حجتالاسلام والمسلمین محمد شیخالاسلامی، رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تعامل بین مخاطب مجازی و رسانه مروج سبک زندگی اسلامی گفت: امروزه رسانههایی موفق هستند که تعاملی باشند. رسانههایی که بتوانند ضمن اینکه خودشان به مخاطبشان اطلاعاتی میدهند مخاطب را در این اطلاعرسانی شریک کنند و مخاطب آنچیزی را که دوست دارد در رسانه مورد نظر مشاهده کنند.
رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران ترویج و تبلیغ زندگی اسلامی در فضای مجازی را مستلزم پذیرش آن در فضای مجازی دانست و افزود: اولین چیزی که در هر آموزش ازجمله آموزش سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی مطرح است، پذیرش گفتمانی است که در رابطه با آن تبلیغ میکنیم و همچنین ایجاد همدلی است که باید کاربر آن را در هنگام تبلیغ احساس کند.
الزامات فضای مجازی رعایت شود
شیخالاسلامی خاطرنشان کرد: اگر قرار است که در فضای مجازی کار کنیم ولی جنس کارمان مجازی نباشد این یک کار شتر، گاو، پلنگ میشود که هیچ اثری ندارد. وقتی انسان باور میکند که میخواهد در فضای مجازی وارد شود و آنجا فعالیت کند، این فعالیت الزاماتی دارد که باید آن الزامات را بپذیرد، هرچند که ممکن است در وادی امر و نگاه اول جاههایی از آن بر روی وجدان دینی فرد راه رود، اما باید بپذیرد که فضای مجازی اقتضائاتی دارد، بدون اینکه بخواهد وادهد؛ اما در نهایت در الگوواره(پارادایم) و گفتمان فضای مجازی کار میکند.
وی همچنین با اشاره به ویژگیهای پایگاه اینترنتی «دعوت» که به زودی فعالیت خود را آغاز میکند، افزود: نگاه ما در طراحی پایگاه اینترنتی ـ صوتی دعوت، تعامل بین مخاطب بود. در عین حال که مخاطب از خواندن متن در فضای مجازی خسته شده است و سایتهای موفق هم غیر از خبری و سایتهای جستجوگر مانند گوگل، سایتهایی هستند که تمرکزشان روی غیر متن است ما هم تمرکزمان را به غیر متن و صوتی بودن سایت دعوت در فضای مجازی بردیم.
فعالان مجازی گفتمان و پارادایم فضای مجازی را بپذیرند
وی با اشاره فعالیت مجازی در راه سبک زندگی اسلامی بیان کرد: فعالیت در فضای مجازی برای فعالان آن و کسانی که سبک زندگی اسلامی را در آن ترویج میدهند باید طوری باشد که گفتمان و پارادایم فضای مجازی را بپذیرند و همدلانه با مخاطب مجازی پیش روند تا بتوانند در این راه مؤثر باشند.
رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران در ادامه بیان کرد: سایتهای درجه یک که در رتبه پنج، شش و یا هفت قرار دارند در آنها یا صوت به اشتراک گذاشته شده است و یا تصویر و فیلم در آنها به کاربران ارائه میشود که این سایتها بالاترین مخاطب را دارند و به ما نشان میدهد که کاربران فضای مجازی به دنبال چه فضاهایی هستند.
شیخالاسلامی با تاکید بر رویکرد سایت صوتی دعوت گفت: همانطور که در بعضی از سایتها قطعههایی سانسور شده یک فیلم و یا سریال را به اشتراک میگذارند و مخاطب خودشان را هم دارند، تصمیم گرفتیم سایتی را طراحی کنیم که ماده اولیه آن حدود 200 قطعه، نزدیک به هزار دقیقه صوت را در سایت قرار دهیم که در انتهای سال این تعداد نزدیک به 600 قطعه و پنج هزار دقیقه صوت خواهد رسید.
دعوت یک سایت تعاملی در حوزه سبک زندگی با محوریت مبانی دینی و قرآنی است
وی در رابطه با هدف راهاندازی سایت صوتی دعوت افزود: هدف از راهاندازی سایت این بود که ما بتوانیم این امکان را در اختیار افرادی که پای منبر فردی میروند و یا در مجلسی شرکت میکنند بگذاریم که بتوانند آن را به صورت صوتی در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. نگاه کلان ما به سایت دعوت این است که به یک سایت تعاملی در حوزه سبک زندگی با محوریت مبانی دینی و قرآنی تبدیل شود.