رهنمودهای رهبر انقلاب محوری‌ترین راهکارها در مقابله با وهابیون است
کد خبر: 1366151
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
رئیس دانشگاه فرق و مذاهب اسلامی قم:

رهنمودهای رهبر انقلاب محوری‌ترین راهکارها در مقابله با وهابیون است

گروه سیاسی: وحدت تنها راه حل مشکلات جامعه مسلمانان است و رهنمودهای مقام معظم رهبری از محوری‌ترین راهکارهای مشکل‌گشا در راه مقابله با جریانات تندروی سلفی و تکفیری در جهان اسلام است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان، رئیس دانشگاه فرق و مذاهب اسلامی قم امروز شنبه، پنجم بهمن در کارگاه تبیین جریانات سلفی‌گری و تکفیری و خطر آن برای جهان اسلام به تبیین جریانات سلفی موجود در جهان اسلام پرداخت و عقاید و تفکرات آن‌ها را به همراه زمینه و تاریخچه پیدایش‌شان تشریح کرد.



وی افزود: چهار جریان سلفی وهابیت، دیوبندیه، اخوان‌المسلمین و القاعده در حال حاضر وجود دارند و به  فعالیت مشغول هستند که دارای اشتراکات و افتراقاتی با هم هستند.



حجت‌الاسلام فرمانیان خاطرنشان کرد: 1.5 میلیارد مسلمان در جهان زندگی می‌کنند که یک میلیارد و 100 میلیون نفر آن‌ها، اهل سنت هستند و مسلمانان اهل سنت نیز با وهابیت و جریانات سلفی و تکفیری مخالف هستند.



سلفی‌ها با اهل سنت نیز مخالف هستند



رئیس دانشکده مذاهب اسلامی قم با اشاره به اینکه سلفی‌ها با مسلمانان اهل سنت نیز مخالف هستند، اظهار کرد: مسائل سیاسی و به‌ویژه قدرت فزاینده تشیع در جهان اسلام که ارکان قدرت‌های استکباری را به لرزه درآورده است برگرفته از تأثیر انقلاب اسلامی ایران است و دشمنی آمریکا و حمایت آن از جریانات سلفی برای مقابله با این موج، فزاینده است.



وی به تشریح تفکرات و عقاید وهابیون پرداخت و گفت: از نظر وهابی‌ها، توسل و تمسک به اولیاء الله شرک است و شرک جلی باعث کفر می‌شود؛ بنابراین مسلمانانی که به اولیای الهی متوسل می‌شوند کافر هستند و یا باید کشته شوند یا اینکه دوباره اسلام بیاورند.



به گفته وی، در 100 سال اخیر جریانات وهابی اقدام به قتل بیش از 100 هزار نفر از مسلمانان آن هم از اهل سنت کرده‌اند که به دلیل تفاوت عقاید آن‌ها با وهابیون بوده است.



این استاد حوزه و دانشگاه منبع حمایت از وهابیون را دلارهای نفتی و قدرت سیاسی آمریکا عنوان کرد و کنفرانس اسلامی را نیز ملعبه‌ای در دست عربستان سعودی دانست که به‌دنبال ترویج تفکرات وهابی است.



دیوبندیه؛ از دیگر جریانات سلفی



وی جریان دیوبندیه را از دیگر جریانات سلفی عنوان کرد که مؤسس آن «شاله ولی الله دهلوی» بوده و برخی افکار وهابیت را پذیرفته است و با راه‌اندازی جماعت التبلیغ این تفکرات را در جوامع اسلامی ترویج می‌دهند.



حجت‌الاسلام فرمانیان سپاه صحابه را از خروجی‌های جماعت التبیلغ  دانست و تصریح کرد: سپاه صحابه، به‌دنبال مجازات کسانی است که به صحابی و همسران پیامبر(ص) توهین می‌کنند و در حال حاضر با وجود ممنوعیت فعالیت این تشکل از نظر دولت پاکستان، دارای 500 دفتر در این کشور است.



رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی قم همچنین به تشریح جریان اخوان‌المسلمین پرداخت و گفت: این جریان، اختلافات فاحشی با وهابیت دارد و معتقد به تقریب مذاهب اسلامی و مردم‌سالاری دینی و دارای 38 پایگاه در کشورهای مختلف است و مسئولان این دفاتر مستقل از هم فعالیت می‌کنند و متمایل به تفکرات موجود در آن کشورها شده‌اند و برخی از آن‌ها تا حد سکولار تغییر عقیده داده‌اند.



القاعده با جذب جوانان تندرو به‌دنبال پیشبرد اهداف خود است



حجت‌الاسلام فرمانیان جریان القاعده را نیز توضیح داد و مبدأ این جریان را کشور مصر دانست که جهاد را مانند نماز واجب عینی می‌دانند و با جذب جوانان تندور به‌دنبال پیشبرد اهداف خود هستند و آمریکایی‌ها از این جریان در زمان‌های مختلف استفاده کرده‌اند تا به نیات شوم خود در برابر مسلمانان برسند.

captcha