به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در این نشست گفت: وقتی در آیه چهار سوره قلم خداوند پیامبرش را به عنوان «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» میستاید و از طرفی هم به ما دستور تأسی و اقتدا داده شده پس دارای خلق عظیم شدن شدنی است و گرنه چنین دستوری به بشر داده نمیشد.
وی بیان کرد: همچنین در سوره بقره آیه 129 دعای ابراهیم خلیل را میخوانیم که به ما میآموزد مشکلات جامعه را با اقامه نماز و اخلاق محمدی حل میکند. اعتماد به یکدیگر و عمل به وظیفه از سوی هر کارگزار مشکلگشاست. هرکس در هر شغلی که دارد اگر در همان محدوده کسب اخلاق الهی را سرلوحه کار خود قرار دهد و مقید به نماز اول وقت باشد، افراد در رفاهند و مراجعان نیز از او راضی خواهند بود. براساس آیه 15 سوره جن گناه قبل از اینکه به دیگری ضرر بزند به گناهکار ضرر میرساند. همان طور که هیزم پیش از این که پارچه را بسوزاند ماده و بدنه خود را میسوزاند.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم عنوان کرد: کسی که دست به تبهکاری میزند و نماز را ترک میکند، خیال میکند گناه امری اعتباری است در حالی که گناه امری حقیقی و ریشه تکوینی دارد. باطن اخلاق بد، جهنم و حقیقت اخلاق خوب بهشت است. کجفهمی و بدفهمی فرد غافل و جاهل باعث میشود وهمش بر فهمش حاکم باشد و فکر به جای شناگر بودن شناور باشد. گاهی انسان از شدت غضب سکته میکند و سلامت اعصاب خود را از دست میدهد. در واقع با این عوامل ما قبل از اینکه به قیامت برسیم خودسوزی را از درون خود احساس میکنیم.
وی ادامه داد: براساس آیه 21 سوره طور و 38 سوره مدثر که میفرماید «هرکس در گرو اعمال خویش است»؛ نوع انسانها آزاد نیستند و خودشان با سوء اختیار، دست و بال خود را بستهاند و توان حرکت ندارند در واقع از یک موجود جامد و ساکن دیگر توقع ترقی نیست. اگر کسی خود را به وسیله رذایل اخلاقی در غل و زنجیر جامعه بند کرده باشد و همیشه به فکر این باشد که مردم چه میگویند. این غل و زنجیر اخلاقی در قیامت به صورت «خذوه فغلوه ثم الجحیم صلوه» ظهور میکند.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید مراقب ظاهر آراسته و باطن آلوده باشیم، گفت: نظام سرمایهداری غرب که به ظاهر زیباست، جز فساد و ظلم چیزی از آن نظام مشهود نیست. نه در داخل خود با عاطفه رفتار میکند و نه نسبت به خارج از محدوده خود با قسط و عدل. مدینه فاضله را انسانهای آزاده میسازند و انسانهای آزاده در پرتو اخلاق ساخته میشوند و هرگز حاضر نمیشوند در درون خود چاه بدبویی حفر کند و دیگران هم حاضر نیستند دلوی در چاه بدبوی او انداخته مشتی لجن از او استنباط و استخراج کنند.
وی ادامه داد: قرآن کریم به ما میآموزد اگر بتوانی کسی را به راه راست هدایت کنید و یک بچه مسلمان تحویل جامعه بدهید تنها ثوابش این نیست که یک نفر را زنده کرده باشی بلکه مثل این است که دنیا را زنده کردهای. ما میتوانیم قانون وراثت محیط تغذیه و حتی قانون تربیت خانوادگی را هم خنثی کنیم. مربی و معلم خوب میتواند در هر چهار قانون اثرگذار باشد و آنها را خنثی کند مثل «عمر بن عبدالعزیز» از خلفای بنیامیه که به شیعه خدمت کرد. نخستین مسألهای که یک مؤمن مسلمان باید به طور بسیار جدی به آن توجه داشته باشد، مسأله نیت و انگیزه است که بیش از خود عمل اهمیت دارد.
حجتالاسلام لطفیان با اشاره به اینکه سیره اولیای دین، پیامبران و امامان دینی بود که برای تأمین مخارج زندگی خود و خانوادشان کار میکردند، گفت: خداوند از جوان بیکار بدش میآید نه جوان بیشغل یعنی اول کاری باش تا شغل هم پیدا شود. در واقع اخلاق نیکو به عنوان یکی از عوامل گشایش در رزق و روزی و اخلاق بد به عنوان یکی از عوامل تنگدستی و فقر معرفی شده است. پیامبر اکرم(ص) خطاب به ابوذر غفاری میفرماید «ای ابوذر به درستی که انسان گاهی به دلیل انجام گناه از روزی مقرر خود محروم میشود». رزق فقط خوراک، پوشاک، مسکن و مرکب و امثال آن نیست بلکه شامل رزقهای معنوی است.
وی ادامه داد: پس از پیدایش ایمان اگر انسان در تصفیه دل بکوشد و آلودگیها را از قلب و روح خود پاک کند، آن معرفت عقلی به تدریج از مرحله دانستن به مرحله یافتن و دیدن میرسد که میان دانستن و یافتن تفاوت بسیار است. بنابراین نمیتوان تنها دانستن این مفاهیم را به حساب تکامل روحی گذاشت. عبادت محصور در پارهای اعمال که در اصطلاح اعمال عبادی نامیده میشوند، نیست؛ بلکه هر عملی که به قصد بندگی و اطاعت از امر او انجام پذیرد یعنی نیت خالص برای خدا باشد عبادت است. عبادت و نماز اصیل توجه دل به سوی خداست و اقبال دل به سوی درگاه الهی است و لازمه بندگی در گرو رها شدن از قیدیتها و معبودهای ظاهری و باطنی است.
محقق و پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: بندگی خدا عین آزادی است و رها شدن از قید هر نوع حقانیت و ذلت که معبودهای گوناگون با خود به همراه میآورند. هر معبودی جز خدا ناقص، وابسته و حقیر است. امروز انسان به بهانه آزادگی از بندگی خدا روی برتافته در نهایت کارش به بندگی و بردگی حزب ملیت نژاد و بدتر از همه نفس اماره خویش کشیده است. براساس آیه 191 سوره آلعمران معصومین بزرگوار و پیروانشان مثل امام خمینی(ره) لحظه به لحظه عمر خود را با یاد خدا سپری کردند آنها وقتی لباس میپوشند خدا را سپاس میگویند و بر سر سفره غذا حاضر میشوند و بسم الله را بر زبان جاری میکنند و بر مرکب و وسیله نقلیه که سوار میشوند سه بار تکبیر میگفتند و ... .
وی یادآور شد: از جمله آثار نماز و یاد خدا آرامش قلبی و روحی انسان، نورانیت و بصیرت دل، وارستگی از لذات مادی، جلب نظر الهی، دوری از گناه و خودیابی و کامل کردن ارتباط خود با چهار مورد است، خود، خدا، خلق و خلقت. در سختیهای روزگار براساس آیه 28 سوره رعد بهترین پناه انسان خدای متعال است که دلهای داغ دیده را مرهم مینهد و کشتی شکستگان را به ساحل میرساند. مرگ ما را از رنج دنیا به بهشت پهناور و نعمتهای جاودان میرساند و مرگ آغاز زندگی جاوید است.
یادآور میشود، این نشست با همکاری مرکز امور جوانان هلال احمر، دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و ستاد اقامه نمازاستان قم برگزار شد.