حجتالاسلام مهدی ولیزاده، مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان غربی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: یکی از فعالیتهای اساسی امام حسن عسگری(ع) زمینهسازی برای غیبت امام زمان(عج) بود که با روشهای گوناگون به این مسئله اقدام میفرمود.
وی افزود: یکی از این فعالیتها خبر دادن غیبت حضرت مهدی(عج) بود و در این راستا امام یازدهم در موارد متعدد غیبت حضرت ولی عصر(عج) را بیان میکرد و میفرمود، گویا میبینم که پس از من بر سر جانشینم اختلاف پیدا میکنید، آگاه باشید که هر کس به ائمه پس از رسول خدا(ص) اقرار کند اما منکر فرزندم شود، مانند کسی است که به تمامی انبیای الهی اقرار کرده اما نبوت خاتمالانبیاء(ص) را انکار کرده باشد.
وی ابراز کرد: امام حسن عسکری(ع) میفرمود، آگاه باشید که برای فرزندم غیبتی است که هر فردی نسبت به آن شک و تردید داشته باشد، عاقبت خوشی نخواهد داشت و هر کس منتظر فرزندم باشد و به غیبت او اعتقاد داشته باشد خداوند نیز وی را حفظ میکند.
حجتالاسلام ولیزاده گفت: امام یازدهم برای مهیا ساختن ذهن مردم و بهویژه شیعه در امر غیبت، شیوه نهانسازی خود را بیش از آنکه در زمان امام هادی(ع) مورد توجه قرار گیرد، به کار گرفت و در این راستا تقویت سازمان وکالت از روشهایی بود که امام حسن عسکری(ع) برای زمینهسازی غیبت حضرت مهدی(عج) انجام میداد.
مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: این نهاد در زمان امام صادق(ع) تشکیل شد و با فعالیتهای ائمه اطهار(ع) کار خود را آغاز کرد و تا زمان امام حسن عسکری(ع) شکل منسجم و نظاممندی را به خود گرفت؛ بنابراین امام یازدهم ثابت کرد که در زمان غیبت نیز میتوان با بحث وکالت با امام زمان(عج) ارتباط داشت و پیروی ایشان شد.
وی با اشاره به دیگر فعالیتهای امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان با بیان حق در جامعه روشنگری میکرد چون در زمان حضرت انحرافهای گوناگونی مانند جعل حدیث و نشر روایات دروغین میان مردم وجود داشت که امام یازدهم با شبههزدایی و تبیین عقاید راستین به تبیین آنها میپرداخت و به خاطر همین فعالیتهای فرهنگی و سیاسی امام(ع) بود که مورد غضب خلفای عباسی قرار گرفت و ایشان مجبور به ترک مدینه و اقامت در شهر سامرای عراق شدند.
مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان غربی تأکید کرد: از آنجایی که امام مدافع دین خداوند متعال است؛ بنابراین نسبت به جریانهای فکری و اعتقادی زمان خویش نمیتواند بیاعتقاد باشد پس دوران زندگی امام حسن عسکری(ع) نیز خالی از این گرایشها و افکار نبود.