به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه شهرستان نیکشهر در گفتمان دینی «امر به معروف فرصتها، چالشها و آیندهنگری» که در نیکشهر برگزار شد، با یادآوری شهادت نواب صفوی و طهماسبی، از فدائیان اسلام در سال 1334، گفت: بعضی گناهان و مفاسد اخلاقی از عقاید و خیالهای باطل بر میخیزد که اگر شیوه ما اصلاح عقاید باشد بهتر به نتیجه میرسیم.
وی ادامه داد: نتیجه آموزش اصول عقاید به فرزندان کم رنگ شدن مفاسد و زشتیها در زندگی فردی و اجتماعی است به طور مثال افرادی که برخلاف نهی قرآن، برای زندگی خود به طاغوتها و ستمگران تکیه میکنند، اگر معتقد باشند که تمام قدرت و قوت از آن خداست، برای کسب قدرت این همه ریاکاری، خودنمایی، تملق و عیبپوشی نابجا نمیکنند.
وی افزود: گروه دیگری که صدها و هزاران کار خلاف انجام میدهند و حقالناس را رعایت نمیکنند خیال میکنند که سرمایه، مقام و وابستگی به شرق و غرب، ازدواج با فلان شخص، اشتغال فلان کار و امثال آنها عزت آفرین است به طور مثال پسر نوح که در برابر تهدید به غرق کفار، به پدر گفت «من به کوه پناهنده میشوم تا غرق نشوم» غافل از آنکه روز قهر الهی، کوه به ظاهر با عظمت نیز نجات نمییابد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: این همه خود را برای هیچ و پوچ و لذتگرایی موقت به آب و آتش میزنند این افراد را قرآن ملامت میکند «آیا عزت را از دیگران میخواهی» ایمان و باور ما به اینکه قدرت و عزت تنها از اوست این اعتقاد ما را از ارتکاب بسیاری از گناهان باز خواهد داشت. قرآن به ما میآموزد سوءظن نبرید و تجسس نکنید زیرا سوءظن سرچشمه تجسس و تجسس سرچشمه غیبت میشود.
وی بیان کرد: اگر دین زنان را از پایکوبی منع و یا از گفتار همراه با ناز و کرشمه و تحریکآمیز نهی میکند، به خاطر خشکاندن سرچشمه گناه است. خلوت با نامحرم در خانه یا محل کار، آزاد گذاشتن بیش از حد کسانی که آسیبپذیر هستند، در اختیار قرار دادن فیلمها و سیدیهای مبتذل، راحت گذاشتن ارتباط دختر و پسر در پارکها و اتوبوسها و ... همه میتواند از اسباب تولید گناه باشد. طبق دستور دین مسئله جداسازی دختر و پسر به معنای تحقیر زن و یا مرد نیست، بلکه نوعی سالمسازی است.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: انقلاب اسلامی ثابت کرد که حضور زن در صحنههای اجتماعی، علمی و سیاسی ربطی به بیبند و باریها و مفاسد غربی ندارد زن موجودی است کامل که در تمام کمالت دوش به دوش مرد و گاهی جلوتر از مردان سرچمشه خیرات و برکاتی بودهاند.
وی ادامه داد: مبارزه با ریشهها مخصوص گناهان جنسی نیست بلکه در مسائل سیاسی نیز باید به سراغ ریشهها رفت. برای اصلاح دولتها باید دولتمردان اصلاح شوند و برای اصلاح نسل نو، باید خانواده اصلاح شود. از امام علی(ع) پرسیدند «شما به فراریان جنگ صفین حمله میکنید در حالی که به فراریان جنگ جمل کاری نداشتید دلیلش چیست» امام علی(ع) فرمودند «مخالفان فراری در صفین، پس از فرار دور رهبرشان معاویه جمع میشوند و قدرت تازهای پیدا میکنند ولی در جنگ جمل چون رهبرانشان از پا درآمدند، فراریان پناهگاهی نداشتند و من آنها را آزاد گذاشتم».
امام جمعه نیکشهر با اشاره به آیه 37 سوره توبه، گفت: گاهی منکراتی در میان مردم به صورت یک جریان، عادت و رسوم در میآید که شکستن آن سنتها کار هرکس نیست. ولی به هر حال افرادی با صلابت و توکل به خدا باید با سعهصدر وارد میدان شوند و آن عادات ناپسند غیردینی را دگرگون کنند و طلسم را بشکنند. البته کسانی باید وارد عمل شوند که به جای سنتشکنی، خودشکنی نکنند زیرا گاهی موج مخالفت چنان شروع میشود که مقاومت انسان سبب میشود به سایر اهداف بلند خود نیز برسد، به طور مثال در زمان خلفا نمازهای مستحب را با جماعت میخواندند همین که امام علی(ع) حکومت را به دست گرفت، دستور دادند که تنها نمازهای واجب را به جماعت بخوانید ناگهان موج مخالفت شروع شد که حضرت فرمودند هر کاری میخواهید انجام دهید چون مقاومت امام درباره نماز مستحبی و آن همه مخالفت، همه استعدادهای مردم و اهداف بلند امام را تحت تأثیر قرار میدهد، لذا امام آنان را به حال خود رها کرد.
وی افزود: یکی از روشها و مهارتهای جذب و ترویج اقامه نماز و امر به معروف احترام به اصول و ارزشهای دیگران است. اگر نقاط مثبت فرد یا گروهی را پذیرفتیم و ستایش و احترام کردیم و سپس از نکات منفی او نهی و انتقاد کردیم، موفق خواهیم بود.
این استاد دانشگاه با بیان داستان جعفر طیار و مسلمانان، بیان کرد: حسن سلیقه، بلاغت و روانشناسی تبلیغاتی «جعفر طیار» سبب پیدایش مکتب اسلام در حبشه شد. در سفارشهای اسلامی آمده است، بزرگان هر قوم را احترام کنید قرآن کریم، تورات و انجیل و انبیای گذشته را احترام کامل میگذارد و مراکز عبادت سایر ادیان را محترم میشمارد. حتی برای حفظ آن براساس آیه 40 سوره حج دفاع را لازم دانسته است.