به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در این مراسم بیان کرد: از جمله منکرات اعتقادی شرک به خداست. بیش از صد مرتبه قرآن از توجه به غیر خدا با بیان دونالله و دونه انتقاد کرده است. در قرآن از منکرات عقیدتی، نسبت فرزند به خدا دادن، برخی از پیامبران را فرزند خدا دانستن، فرشتگان را دختران خدا پنداشتن، خدا را فقیر و یا دست خدا را بسته دانستن به شدت انتقاد شده است.
وی عنوان کرد: در میان واژههای تکبیر، تهلیل، تحمید و تسبیح بیش از هر چیز کلمه مبارکه «سبحان الله» تکیه شده است. انبیاء برای به وجود آوردن عقیده نیامدند زیرا مردم عقیده به مبدأ هستی دارند. هدف انبیاء بیشتر روی اصلاح عقیده بوده است. اگر نگاهی به آیات سوره انعام داشته باشیم نمونههای خرافات رفتاری حتی در تغذیه مکرر مطرح شده است، برای مثال عدهای قسمتی از گوشت گوسفند را حلال و قسمت دیگرش را حرام و یا قسمتی را مخصوص مردان و بخشی را مخصوص زنان میدانستند که قرآن بارها فرموده است «آیا خدا به شما اجازه این حرفها را داده است یا بر خدا افترا میبندید».
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم ادامه داد: همه اقشار جامعه همواره تلفن یک نفر اسلام شناس متقی را همراه داشته باشند، مردم به خاطر خجالت عمری راه انحراف میروند و در فرا گرفتن واجبات خود کوتاهی میکنند. افرادی از بیسوادان بزرگسال به خاطر خجالت از رفتن به سر کلاس درس، همچنان بیسواد باقی میمانند. عدهای به خاطر خجالت گواهی ناحق میدهند و یا امضای خلاف میکنند.
وی افزود: گاهی در مجامع بینالمللی به خاطر عناصر بیاراده و خجالتی، خطرناکترین تصمیمات برای سرنوشت انسانها گرفته میشود و یک مرد با صلابت و با عزم پیدا نمیشود تا فریاد بزند. گاهی ریشه برخی از گناهان، محرومیتها و یا ترک واجبات، مسئله خودکم بینی و خجالت نابجاست.
حجتالاسلام لطفیان با اشاره به بخشی از بحارالنوار، عنوان کرد: حیا دو نوع است، حیایی که از عقل ریشه میگیرد و حیایی که از سادگی و حماقت ریشه میگیرد. چه بسیار هستند کسانی که چون چند دقیقه جرأت و جسارت پرسش کردن را به خود ندادند، عمری در اشتباه هستند. دختران و پسرانی که در ابتدای زندگی نیاز به اطلاعاتی دارند و از پرسیدن خجالت میکشند و همین خجالت سرچشمه منکراتی میشود و هستند کسانی که لقمه حرام میخورند اما از انجام شغلهایی که به خیال خود در شأن آنان نیست، خجالت میکشند.
وی یادآور شد: البته در مواردی هم انسان به خاطر حیا و خجالت دست به کار زشت نمیزند که این حیا برخاسته از عقل و حیای مثبت است. در حدیثی آمده است «حیا کلید همه خوبیهاست» حیا انسان را از کار زشت باز میدارد. هرچه حیا بیشتر باشد عفت بیشتر است. اگر حیا نباشد، دین نیست. انسان با حیا، عیب خود را از مردم پنهان میکند و به گناه اقرار نمیکند.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: بهترین داروی خجالت تمرین است، اگر در منزل اذان بگوئیم کمکم خجالت ما از بین میرود. امام علی(ع) میفرماید «از هر کاری وحشت دارید، خود را در آن بیندازید» هرگاه کودکی خواست از خود ابراز وجود کند او را سرکوب نکنید و به او میدان بدهید حتی اگر کار ناقصی انجام داد، روحیه او را نشکنید زیرا سرچشمه بسیاری از خجالتها ناشی از تحقیرهای زمان کودکی است. همانگونه که ریشه بسیاری از جرأتها، تشویقهای دوران کودکی است.
