به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، با هدف تقویت سیاستهای شهری در حوزه خانواده، مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران سلسله نشستهای هماندیشی «پردیس خانواده» را طراحی کرده است. این نشستها، بستری برای بررسی علمی و نخبگانی مسائل خانواده پیش از تصویب نهایی سند سیاستی شهری را فراهم میکند. هدف از این اقدامات، بهرهگیری از نظر متخصصان و جمعآوری دادههای علمی برای تقویت تصمیمسازی در حوزه خانواده است.
در این نشست رضوان طالبزاده، استاد دانشگاه و تصویرگر با اشاره به مشکلات مادران دارای نوزاد در ایران، گفت: زنان ایرانی در همه شهرها، پس از به دنیا آوردن فرزند از جامعه حذف میشوند. تنها خدمات موجود برای مادران، اتاقهای مادر و کودک در اماکن عمومی است که اغلب محوریت آنها بر روی کودکان متمرکزاست و مادران فراموش شده اند.
طالبزاده با اشاره به دغدغههای نسل جدید تصریح کرد: نوجوانان ما در معرض کمبود شدید اطلاعات عمومی، فرهنگی و هنری هستند.فرهنگسراها و پردیسها باید بار مسئولیت ارتقای سواد هنری و فرهنگی نوجوانان را به دوش بکشند.
وی با بیان اینکه با طراحی بازیهای آموزشی، برگزاری مسابقات و برنامههای فرهنگی، دانش نوجوانان را در زمینه هویت تاریخی و ادبی افزایش مییابد، افزود: مهارتهای پولدرآوردن نیز باید در این مراکز آموزش داده شود و برای جذب مخاطب و انتقال درست پیامها، باید به سطح سواد و اطلاعات عمومی مخاطبان توجه ویژه داشت.
پردیس خانواده؛ میانجی بین شهر و خانواده
پریسا موسینژاد، معاون امور هنری، فراغت و نوآفرینی مرکز زنان و خانواده نیز در ادامه با تأکید بر نقش بنیادین خانواده در پویایی جامعه شهری، تصریح کرد: پردیس خانواده میتواند به عنوان نهاد میانجی میان شهر و خانواده عمل کرده و مسیر طراحی خدمات و راهبردهای خانوادهمحور را شفافتر و کارآمدتر کند.
وی با دعوت از تمامی فعالان و پژوهشگران حوزه خانواده برای مشارکت در تکمیل سند سیاستی و راهبردی پردیس خانواده افزود: این طرح درصدد است تا از رهگذر شناخت واقعی و متنوع خانوادهها در محلات مختلف، توزیع عادلانه فضاهای شهری، تقویت انسجام اجتماعی و بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی، بستری برای عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی و ایجاد شهری خانوادهدوست فراهم آورد.
سارا کنعانی، نویسنده نیز با بیان اینکه فراهم کردن فضا برای خانوادهها نیاز به طراحی ویژه دارد، گفت: در تهران بوستانهایی مختص بانوان وجود دارد و بانوان میتوانند در آن جا بهراحتی و با آزادی کامل به فعالیتهای ورزشی و تفریحی بپردازند؛ برای ایجاد فضایی مشابه اما ویژه حضور خانوادهها، مانند پردیس خانواده، نیازمند طراحی تخصصی و دقیقتری هستیم.
وی افزود: برای پردیس خانواده، توجه به طراحی موضوع مهمی است؛ طراحی هنرهای تجسمی براساس سه فاکتور اصلی انجام میشود و فرآیند شامل تعریف هویت و برند، تحقیقات و بررسی محتوا و مخاطب است. در این مسیر، نیازها و اهداف پروژه مشخص میشود و تیمی متشکل از طراحان گرافیک، معماران و متخصصان مختلف دور هم جمع میشوند تا راهکارهای متنوعی ارائه دهند.
کنعانی گفت: در حال حاضر، در مرحله ابتدایی یعنی شناخت دقیق نیازها و اهداف هستیم و برای فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور همزمان خانواده، نظرات کارشناسان و متخصصان و مخاطبان ضروری است تا طراحی داخلی به بهترین شکل انجام شود.
بازیوارسازی در پردیس خانواده
در ادامه این نشست علی ادریسزاده، پژوهشگر و طراح بازی با اشاره به پروژههای اخیر خود با مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران که شامل طراحی بازیهای شهری خانوادهمحور بوده است، گفت: برای «بازی شهر» از 50 طراح بازی با دیدگاههای مختلف دعوت کردیم تا بازیهایی متنوع برای خانوادهها طراحی کنند تا بتوانیم بستهای کامل و متناسب با نیازهای متنوع خانوادهها ارائه دهیم.
وی افزود: مرکز زنان و خانواده شهرداری نیز موضوع «تهران خانواده» را مطرح کردهاند تا خانواده به صورت فعال و هماهنگ عمل کند. ترکیب اعضای خانواده از نظر سن و سلایق مختلف چالش برانگیز است و باید فضایی طراحی شود که همه بتوانند در کنار هم اوقات خوشی را سپری کنند.
ادریسزاده با اشاره به «پردیس خانواده» گفت: باید برای هر عضو خانواده وظایف مشخصی تعریف شود که همافزایی ایجاد کند و همه بتوانند به راحتی کنار هم وقت بگذرانند؛ مهمترین عامل نوآوری در پردیس خانواده، مفهوم «بازیوارسازی» است؛ یعنی طراحی فضا به گونهای که وقتی اعضای خانواده وارد میشوند، حس کنند واقعاً یک خانواده هستند. این ایده نوآورانه میتواند بنیاد خانواده را تقویت کند و تجربه حضور در فضاهای عمومی و تفریحی را به سطحی بالاتر و معنادارتر ببرد.
هویت بصری پروژههای شهری
علی شیر دستیان، طراح گرافیک نیز در این نشست با اشاره به اهمیت هویت بصری در پروژههای شهری گفت: هویت بصری باید در تمام ابعاد پروژه «پردیس خانواده» ظهور پیدا کند. مهمترین قدم برای جلوگیری از هدررفت سرمایهها، «برندسازی» است؛ باید پروژههایی مثل پردیس خانواده به گونهای طراحی شوند که در کنار نمادهایی چون برج میلاد و برج آزادی، به یک آیکون شهری تبدیل شوند.
شیردستیان با اشاره به ضرورت طراحی یک هویت منسجم برای پردیس خانواده بیان کرد: از لوگو گرفته تا رنگ، فرم و شیوه نمایش، باید همهچیز دارای انسجام بصری باشد. در تهران، با وجود حضور زیاد تبلیغات، نبود انسجام بصری باعث شده اثرگذاری آنها بسیار کمتر شود.
انتهای پیام