کد خبر: 1348659
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
موسوی هوایی عنوان کرد:

زیارت‌رسول(ص)؛ تحقق ارتباط با رحمت‌ دو عالم/ شفاعت فرهنگ است

گروه اجتماعی: معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره مستندات دینی شفاعت پیامبر اکرم(ص)، گفت: ارتباط با پیامبر(ص) یک ارتباط ریشه‌دار و پشتیبان بسیاری از اتفاقاتی است که باید در عالم بیفتد؛ ارتباطی که در زیارت پیامبر(ص) از دور حاصل می‌شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از اساسی‌ترین مسائلی که برای حل معضلات بشریت و حرکت متعالی جامعه انسانی مورد نیاز است را وحدت، امنیت و آرامش دانست و گفت: اساس وحدت، آرامش و امنیت باید محورهایی باشد که انسان‌ها از لحاظ اندیشه و باور آنها را پذیرفته‌اند و حول محور آنها با هم یکی شده همدیگر را دعوت به آرامش می‌کنند.



حق؛ محور وحدت جهانی



وی وحدت را مسئله‌ای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و از همه بالاتر مقوله‌ای دینی برای مسلمانان دانست و اظهار کرد: حق، حقانیت، خدای متعال، قرآن، پیامبر و اهل بیت(ع) حقایق عالم هستند پس وحدت نیز باید حول این حقیقت‌ها شکل گیرد.  



حجت‌الاسلام موسوی هوایی با تأکید بر اینکه ادیان مختلف هم این مسئله را قبول دارند اما از اعلام آن طفره می‌روند، تصریح کرد: باید محوریت بحث در عالم مسئله وحدت جهانی باشد و اینکه مردم عالم به دنبال یک هدف مقدس که از جانب خدا به انسان‌ها رسیده باشند؛ هدف تعالی انسانی که زمینه‌های ظهور را فراهم کند.



حضرت رسول(ص) محور وحدت است



وی یکی از محورهای مهم وحدت جهانی را وجود مقدس پیامبر(ص) دانست و گفت: هم از لحاظ حقیقی و هم از لحاظ حقوقی حضرت رسول(ص) محور وحدت است؛ از لحاظ حقیقی شخصیت عظیم پیامبر(ص)، خصلت‌های مختلف الهی و انسانی که ایشان داشته‌اند، معرفی این شخصیت به جهان بشریت در طول قرون مختلف و امتحان پس دادن این حرکت فرهنگی باید ما را مجاب کند که روی شخصیت پیامبر خوب کار کنیم و ایشان را خوب معرفی کنیم.



موسوی هوایی ادامه داد: از لحاظ حقوقی جایگاه رسالت و جایگاه رسول‌الله و نبی‌الله بودن جایگاه عظیمی است به ویژه که حضرت محمد(ص) خاتم الانبیاء و‌المرسلین هستند و جا دارد که ما مردم دنیا به ویژه مسلمانان را متوجه این مقام و منزلت کنیم.



چگونگی شفیع قرار دادن پیامبر(ص) بعد از وفات ایشان



وی یکی از ابزارهای این کار را زیارت دانست و با اشاره به آیه 64 سوره نساء که می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا؛ و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند پیش تو مى‌‏آمدند و از خدا آمرزش مى‏‌خواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش مى‌‏کرد قطعا خدا را توبه‌‏پذیر مهربان مى‏‌یافتند»، به تبیین جایگاه زیارت حضرت رسول (ص) و نحوه شفیع قرار دادن ایشان نزد خدا پرداخت و گفت: در روایات شیعه و سنی آمده است که مسلمانان نزد پیامبر می‌آیند و می‌گویند: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ؛ قطعا تو خواهى مرد و آنان [نیز] خواهند مرد»(آیه 30 سوره زمر) وقتی شما از دنیا می‌روید چگونه از شما بخواهیم که برای ما استغفار کنید که پیامبر(ص) فرمودند: بیایید کنار قبر من و در آنجا طلب کنید که من برای شما استغفار کنم و فرقی ندارد زنده و مرده من.



معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به دیدگاه وهابیت در خصوص حرام بودن اعتقاد به شفاعت و توسل، گفت: این آیه قرآن است در حالی که وهابیت به عنوان یک فرقه مخالف آیات صریح قرآن بوده و حتی اجازه توسل به پیامبر(ص) و قرآن را هم نمی‌دهند.



شفاعت فرهنگ است چرا که روح نمی‌میرد



وی افزود: شفاعت یک فرهنگ است چرا که روح نمی‌میرد و روح در تعالی خود وقتی از جسم جدا شد، بسیار عظیم‌تر و قوی‌تر می‌شود به ویژه یک روح عظیم و قدسی مانند روح پیامبر(ص).



حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) فرموده‌اند ارتباط با من را با زیارت محقق کنید و ائمه(ع) فرموده‌اند که بهتر است این زیارت از نزدیک باشد، عنوان کرد: ولی از دور هم می‌توانیم خود را به پیامبر(ص) متصل کنیم.



وی ادامه داد: در روایات اهل سنت و شیعه هم هست که پیامبر(ص) فرموده‌اند هر کسی که بعد از نماز رو به آسمان کند (در برخی از روایات آمده است که رو به مدینه کند) و بر من سلام و صلوات بفرستد ملائکه مأمور هستند که این سلام را به مضجع من در مدینه برسانند.



مضجع شریف پیامبر(ص) نماد توحید است



معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی مضجع شریف پیامبر(ص) را نماد توحید عنوان کرد و گفت: ارتباط با پیامبر(ص) یک ارتباط ریشه‌دار و پشتیبان بسیاری از اتفاقاتی است که باید در عالم بیفتد. ارتباطی که در زیارت پیامبر(ص) از بعید حاصل می‌شود.



زیارت‌، سلام بر انسان‌های حی و حاضر و زنده است



وی زیارت‌نامه حضرت رسول(ص) از بعید را دارای مضامین بلند توحیدی، مباحث مربوط به نبوت، بیان جایگاه پیامبر(ص) و معرفی پیامبر(ص) آنگونه که هستند، عنوان کرد و گفت: کسی که می‌خواهد پیامبر(ص) را بشناسد به کمک این زیارت‌نامه می‌تواند شناخت جامعی از ایشان به دست آورد. به ویژه اینکه زیارت‌های ما شناخت بالفعل است به این معنی که شما در زیارت‌ها خطاب می‌کنید «الاسلام علیکَ» یعنی خطاب به فرد حاضر و زنده و نمی‌گویید «الاسلام علی» یعنی سلام بر فرد غایب.



موسوی‌هوایی تصریح کرد: خداوند می‌فرماید عمل کنید من می‌بینم، رسول می‌بیند و مؤمنان نیز می‌بینند که در رأس مومنان ائمه(ع) بوده شاهد بر اعمال ما هستند. سلام‌هایی که در زیارت حضرت رسول(ص) از بعید است مستقیماً پیامبر(ص) را خطاب قرار می‌دهد و این از لحاظ معنوی بسیار عظیم است.



هم‌صدا پیامبر(ص) را صدا کنیم



وی افزود: قرائت زیارت‌نامه پیامبر(ص) توجه کردن انسان‌ به قطبی از قطب‌های معنوی و سرسلسله کل انبیاء و اولیاء است و نه‌تنها از لحاظ مسائل ایمانی و تقویت باورهای دینی و زیربنایی برای شکل‌گیری هنجارهای خوب اجتماعی و دینی ما کار بزرگی است؛ بلکه هم‌صدا خواندن پیامبر(ص)، متصل شدن و درخواست کردن از ایشان غیر از معارفی است که از لحاظ عملی و اخلاقی در جامعه ما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

captcha