وی بیان کرد: ترس یکی از مسائل روحی و روانی است که سرچشمه و زمنیه منکرات زیادی میشود. چه بسیار دروغها، فرار از جبههها، کتمانها، توجیهات ناروا، اقرارهای ناروا و گواهیهای به ناحق که از ترس ریشه میگیرد. ترس از جمله حالاتی است که امام سجاد(ع) در سحرای ماه رمضان از خطر آن به خدا پناه میبرد. اگر ترس سران کشورهای اسلامی از ابرقدرتها نبود، امروز مسمانان چنین تحقیر نمیشدند. همانگونه که اگر شجاعت امام خمینی(ره) نبود، ایران به عزت نمیرسید.
حجتالاسلام لطفیان با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) به افراد بیحال و ترسو سختترین تعبیرات را نثار میکند، گفت: گاهی میفرماید «ای لاشههای بیروح» و گاهی میفرماید «ای کسانی که قیافه مرد دارید ولی مرد نیستید» همچنین ایشان در جایی بیان میکنند که با افراد ترسو مشورت نکن یعنی با هرکس که تو را از قاطعیت و جرأت باز میدارد و در تو روحیه ترس و یأس میدهد مشورت نکن، البته همه جا تقاضا اثر ندارد بلکه فریاد و تعصب، سوز و گداز و روحیه و شهامت لازم است، در قرآن دهها آیه برای تقویت روحیه مؤمنان بخصوص در جنگها آمده است.
وی با اشاره به اینکه منکرات فرهنگی به یک معنا همان منکرات اعتقادی است که با ابزار قلم، قدم، بیان، هنر، تبلیغات، وسوسه، ایجاد مجالس گناه و لهو و لعب، بنای ساختمانها و تأسیساتی که رونق مراکز مذهبی را کم میکند، صورت میگیرد، افزود: نظیر آنکه مسجد اموی را در شام ساختند تا رونق مسجد نبوی در مدینه کم شود یا مراکز علمی را در بغداد کشاندند تا در برابر درس امام صادق(ع) رقیبتراشی کنند.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم یادآور شد: براساس آیه 109 سوره بقره، مهمترین آرزوی دشمن، آرزوی انحراف و دست برداشتن از عقاید، اصول و ارزشای دین و نظام اسلامی ماست. به تهاجم فرههنگی در قرآن اشاراتی شده است. براساس آیه 72 سوره آلعمران عدهای از بزگان یهود توطئهای را برنامهریزی کردند که براساس آن صبح به پیغمبر اسلام ایمان آوردند و غروب به یهودیت برگردند. آنها با این کار دو هدف را دنبال میکردند، یکی اینکه هیچ یهودی به فکر مسلمان شدن نیفتد و با خود بگوید اگر اسلام دین کاملی بود علمایی که صبح مسلمان شدند، غروب برنمیگشتند؛ دوم اینکه در مسلمانها این دلهره را ایجاد کنند که اگر اسلام دین کاملی بود، علمای یهود را نگه میداشت.
وی ادامه داد: خداوند پرده از این توطئه برداشت و به پیامبر(ص) اعلام کرد «به مسمانان بگو که امروز قبل از ظهر عدهای از چهرههای یهودی مسلمان خواهند شد و غروب به کیش خود برخواهند گشت، از آمدن آنان دلگرم نشوید و از رفتن آنها دلسر نشوید که این یک توطئه است».
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی ریشه قدیمی دارد، خوشبختانه حتی نوجوانان ما دشمنی استکبار را فهمیدهاند و میدانند که چرا آنها فرمولهای علمی هواپیماسازی را به دانشجویان ایرانی و خوشفکر ما یاد نمیدهند اما در کاغذ آدامس و در قالب فیلم و سیدی و ماهواره عکسهای مستهجن برای بچههای ما میفرستند»
وی در پایان ضمن تشکر از اقدام مفید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در جهت برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، یادآور شد: مقام معظم رهبری، امام خامنهای فرمودند «آزاداندیشی در جامعه ما یک شعار مظلوم است» که به نظر من گفتوگوی آزاد باید از حوزه و دانشگاه شروع شود.