حضور زنان در جامعه؛ نیازمند باور توحیدی و رعایت رسالت مادری
کد خبر: 1361830
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶
عظیم‌زاده تأکید کرد:

حضور زنان در جامعه؛ نیازمند باور توحیدی و رعایت رسالت مادری

گروه اجتماعی: معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) حضور زنان در جامعه را نیازمند باور توحیدی، رعایت فرهنگ عفاف و حجاب، رعایت رسالت مادری و مجموعه‌ای از قوانین شرع مقدس اسلام دانست.


فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به یکی از پرسش‌های مقام معظم رهبری در خراسان شمالی پیرامون سبک زندگی که فرمودند: «چه کنیم تا زن هم کرامت و عزت خانوادگی‌اش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟» اشاره و عنوان کرد: معظم‌له بر حضور بانوان در عرصه فعالیت‌های اجتماعی تأکید دارند اما این امر را منوط به فراموش نکردن نقش مادری و همسری و عدم اختلاط بیهوده با نامحرم می‌دانند.



سبک زندگی و مدعیان بسیار



وی موضوع سبک زندگی را دارای مدعیان زیادی برشمرد و گفت: این موضوع در جوامع مختلف دنبال می‌شود و الگوهای زندگی برای یک مدل معرفی می شوند، اما سبک زندگی باید از یک زیربنای غنی برخوردار باشد تا بتواند افراد را به یک زندگی متعادل رهنمون کند.



عظیم‌زاده سبک زندگی دینی را باورها، اعتقادات و رفتارهای عقلانی افراد دانست که می‌تواند زندگی آنان را سامان دهد و گفت: این امر در غرب با گذر از سنت به مدرنیته دنبال می‌شود و در این گذر بسیاری از رفتارها و ارتباطات دستخوش تغییرات می‌شود، به نحوی که مجموعه‌ای از ارتباطات انسانی تحت شعاع قرار می‌گیرد.



وی ادامه داد: در چنین شرایطی دین و رفتارهای دینی تحت شعاع قرار می‌گیرند و ارزش‌های دینی مفهومی ندارند، چرا که فرد حاضر نیست از الگوهای رفتاری خود دست بکشد. اما اگر بینش‌ها و باورهای اعتقادی زیربنای رفتار انسانی شود می‌تواند پس از اندک مدتی به رفتارهای فرد جهت دهد.



وی با بیان اینکه وقتی سبک زندگی اسلامی زیربنای رفتاری زنان قرار گیرد شرایطی را به وجود می‌آورد که می‌توان در کنار حفظ عفاف و حجاب به فعالیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز پرداخت گفت: در غیر این صورت و با نادیده گرفتن رسالت‌ها و اصول اخلاقی زنان صرف حضور در جامعه نمی‌توانند به تعالی دست پیدا کنند.



وی حضور زنان در جامعه را نیازمند باور توحیدی، رعایت فرهنگ عفاف و حجاب، رعایت رسالت مادری و مجموعه‌ای از قوانین شرع مقدس اسلام دانست و گفت: در چنین شرایطی می‌توانیم مجموعه‌ای از رفتارهای اصولی و منطقی را در میان قشر بانوان مشاهده کنیم.

captcha