به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی واعظی، عضو مجلس خبرگان رهبری در پیشهمایش حکیم طهران با موضوع جریانشناسی حوزه حکمی تهران، که امروز چهارشنبه، 18 دیماه در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، از آیتالله سید حسن مصطفوی به عنوان شخصی نام برد که شایسته است احیای حوزه حکمی تهران را امامت کنند و گفت: بدون قابلیت تهران برای طرح بحثهای فلسفی مطمئناً این اتفاق در گذشته هم نمیافتاد و بر همین اساس زمینه احیای فلسفه در حوزههای تهران وجود دارد و خوب است که آیتالله مصطفوی برای این امر پیشقدم شوند.
واعظی با بیان این که آقاعلی مدرس از حکمایی است که سینه شریفشان ظرف حکمت نبوده بلکه چشمه حکمت بوده است، اظهار کرد: تمام کسانی که در فلسفه یا فقه و اصول نوآوری داشتهاند و صاحب مکتب بودهاند، همه چشمهسار علم بودهاند و نه این که صرفاً ظرف علم باشند. برای مثال شیخ انصاری صدر شریفش ظرف علم اصول نیست بلکه چشمه علم اصول است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آقاعلی مدرس بدون تردید یکی از عناصری است که به دلیل نورانیتی که داشت حکمت از دورنش میجوشیده و حرفهای بلندی که دارد بیشک رزقهای کریمی است که روزی هر کسی نمیشود و سنخیت و تناسب میخواهد.
واعظی در تشریح این مطلب عنوان کرد: هر حرفی و هر برهانی روزی هر کسی نمیشود و این دیگر تجربه قطعی است که سهم هر کسی در نوآوری به اندازه سهم تقوای اوست. چشمه این گونه حرفهای نو تقواست و این مطالب با تعلیم الهی القا میشود و آقاعلی مدرس همین خصیصه را داشت.
وی با اشاره به برهان آقاعلی مدرس در باب وجود خدا، بیان کرد: برهانی که ایشان اقامه میکند و هستی را از ماسویالله تطهیر میکند یک سطر هم نمیشود و علامه طباطبایی هم که در این مباحث اهل تعارف نبود و چیزی جز برهان نمیشناخت در این باره فرموده بود که کلام آقاعلی مدرس حق است. خب یک فرد باید این طهارت در وجودش باشد که وجود را از ماسویالله تطهیر کند. اینها افراد معمولی نبودند و کسانی بودند که خدا را بندگی میکردند و این رزقهای الهی هم روزی آنها شد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصل امتناع تناقض، آن را مساوی عقل دانست و گفت: این اصل بیانگر مصونیت و معصومیت عقل از خطا و اشتباه است و تمام سرمایه انسانی ماست.
واعظی با بیان این که خدای سبحان برای گرفتن دست انسان به غیر معصوم اعتماد نکرده است، اظهار کرد: خدا سه عنصر را برای دستگیری انسان قرار داده است که هر سه معصوماند. این دستگیر یا قرآن است که باطل به آن راه ندارد یا ذات مقدس رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) ایشان که صاحب عصمت مطلق هستند، میباشد و حجت سوم هم که عقل است مساوی با امتناع اجتماع متناقضان است و این هم معصوم و مصون از خطاست؛ هر چند که عقلا ممکن است برای رسیدن به این قانون و وقتی که در قالب علمی و به شکل متعارف آن را مورد توجه قرار میدهند، اشتباه کنند.
وی این امر را که خداوند دستگیری انسان را به غیرمعصوم نسپرده است نشان اهتمام و احترام الهی به انسان دانست و بیان کرد: باید در همایشی که برای یکی از اصحاب عقل و خرد یعنی مرحوم آقاعلی مدرس برگزار میشود تلاش کنیم از این اصل حمایت کنیم و اجازه ندهیم که این اصل به خطر بیفتد؛ چه این خطر گاه بسیار رو در رو، رک و صریح است و گاهی خطری است پیچیده و باید به این امر توجه کنیم.