به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، پنجشنبه شب، سوم بهمن در برنامه هفتگی هیئت شهدای گمنام در سخنان خود، با اشاره به اینکه یکی از مسائل مشابه زمان با زمان دعوت پیامبر اعظم(ص) که مسئله نحوه ایمان آوردن و چرایی ایمان نیاوردن است، گفت: رسول خدا(ص) غالباً برای ملحدان قرآن تلاوت میکرد که این شیوه میتواند برای ما هم در این زمان، الهامبخش باشد.
وی استناد تلاوت قرآن در مقوله دعوت را قول تاریخی و نیز تصریح خودِ قرآن عنوان کرد و افزود: قرآن مجید می فرماید: «... یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ؛ ... تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد...».
حجتالاسلام پناهیان گفت: طبق آیات قرآن، تلاوت آیات، گام اول دعوت و تزکیه و تعلیم، گامهای بعدی است؛ بنابراین تلاوت قرآن با تعلیم آن متفاوت است؛ تلاوت، صرفاً بیان آیات الهی به منظور ایمانآوردن غیرمؤمنان، اما تعلیم مرحله به عمل درآوردن آیات در میان مؤمنان است.
وی با یادآوری اینکه عبارت «یتلوا» چهار بار در قرآن تکرار شده است، خاطرنشان کرد: تلاوت یعنی مشاهده کلمات خداوند که اگر احساس عمیق بودن و درست بودن به شنونده دست میداد، سبب ایمان آوردن او میشد و نیازی به بیان دقیق چگونگی اقناع خود نداشت و به طور کلی از دایره عقل زدگی و علم زدگی دنیای امروز بیرون بود.
این استاد حوزه و دانشگاه، ایمان را محصول فهم زیبایی و یا صحت مطلب برشمرد و گفت: پیامبر اعظم(ص) با هیچ کس بحث معرفتشناسی راه نمیانداخت ـ هرچند امروز، این گونه مباحث برای عده قلیلی مفید است ـ چرا که کسی که با مشاهده و استماع آیات الهی ایمان نیاورد از طریق مباحثات معرفتی هم ایمان نخواهد آورد.
بیماری قلب به عنوان ریشه عدم پذیرش حق
وی از بیماری قلب به عنوان ریشه عدم پذیرش حق یاد کرد و ادامه داد: حتی ابوجهل هم معترف بود که پیامبر اسلام(ص) در گفتار خود، صادق است، اما می گفت که نمی توانم سیادت محمد(ص) را بپذیرم.
حجتالاسلام پناهیان گفت: امروز، بسیاری از افراد معتقد به نظام، امام و رهبری که پیش وجدان خود به حقانیت این ها واقف شدهاند، نمیتوانند درباره علل این حقانیت، انشاء بنویسند؛ اساساً کسی که قلب سالم دارد، نیازی به کتب استدلالی برای کشف حقیقت ندارد و حقیقت را در ضمیر خود میفهمد.
وی با اشاره به برخی رویدادهای ساختارشکنانه در بعضی مقاطع جمهوری اسلامی اظهار کرد: آیتالله العظمی بهجت در این گونه موارد به شاگردان و مریدانشان خویش میفرمودند که بروید و خود را اصلاح کنید؛ این بلاهایی که بر سر ما میآید ناشی عدم اصلاح ماست، یعنی مراقب باشیم آن کار مفسده انگیزی که افراد منحرف با جامعه می کنند ما متدینان با خودمان نکنیم.
سنخیت معجزات پیامبران الهی با ابزارهای قدرت زمان خود
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سنخیت معجزات پیامبران الهی با ابزارهای قدرت زمان خود، دموکراسی را یکی از مفاهیم جذاب عصر ما خواند و گفت: چه کسی است که نفهمد دموکراسی ایران اسلامی، صادقانهتر از دموکراسی امریکایی است، چه کسی است که در ظلم و بطلان استکبار شک داشته باشد؟ کدامیک از ضد انقلابها نمیدانند که «بی بی سی» دروغ میگوید؟ کدامیک از محبان و عزاداران اهل بیت(ع) که خط خود را از خط امام و رهبری جدا کردهاند، نمیدانند که به واسطه اینهاست الان، پرچم اهل بیت(ع) برافراشته شده است؟
وی تأکید کرد: همه این ها از حقیقت، آگاهاند، اما نمیخواهند آن را بفهمند، حتی اگر در بعضی شاخصهای عینی، آمار هم جلویشان بگذارید، چون نمیخواهد حقیقت را بپذیرد، آمار را هم زیر سؤال میبرند.