به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر در این گفتمان با اشاره به اهمیت رسالت خانوادهها برای آشنایی عمیقتر با مفاهیم و اسرار نماز، گفت: نماز معجون الهی با کشف تام محمدی برای درمان تمام دردها و نقصهای نفس انسان تشریح شده است. اساس راز نماز، در شهود عینی نمازگزار نهفته است.
وی ادامه داد: براساس آیه 60 سوره غافر نیایش، نماز و دعا نیاز ضروری انسان است و هیچ عبادتی چون دعا ابعاد زندگی معصومین(ع) و پیروانشان را پر نکرده است. نیمی از سوره حمد، قنوت، تشهد و اذکار رکوع و سجود نماز دعاست. حتی مراسم پرشکوه حج نیز با دعا شروع میشود. وضو، غسل و تیمم نیز با نیایش شروع و خاتمه مییابد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: اهل بیت(ع) حتی در کارهای عادی همه کارهای روزمره خویش را با دعا ممزوج میکردند. کارهایی چون غذا خوردن، لباس پوشیدن، خوابیدن و ورود و خروج از منزل و ... . به واسطه همین دعا و نیایش و شب زنده داریهاست که سالکان کوی عشق میتوانند پرواز کنند.
وی افزود: قرآن آزادی را در گسستن بیندهای هوی و هوس میداند و بندگی و عبودیت را اوج آزادگی تلقی میکند. برخلاف نابخردان دنیا زده که آزادی را در بیبند و باری و افسارگسیختگی میدانند. امام علی(ع) میفرماید «پروردگارا این عزت مرا بس که بنده تو باشم و این افتخار مرا بس که تو پروردگار من باشی». قرآن کریم تنها سند ارتباط پروردگار عالم بشر در چارچوب وحی است.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: قرآن مجید وصیتنامه خدا برای خدایی شدن انسان است. آیه آیه قرآن کریم درجات بهشت سعادت است. قرآن آبشار جان بخش و روحافزایی است که از عالم ملکوت نازل شده تا دلهای انسانهای باتقوی را سیراب و بارور کند. قرآن کریم نسخه شفابخشی است که دردهای کهن و کشنده روحی بشر را مداوا میکند.
وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) مفسران واقعی قرآن کریم هستند که به عنوان اسوه حسنه معرفی شدهاند، گفت: آنها هم با قرآن انس و الفت داشتند و هم به سبب این کتاب الهی آرامش روحی و روانی مییافتند. هم با تلاوت آیات ملکوتی آن با خدا راز و نیاز و هم با عمل به دستورات آن خود را سرافراز میکردند. آنان قرآن را مونس جان خود میدانستند و با وجود آن از هیچ چیز بیم نداشتند.
امام جمعه نیکشهر بیان کرد: کلام معشوق نزد عاشق بسیار شیرین است معصومین(ع) با تلاوت قرآن با خدا ارتباط برقرار میکردند و از لابه لای آیات قرآن خدا را جستجو میکردند و قرآن را مظهر تجلی یار میدانستند.
وی ادامه داد: زهد قرآنی به معنای آزاد شدن انسان از تمایلات نفسانی، مظاهر دنیوی و رسیدن به درجات عالی کمال است که جاذبههای مادی او را اسیر نکرده و جهت ندهد. براساس کلام نورانی امیرمؤمنان(ع) میفرماید «زهد در دنیا عبارت است از کوتاهی آرزو، شکر هر نعمت و پرهیز از هر چه که خدای بزرگ حرام کرده است». همچنین امام صادق(ع) فرمودند «زهد در دنیا آن است که اعتماد تو به آن چه در دست داری بیشتر از اعتماد به آن چه در دست خداوند بزرگ است نباشد».
این استاد دانشگاه بیان کرد: استفاده از نعمتهای خدا در دنیا در محدوده مباح و مجاز نه تنها ممنوع نیست بلکه ممدوح نیز هست. پیامبر(ص) فرمود، حکایت دنیا حکایت آن سواری است که در راه به درخت سایهدار میرسید و زیر آن به استراحت میپرداخت و هرگاه سایهاش تغییر جهت داد، سوار نیز کوچ کرده و درخت و سایهاش را رها میکند.
وی با بیان اینکه توکل نعمت بزرگ خداوندی است، گفت: یکی از مهمترین و ملموسترین سیره ائمه معصومین(ع) توکل به خدا بود که هیچ کاری را یا حرکتی را بدون توکل بر پروردگار عالم انجام نمیدادند. برطبق سوره طلاق، انسان برای رسیدن به کمال و قرب الهی و اهداف زندگی خود به اسباب مادی و روحی نیازمند است و هرچه هدفش بزرگتر باشد این نیاز بیشتر خواهد شد همچنین از سوی دیگر پدیدههایی چون غم، اندوه و سستی اراده، ناامیدی، دودلی و سرگردانی و ... در تضعیف روحیه انسان مؤثرند. اگر انسان از سوی منبع پرقدرتی تغذیه و تقویت روحی نشود، مسلماً بازنده خواهد شد.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: سیره اهل بیت(ع) راضی به رضای خدا بودن است. هرگز در برابر خدا چون و چرا نکردند. براساس آیه 163 سوره انعاام و آیه دو سوره طاها، وقتی بندهای تمام خواستههای مولای خویش را به جای آورد و از چیزهای ناخوشایند پرهیز کند و همواره در پی به دست آوردن رضای او باشد، به هدف خویش نائل میشود و رضایت بنده از خواست خدا، رضایت خدا از بنده را سبب میشود و این اصلی است که قرآن بر آن تأکید کرده است.
وی در خصوص صله ارحام، گفت: خویشاوندان که ارتباط خونی با هم دارند، شاخ و برگهای یک درخت و گلهای یک بوستان هستند، پس ارتباطشان هم طبیعی است و قطع را بطه و رفت و آمد میان اقوام، عارضهای ثانوی و یک بیماری اجتماعی و آفت خانوادگی به حساب میآید. اگر بیدلیل باشد زشت و ناوراست و اگر دلیل هم داشته باشد قابل رفع و شایسته تجدید رابطه است. سفارش قرآن بر این است که حتی با آنان که با شما بریده و قطع رابطه کردهاند صله رحم و تجدید رابطه کنید که این نوعی ایثار و گذشت است.
امام جمعه نیکشهر در پایان یادآور شد: مسلم است که قطع رابطه هم سردی و کدورت و جدایی دلها را در پی دارد البته آن چه گاهی مانع رفت و آمدهای خانوادگی و دیدارهای دوستانه میشود توقعات بالا، هزینه، مخارج، وقت و حوصله نداشتن افراد است اما اگر به حداقل هم راضی باشیم و لحظهای از حال اطرافیان مطلع شویم، صله رحم بیشتر و ارتباطها قویتر خواهد شد.