما همیشه اینگونه نیست و از ابتدای امر خلقت هم اینگونه نبوده و نخواهد بود.
اهمال در پیشگیری از بیماری؛ مستوجب مسئولیت دینی
وی با اشاره به اینکه حفظ جان و سلامت تکلیفی دینی و اسلامی است، افزود: یک سری بیماریها قابل پیشگیری هستند که به دلیل وجوب حفظ جان و سلامت به عنوان تکلیفی شرعی، پیشگیری نیز به عنوان مقدمه چنین واجبی، واجب هستند و هر گونه اهمال در راستای مسئولیتهای پیشگیرانه حوزه سلامت نیازمند پاسخگویی در آن دنیا خواهد بود.